• 1
  • 2
2011-03-15, 21:36
Bannlyst
Tänker aldrig på att dra in magen när jag lyfter, blir snarare tvärtom..
Får också problem med ländryggen, även vid bänkpasset.

Buktryck.. buktryck..

Har kollat runt lite, och buktryck är alltså inte när man bara spänner magen, en skrev att man skulle ställa sig upp och känna där höftkamen och navel förenade sig i en stor härlig gangbang. Förstod ingenting..

Hur skapar man buktryck, förutom att bara spänna magen så hårt man kan. Ska man dra in magen så mycket man kan?
Citera
2011-03-15, 23:01
Medlem
Wahlberg999s avatar
Är jag inte helt ute och cyklar ska du dra inte rejält med luft i lungorna också.

mvh
Citera
2011-03-15, 23:06
Medlem
spoofys avatar
Använder mig endast utav buktryck (om jag har förstått det rätt) vid knäböj och marklyft; personligen så andas jag in så mycket luft jag pallar, kör lyftet och andas ut, blir sjukt mycket stabilare genom detta vid mina "tunga" lyft.

Ont i längdryggen vid bänk borde kunna lösas med att inte brygga så jävla mycket (om du nu gör det).

Mvh

Spoofy
Citera
2011-03-15, 23:12
Medlem
Begreppet buktryck har jag uppfattat som att det är när man tar ett djupt andetag och sedan spänner magmuskulaturen. En teknik jag personligen använder mig av när jag kör knäböj, marklyft samt tunga stående militärpressar.
Citera
2011-03-15, 23:12
Medlem
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...t=buktryck+dra
http://62.181.218.130/forum/showpost...8&postcount=47
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=461105&cr=

Kanske kan besvara din fråga
Citera
2011-03-16, 00:20
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Det finns en hel uppsjö med kluriga förklaringar till buktryck, om man ska dra in eller trycka ut magen.

Det är sällan men ser förklaringar som är bra i detta ämnet. T-nation-länken är en ganska ok länk i det här avseendet. Men en och annan sak i texten är klart ifrågasättningsbara.
Om nån är intresserad av förklarar jag gärna på enkel svenska vad man bör göra.
Citera
2011-03-16, 00:27
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Det finns en hel uppsjö med kluriga förklaringar till buktryck, om man ska dra in eller trycka ut magen.

Det är sällan men ser förklaringar som är bra i detta ämnet. T-nation-länken är en ganska ok länk i det här avseendet. Men en och annan sak i texten är klart ifrågasättningsbara.
Om nån är intresserad av förklarar jag gärna på enkel svenska vad man bör göra.

Jag är intresserad
Citera
2011-03-16, 18:32
Medlem
jag med
Citera
2011-03-16, 21:56
Medlem
Psychais avatar
/sign på intresse.
Citera
2011-03-16, 23:17
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Buktrycket skapas i hålrummet mellan magmusklerna, ryggmusklerna, diafragman och bäckenbottenmuskulaturen.

Det man ska göra vid tunga lyft och stabilisering av bålen är att spänna magmusklerna som när man gör sig beredd på ett hårt knytnävsslag i magen, alltså varken dra in eller trycka ut magen. Detta samtidigt som man spänner ryggen, och håller andan. Genom att man andas in expanderar bröstkorgen och på så sätt ökar man kroppens diameter i mittsektionen, och får större möjlighet till att få ökad stabilitet.

Det finns ju tre lager magmuskler, den raka, de sneda och den tvärgående. (de sneda räknas som ett). Det som händer när man drar naveln inåt är att man aktiverar transversus, men samtidigt gör man de sneda och raka musklerna slappare/mindre aktiva. Genom att använda sig av denna tekniken så gör man två tredjedelar av magmusklerna mindre aktiva vilket knappast gör bålen stabilare.

Detsamma gäller för tekniken då man trycker ut magen. Det som händer är att man förlänger magmusklerna genom att låta diafragman pressa magen utåt, så kontraktionen inte kan bli lika stark i musklerna.

Man ska eftersträva en så hård kontraktion i magen som möjligt, tillsammans med att ryggen hålls speciellt vid tunga lyft eller maxlyft.

Vill man testa detta praktiskt om vad skillnaden blir vid de olika varianterna är det bara att låta en kompis ställa sig på ens mage när man drar in, trycker ut eller bara spänner magen för kung och fosterland. (hmm.. får man skriva så utan att kallas rasist?)
Vilket då blir lättast att hålla emot.

Nu finns det de personer som har problem med aktiveringen av transversus neuromuskulärt. Då är "dra in naveln"-övningen bra, men den bör inte alls användas till lyftning.
Likaså ska man inte blanda in bältesanvändning vid marklyft i detta, eftersom det finns där fördelar med att trycka ut magen för att lättare hålla svanken, men ändå är magmuskulaturen inte lika hårt kontraherad.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2011-03-16 kl. 23:19.
Citera
2011-03-17, 08:19
Medlem
MorganThePirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Förklaring[...]

Bra förklaring, tog bort de frågetecken jag hade
Citera
2011-03-17, 16:34
Medlem
Pankreatits avatar