2011-03-15, 20:22
Medlem
Hej. Jag är en kille på 21 år som gör en Elitidrotts satsning i både Curling och Golf och undrar om ni tror snuset har en negativ påverkan på min idrott som tex. koncentration nogrannhet mm. Väldigt tacksam för svar om ni tror det har någon negativ påverkan.

FRUIL
Citera
2011-03-15, 20:32
Medlem
barbiekens avatar
jag tror bara snus påverkar konditionen. om konditionen påverkar koncentrationen vet jag inte. men sluta i vilket fall. det är bara skit med gifter i kroppen. inte värt det om du frågar mig.
Citera
2011-03-15, 20:53
Medlem
sopemeisters avatar
Du utövar precisions-sporter, och snus lugnar ner en. Och lugn behöver man vara när man spelar golf tex, om du är stressad går det ju åt helvette. Men, det kanske bara är jag.
Citera
2011-03-15, 20:57
Medlem
unknown325s avatar
Får du ingen snus vid tävlingar kan du kanske uppleva abstinens och på så sätt ta bort fokus mot själva utförandet. Något som ej uppskattas skulle jag kunna tro.
Citera
2011-03-15, 21:15
Medlem
Curling och golf? Vilken ovanlig kombination.
Som svar på din fråga så kan jag väl bara instämma med föregående talare, snus/nikotin lugnar ner dig och får dig att slappna av och således ökas troligtvis din koncentration, det kanske är lite individuellt också, vad vet jag...
Skulle också tro att du är mer mentalt stabil om du skulle råka ut för missöden om du slipper tänka på bristen av nikotin. (Slice ut i ruffen, misslyckad guardsten osvosv)

Kondition behöver du knappt för att utöva någon av de sporterna, och dessutom så påverkar bara snus din kondition när du brukar den samt en kort stund efteråt.
Citera
2011-03-15, 21:25
Medlem
Jovisst påverkar det väl konditionen. Dock är det ju många fotbolls-och hockeyspelare som snusar, exempelvis Alexander Ovechkin.
Jag skulle säga att du bör behålla prillan, då du uppenbarligen inte vill störa koncentrationen.
Citera
2011-03-15, 22:27
Medlem
Tack för svaren!
Citera
2011-03-15, 22:52
Citat:
Ursprungligen postat av FRUIL
Hej. Jag är en kille på 21 år som gör en Elitidrotts satsning i både Curling och Golf och undrar om ni tror snuset har en negativ påverkan på min idrott som tex. koncentration nogrannhet mm. Väldigt tacksam för svar om ni tror det har någon negativ påverkan.

FRUIL

Hej, jag spelar själv Golf, är med på Nordea Tour och har inte märkt något specifikt när det gäller golfen, snarare tvärtom. Däremot så tränar jag på gym en del, bland annat styrketräning och löpning på band. Styrketräningen har jag inte märkt något negativt av, däremot har jag fått sämre kondition när jag springer på löpband. Det är ärligt talat lite frustrerande eftersom jag har löpningen lite i generna och har känt av att det blivit sämre.

Nu är det inte så att jag ska bli löpare men det är frustrerande när man ser att samma resultat inte uppnås längre. Jag har alltså fått sänka hastigheten på bandet sedan jag började snusa. Men har jag inte snusat går det bättre igen. Jag snusar inte speciellt mycket men två/tre portionssnus om dagen gör att jag presterar sämre konditionsmässigt. I Curling och Golf tror jag varken det gör från eller till. Fredrik Jacobsson snusar ju förövrigt och är dessutom sponsrad av Swedish Match. Jag snusar rätt så lite så jag funderar på att lägga av helt, men det är gött att ta en snus då och då. Men det kanske inte påverkar alla heller dessutom kan det vara så att komplikationerna också är kopplade till att jag brukar feströka och att det är det som gör det så att säga. Therese Alshammar snusar ju och hon verkar klara av sin sport bra ändå. Men jag vet inte i vilka mängder hon gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in