2011-03-21, 22:55
Medlem
deprecations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-oxygen
Dom är ju våran egendom och våra slavar, så jag tycker inte att vi ska bestraffa djurplågeri. Det finns mycket bättre saker att spendera resurser på än djurs rättigheter.

Egendom? Slavar?
Så enligt dig kan man i princip sparka och slå ett djur så mycket man vill, utan att det ska bestraffas?
Djuren levde ju LÅNGT innan vi kom till, så att dom är VÅRAN egendom är skitsnack.
Enligt mig så tillhör jorden djuren, det är i vi som har klampat in på deras mark.
Citera
2011-03-21, 22:58
Medlem
deprecations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Vid veterinärbehandling så kan det bli plågsamt, är det djurplågeri då?

Du är ju helt ute och cyklar min gosse.

Så kan man ju absolut inte se det,
Veterinären vill ju inte avsiktligt skada djuret, tvärtom.
Citera
2011-03-22, 04:20
Medlem
spjuits avatar
Ptja, det finns ju mer än fysisk misshandel. Psykisk misshandel är inte helt ovanligt att utsätta sina djur för heller.

Personligen så tycker jag att en djurmisshandlare ska få samma straff som en "vanlig" misshandlare. Djuren har inte mindre känsel än människor och borde absolut inte ha färre rättigheter.

Djurplågare borde, i mina ögon, få ett ännu högre straff. Och inga varningar, det är ju löjligt. Samt förlora rätten att få ha djur. Den rätten tar man visserligen ifrån djurplågare men det kontrolleras inte särskilt noga.

Men det finns ju grader i helvetet. Det vore ju förmildrande (inte ursäktande) om djurplågerierna berodde på okunskap. Vilket ofta är fallet med exotiska djur som far illa.

Det är betydligt värre om det sker fullt medvetet och dessutom regelbundet.
Citera
2011-03-22, 09:38
Medlem
no-more-oxygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deprecation
Egendom? Slavar?
Så enligt dig kan man i princip sparka och slå ett djur så mycket man vill, utan att det ska bestraffas?
Djuren levde ju LÅNGT innan vi kom till, så att dom är VÅRAN egendom är skitsnack.
Enligt mig så tillhör jorden djuren, det är i vi som har klampat in på deras mark.
Fast sedan så skiter jag och alla andra cyniker med en halv hjärna om "vem som var först", det där är skolgårdslogik, och inte aktuellt i verkligheten. Det trodde jag du skulle förstå när du fick reda om Amerikas invadering.

Ja, enligt mig kan man få misshandla ett djur hur mycket man vill utan att få lagliga konsekvenser.
Citera
2011-03-22, 10:12
Medlem
Citat:
Du är ju helt ute och cyklar min gosse.

Så kan man ju absolut inte se det,
Veterinären vill ju inte avsiktligt skada djuret, tvärtom.

Ser det inte så, bara slängde ut frågan. Iom att folk påstår att så fort djuret utsätt för något som gör ont är det plågeri så ställde jag frågan.
Citera
2011-03-22, 10:37
Medlem
Alltså det handlar absolut inte om hur ofta man missbrukar sin makt som den högre stående av djur eller människa.Det är syftet som alltid räknas,är det för att hundföraren är trött en söndagsmorgon,eller om nåt skaver...Allt man gör mot,vare sig det är djur eller en medmänniska,skall vara av kärlek,samt av vara något man skulle stå för i nationell Tv.
Citera
2011-03-22, 11:04
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Alltså det handlar absolut inte om hur ofta man missbrukar sin makt som den högre stående av djur eller människa.Det är syftet som alltid räknas,är det för att hundföraren är trött en söndagsmorgon,eller om nåt skaver...Allt man gör mot,vare sig det är djur eller en medmänniska,skall vara av kärlek,samt av vara något man skulle stå för i nationell Tv.

Och hur ska man då se tex på de som är fullt övertygade om att katter o hundar slutar pinka på golvet för att man trycker ner nosen i kisset, eller de som fostrar barn o djur genom att slå dem? Är det djurplågeri (barnmisshandel) eller inte att göra så? De gör det ju av kärlek (enligt deras egen mening).
Citera
2011-03-22, 16:21
Medlem
deprecations avatar
Citat:
Fast sedan så skiter jag och alla andra cyniker med en halv hjärna om "vem som var först", det där är skolgårdslogik, och inte aktuellt i verkligheten. Det trodde jag du skulle förstå när du fick reda om Amerikas invadering.

Ja, enligt mig kan man få misshandla ett djur hur mycket man vill utan att få lagliga konsekvenser.

Well.. det första har du rätt i, att det inte är aktuellt i verkligheten.
Det andra däremot, är ju helt sjukt.
Ett djur har också ett liv, ett djur kan känna både fysiskt och psykisk smärta.

Själv tycker jag att det ska vara hårda straff på djurplågeri.
Citera
2011-03-22, 16:24
Medlem
deprecations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Ser det inte så, bara slängde ut frågan. Iom att folk påstår att så fort djuret utsätt för något som gör ont är det plågeri så ställde jag frågan.

Okej, förstår !
Var kanske lite påflugen
Citera
2011-03-22, 17:15
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Dom är ju våran egendom och våra slavar, så jag tycker inte att vi ska bestraffa djurplågeri. Det finns mycket bättre saker att spendera resurser på än djurs rättigheter.

Jag antar att du skulle ha sett precis likadant på negerslavar om du hade levat i Amerika under den tiden då de hölls fångna på plantager? De var ju också privat egendom och räknades inte riktigt som "människor" fullt ut, definitivt inte ens i närheten lika värda som de vita och hade inga rättigheter.

Du verkar ha en mycket låg empati om du inte kan sympatisera med andra varelser som plågas och lider, och det är ju iofs inte ditt fel att du blivit som du är, men de flesta människor fungerar som tur är inte som dig och därför kommer djurens rättigheter alltid att värderas högt av oss som har ett samvete
Citera
2011-03-22, 18:23
Medlem
no-more-oxygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag antar att du skulle ha sett precis likadant på negerslavar om du hade levat i Amerika under den tiden då de hölls fångna på plantager? De var ju också privat egendom och räknades inte riktigt som "människor" fullt ut, definitivt inte ens i närheten lika värda som de vita och hade inga rättigheter.

Du verkar ha en mycket låg empati om du inte kan sympatisera med andra varelser som plågas och lider, och det är ju iofs inte ditt fel att du blivit som du är, men de flesta människor fungerar som tur är inte som dig och därför kommer djurens rättigheter alltid att värderas högt av oss som har ett samvete
Jag vet inte hur jag skulle sett på negerslavar i Amerika "på den tiden", jag levde inte då. Om slaveri skulle återinföras nu skulle jag tycka negativt om det, på samma sätt som jag tycker djurplågeri är negativt.

Klart jag kan sympatisera med andra människor och varelser, men det är inte aktuellt att slösa resurser på några jävla hundar, när, vad var det, 30000 barn dör varje dag av endast svält?
Citera
2011-03-22, 18:24
Medlem
no-more-oxygens avatar
Citat:
Well.. det första har du rätt i, att det inte är aktuellt i verkligheten.
Det andra däremot, är ju helt sjukt.
Ett djur har också ett liv, ett djur kan känna både fysiskt och psykisk smärta.

Själv tycker jag att det ska vara hårda straff på djurplågeri.

Jag tycker inte att vi ska göra saker brottsliga, utan att vi ska åtgärda källan till saker som djurplågeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in