Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Värt att fundera på, i ditt fall speciellt aktuellt, är det djurplågeri att låta sin hund gå med obehandlad allergi.
Då borde du lagt märke till att "behandling" redan pågår medelst foderbyte till en sort som ska vara bra för just hudproblem, och främst genom att INTE köpa mer av det foder som troligtvis orsakade problemen till att börja med, det lät ju väldigt sannolikt enligt vad någon skrev i tråden eftersom Doggy tydligen har ett vete-innehåll som lätt orsakar just hudproblem. Hjälper inte bytet så blir det självklart dock veterinär som sagt. Din åsikt om hur vi hanterar det hela väger dock fjäderlätt i sammanhanget
Citat:
Ursprungligen postat av umtc
Så du anser att jag har rätten att bestämma om en människa ska få leva eller dö bara för att denne är skadad? Varför skulle jag ha den rätten att besluta över den människans liv? Det hade varit dråp/vållande till annans död oavsett vad du anser.
Ingen har någon "rätt" överhuvudtaget, skärp dig, vi är ett rovdjur i mängden. Våra eventuella "rätter" blir vi antingen tilldelade av andra individer eller så tar vi oss rätten själva, det finns inga globala universella rättigheter såvida du inte är religiös på något vis. Skit samma om du har "rätt" att besluta över människans liv, om jag skulle sitta ohjälpligt fast i en brinnande bil så skulle åtminstone jag uppskatta om någon som stod bredvid tog närmaste tillhygge och gjorde mitt lidande fan så mycket kortare med ett resolut slag i nacken. Vem bryr sig vad det räknas som juridiskt? JAG ser det som ett barmhärtighetsdödande som sagt, precis som med musen och katten.
Citat:
Du anser att det jag gjorde ligger i parallell med att medvetet ha dödat en människa. Den ståndpunkten gör dig ganska speciell.
Trevligt, jag gillar att vara speciell. Ja, jag säger att HANDLINGEN rent konkret är likvärdig - det handlar i båda fallen om att dräpa ett annat däggdjur, ett annat liv. Jag kan inte se varför skillnader i storleken på vare sig kroppen eller hjärnan gör någon skillnad på det etiska/moraliskt riktiga i handlingen att ta ett annat liv. "Den var så liten så det gör inget"? Som jag ser det så är det lika "bra" eller "dåligt" att ta ett liv i onödan oavsett om det är en mus, hund, häst eller människa det gäller. Dock anser jag inte att det du gjorde var i onödan, som sagt.
Och därmed heller inte sagt att jag personligen skulle värdera musen lika högt som t.ex en av mina egna familjemedlemmar, det skulle jag naturligtvis inte. Jag känner inte musen ifråga
Citat:
Min poäng är att man kan bara förespråka en gudaktig moral om man besitter gudaktiga egenskaper. Jag tvivlar att du gör det.
Va? Jag talar ju för raka motsatsen till att det skulle finnas någon universell, "gudaktig" moral? Jag säger ju heller inte att nån annan måste ersätta sina egna åsikter med mina, jag bara uttrycker min egen ståndpunkt? Nåt fel med det? Det är ett diskussionsforum vet du. Jag såg ett inlägg som jag tyckte var formulerat ganska hånfullt och arrogant så jag svarade med samma ton men en motsatt värdering. Förstår inte varför man skulle behöva besitta gudaktiga egenskaper för att göra det