2011-03-15, 19:51
Medlem
Durkslags avatar
Hej!

Jag har precis installerat Ubuntu och det är först gången någonsin jag sysslar med Linux så är nybörjare, det mesta går rätt bra men jag får inte mina permissions till Wordpress i LAMP att fungera.

Har väl egentligen två frågor, den första borde vara extremt lätt för er antar jag.. den andra lite klurigare

1. När jag har Wordpress i /var/www kommer jag åt hela hemsidan och den fungerar på Internet och allt. Den enda som inte gör det är att ladda upp filer i webbgränssnittet till /var/www/wp-content. Det står att ett fel uppstod. Har permissions drwxrwxt-x med user:user på alla mappar och filer i /var/www.

2. Detta är väl egentligen huvudfrågan:
Har en hårdvaru-RAID som har system GPT enligt fdisk -l. Det är egentligen där jag vill ha min webbserver men hur jag än gör kan jag inte ändra permissions på hårddisken, det går bra på den systemdisken. Här är en bild från fdisk (den övre är det):
http://cl.ly/230c3C16313y1H0Q2W0X/Sk...._18.27.52.png

Har googlat i timmar utan att lyckas, verkar vara någon man ska skriva i fstab eller liknande.

Tack på förhand och tänk på att ajg är komplett nybörjare
Citera
2011-03-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Hej!

Jag har precis installerat Ubuntu och det är först gången någonsin jag sysslar med Linux så är nybörjare, det mesta går rätt bra men jag får inte mina permissions till Wordpress i LAMP att fungera.

Har väl egentligen två frågor, den första borde vara extremt lätt för er antar jag.. den andra lite klurigare

1. När jag har Wordpress i /var/www kommer jag åt hela hemsidan och den fungerar på Internet och allt. Den enda som inte gör det är att ladda upp filer i webbgränssnittet till /var/www/wp-content. Det står att ett fel uppstod. Har permissions drwxrwxt-x med user:user på alla mappar och filer i /var/www.

2. Detta är väl egentligen huvudfrågan:
Har en hårdvaru-RAID som har system GPT enligt fdisk -l. Det är egentligen där jag vill ha min webbserver men hur jag än gör kan jag inte ändra permissions på hårddisken, det går bra på den systemdisken. Här är en bild från fdisk (den övre är det):
http://cl.ly/230c3C16313y1H0Q2W0X/Sk...._18.27.52.png

Har googlat i timmar utan att lyckas, verkar vara någon man ska skriva i fstab eller liknande.

Tack på förhand och tänk på att ajg är komplett nybörjare

på fråga1 så skall du nog använda webserverns användarnamn som ägare. du menar att du försöker via webläsaren ladda upp till servern ?

fråga 2 är klurigare? kan du ens accessa partitionen ? vad är det för filsystem ? :P
Citera
2011-03-17, 00:24
Medlem
Durkslags avatar
Ursäkta att jag inte svarat förrän nu, det dök upp lite saker ivägen

Jag har fixat lite på det nu. För att ta fråga två först så löste jag det genom att följa denna guiden:
http://answers.yahoo.com/question/in...5191611AAxfNpy

Genom att köra:
sudo mkdir /media/raid
sudo chmod 774 /media/raid
sudo chown user:user /media/raid

Då är mappen media/raid som användare och med de persmissions som jag skapade ovan, allt frid och fröjd.

Men när jag sen mountar raiden i mappen med
sudo mount /dev/sda1 /media/raid
så ändras permissions till 777 och till root:root på /media/raid med alla undermappar.
Det går inte att ändra i efterhand via Nautilus eller med chmod/chown.

Hur ska jag göra för att få hela raiden med undermappar/filer till 774 (eller vad som nu är bra)?

Fråga ett löste jag genom att logga in på min wordpress-databas via phpmyadmin och ändra upload_path till den nya sökvägen i Ubuntu.

Tack för svar!

/ Nybörjaren med konstiga frågor
Senast redigerad av Durkslag 2011-03-17 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in