2011-03-19, 16:25
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Jag har smällt till min hund när han betett sig illa (det hör inte till min uppfostringsfilosofi, utan är vad jag gör när jag tappar kontrollen), och även om jag inte tycker det är bra, så tycker jag inte att jag är en "djurmisshandlare" för det.
Visst är det bra att du ångrar dig (vilket jag antog på din post) men att tappa kontrollen är ingen ursäkt.
Det är lika illa att du slår till hunden en gång som en människa som t.ex flickvän o.dyl.

Om det inte sker igen så kan jag köpa att du inte är någon misshandlare, men händer det fler gånger än en så finns det ingen ursäkt alls.
Kom ihåg att alla misshandlare börjar någonstans- med ett slag.
Citera
2011-03-19, 17:40
Medlem
Jämför ni seriöst en smäll mot en hund vs en smäll mot en människa? Ge er.
Citera
2011-03-19, 17:43
Medlem
blommlsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Är väl ingen större skillnad? Hunden eller vad det nu är för djur lär ju inte sakna känsel
Citera
2011-03-19, 18:50
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Gör du seriöst skillnad på ett random däggdjur på planeten vs ett annat? Ge dig.
Citera
2011-03-19, 18:58
Medlem
Mammor brukar sällan trycka ner sina barn med tänderna över halsen heller. Självfallet skall man inte slå sin hund men Zelogaths inlägg ser jag som väl överdrivet. Låt oss försöka diskutera djur som djur och inte tillskriva dem mänskliga känslor.
Citera
2011-03-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Gör du seriöst skillnad på ett random däggdjur på planeten vs ett annat? Ge dig.

När jag var liten så avlivade jag en skadad mus som en katt satt och lekte med. Vilket slags straff anser du vara passande för det brottet? Fängelse?
Citera
2011-03-19, 19:11
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umtc
När jag var liten så avlivade jag en skadad mus som en katt satt och lekte med. Vilket slags straff anser du vara passande för det brottet? Fängelse?

Näe, och om du hade skjutit ihjäl en skadad människa som en tiger satt och lekte med, t.ex ute i djungeln långt från veterinärer med bedövningspilar, så hade jag inte satt ut nåt straff på det heller eftersom det var ett barmhärtighetsdödande. Din poäng?
Citera
2011-03-19, 19:20
Medlem
Citat:
Jadå. Rangordnar alla jag möter.
Värt att fundera på, i ditt fall speciellt aktuellt, är det djurplågeri att låta sin hund gå med obehandlad allergi.
Citera
2011-03-19, 19:56
Medlem
Citat:
Näe, och om du hade skjutit ihjäl en skadad människa som en tiger satt och lekte med, t.ex ute i djungeln långt från veterinärer med bedövningspilar, så hade jag inte satt ut nåt straff på det heller eftersom det var ett barmhärtighetsdödande. Din poäng?

Så du anser att jag har rätten att bestämma om en människa ska få leva eller dö bara för att denne är skadad? Varför skulle jag ha den rätten att besluta över den människans liv? Det hade varit dråp/vållande till annans död oavsett vad du anser.

Jag hade kunnat ta musen till veterinären, det gjorde jag inte. Du anser att det jag gjorde ligger i parallell med att medvetet ha dödat en människa. Den ståndpunkten gör dig ganska speciell.

Min poäng är att man kan bara förespråka en gudaktig moral om man besitter gudaktiga egenskaper.
Jag tvivlar att du gör det.
Senast redigerad av umtc 2011-03-19 kl. 20:03.
Citera
2011-03-19, 20:39
Medlem
Croissantens avatar
Klart man kan bruka viss våld mot djur, förutsatt att man vet vad man gör och man inte skadar djuret.
Citera
2011-03-20, 15:30
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Mammor brukar sällan trycka ner sina barn med tänderna över halsen heller. Självfallet skall man inte slå sin hund men Zelogaths inlägg ser jag som väl överdrivet. Låt oss försöka diskutera djur som djur och inte tillskriva dem mänskliga känslor.
Antar att du själv har en hund du smäller till med tanke på att du tar åt dig?

Oavsett om man anser sig kungen över denna planet så tror jag faktiskt att en hund, katt eller vilket annat djur somhelst får lika ont som du av en käftsmäll eller spark på revbenen som, tyvärr, många djurägare anser är "inte mer än rätt".
Kan man inte uppfostra ett djur utan att slå till dessa så är man inte mogen nog att ha djur.

Min gammelmorbror ägde två dobermann som han uppfostrade till vakthundar.
Det räckte att han harklade sig så visste de att de skulle inta försvarsläge.
De var sjukt disciplinerade och inte behövde han slå ihjäl hundkrakarna för att de skulle kunna sköta sig
Citera
2011-03-20, 17:06
Medlem
hgfdsas avatar
Såg att Carolas ex man döda deras katt med ett skott i pannan,

http://kandisnytt.msn.se/index.cfm?objectid=112102

Lite kul med tanke på katt tråden igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto