Citat:
Ursprungligen postat av FRUIL
Hej. Jag är en kille på 21 år som gör en Elitidrotts satsning i både Curling och Golf och undrar om ni tror snuset har en negativ påverkan på min idrott som tex. koncentration nogrannhet mm. Väldigt tacksam för svar om ni tror det har någon negativ påverkan.
FRUIL
Hej, jag spelar själv Golf, är med på Nordea Tour och har inte märkt något specifikt när det gäller golfen, snarare tvärtom. Däremot så tränar jag på gym en del, bland annat styrketräning och löpning på band. Styrketräningen har jag inte märkt något negativt av, däremot har jag fått sämre kondition när jag springer på löpband. Det är ärligt talat lite frustrerande eftersom jag har löpningen lite i generna och har känt av att det blivit sämre.
Nu är det inte så att jag ska bli löpare men det är frustrerande när man ser att samma resultat inte uppnås längre. Jag har alltså fått sänka hastigheten på bandet sedan jag började snusa. Men har jag inte snusat går det bättre igen. Jag snusar inte speciellt mycket men två/tre portionssnus om dagen gör att jag presterar sämre konditionsmässigt. I Curling och Golf tror jag varken det gör från eller till. Fredrik Jacobsson snusar ju förövrigt och är dessutom sponsrad av Swedish Match. Jag snusar rätt så lite så jag funderar på att lägga av helt, men det är gött att ta en snus då och då. Men det kanske inte påverkar alla heller dessutom kan det vara så att komplikationerna också är kopplade till att jag brukar feströka och att det är det som gör det så att säga. Therese Alshammar snusar ju och hon verkar klara av sin sport bra ändå. Men jag vet inte i vilka mängder hon gör det.