• 1
  • 2
2011-03-15, 19:38
Medlem
Drumss avatar
Har draigt på mig en redig förkylning, och hostar riktigt mycket / illa. Efter en vecka drog jag till VC och fick Cocillana-Etyfin utskrivet. Har aldrig tagit detta förut, men nu var det alltså dags. Tog först rekomenderad dos, 10ml, men det hjälpte inte, så tog 2,5ml till. Slocknade direkt (mitt på dagen, men hade ju inte fått sova på nätterna så det var skönt ändå). På kvällen samma dag tog jag 12,5ml igen och somnade in bra.

Nästa dag, idag, har jag tagit 12,5ml och sovit lite. Men nu när jag gick på toan märkte jag något märkligt, mitt bajs är väldigt väldigt ljust. Inte vitt, men väldigt ljusbrunt. Läst runt lite men hittar inget, är detta vanligt? Är det farligt? Bör jag sluta upp med Cocillana-Etyfinet? är dom där 2,5 extra ml'erna för mycket, även fast jag inte tar 4x10ml som läkaren/fass säger? blir oftast 2x12,5 istället per dag som sagt.

Att jag blir lite hård i magen tycker jag är skönt då jag annars har IBS och får springa på toa flera gånger om dagen. Men blir lite orolig av färgen.
Citera
2011-03-15, 19:48
Medlem
lyckligalottas avatar
Det är ganska vanligt att cocillianan påverkar gallan som släpper ut ämnet som färgar.
Har du problem med gallan se'n tidigare eller får ont av den nu kanske du ska höra av dig till läkaren och få annan medicin. Annars kan du bara njuta av medicinen
Citera
2011-03-15, 20:07
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckligalotta
Det är ganska vanligt att cocillianan påverkar gallan som släpper ut ämnet som färgar.
Har du problem med gallan se'n tidigare eller får ont av den nu kanske du ska höra av dig till läkaren och få annan medicin. Annars kan du bara njuta av medicinen

Jaha okej. Glömde f.ö. nämna att bajset inte sjunker heller. Men då vet jag det.

Menar du annan medicin mot hostan eller annan medicin mot det som händer med gallan? Jag tror inte jag har haft ont, har känt lite hugg i magen, inget jag tänkte på speciellt mkt då jag i princip alltid känner små hugg i magen. Det var som sagt färgen som oroade mig.

Hur lång tid brukar det ta innan allt går tillbaka till normalt, och man börjar skita normalt igen?

tack för snabbt svar förresten!
Citera
2011-03-15, 20:18
Medlem
rich1s avatar
när jag använder coccilana blir jag stenhård i buken lär väl vara etylmorfinet som gör det.rogivande och gör att man kan sova utan att få tokhostanfall
Citera
2011-03-15, 20:20
Medlem
rich1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Jaha okej. Glömde f.ö. nämna att bajset inte sjunker heller. Men då vet jag det.

Menar du annan medicin mot hostan eller annan medicin mot det som händer med gallan? Jag tror inte jag har haft ont, har känt lite hugg i magen, inget jag tänkte på speciellt mkt då jag i princip alltid känner små hugg i magen. Det var som sagt färgen som oroade mig.

Hur lång tid brukar det ta innan allt går tillbaka till normalt, och man börjar skita normalt igen?

Bry dig inte om färgen buken verkar ju fungera
Citera
2011-03-15, 20:41
Medlem
Rostovs avatar
Du har överansträngt din lever nåt rejält, vitt betyder att levern ej klarar att rena det du nu äter eller dricker, du kissar mörkare antar jag.. Inte alla som gör det dock..
Jag fick samma besvär på subuxone, sluta med medecinen och det blir normalt efter 3-6 dagar ska du se
Citera
2011-03-15, 20:43
Medlem
lyckligalottas avatar
Citat:

Vet inte riktigt hur lång tid det tar innan gallan jobbar som vanligt igen, men det är ingen fara. Så länge det åtminstone är lite färgat så jobbar gallan iaf

Jag tänkte mest på annan hostmedicin, fast cocillianan är bäst så är det dumt att bli mer sjuk
Citera
2011-03-15, 20:50
Medlem
lyckligalottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostov
Du har överansträngt din lever nåt rejält, vitt betyder att levern ej klarar att rena det du nu äter eller dricker, du kissar mörkare antar jag.. Inte alla som gör det dock..
Jag fick samma besvär på subuxone, sluta med medecinen och det blir normalt efter 3-6 dagar ska du se

Du har nog fått fel information... Fast både lever och galla kan ju varit påverkade.

Det är gallan som påverkar färgen på avföringen. Har man leverproblem så syns det fort på huden och mest i ögonen som blir gulaktiga. Det bör göra ganska ont också.

Klart levern också påverkas av cocilliana, men inte i färgen på avföring
Citera
2011-03-15, 20:54
Medlem
Drumss avatar
Tack för att ni lugnat ner mig! Läst så mkt om att ljust bajs är lika med döden, haha.

Får väl sluta med den nu då, lite synd för då blir det antagligen sömnlöst inatt, men hellre sömnlös än trasig galla/lever
Citera
2011-03-15, 21:00
Medlem
lyckligalottas avatar
Citat:
Tack för att ni lugnat ner mig! Läst så mkt om att ljust bajs är lika med döden, haha.

Får väl sluta med den nu då, lite synd för då blir det antagligen sömnlöst inatt, men hellre sömnlös än trasig galla/lever

Är du fullt frisk i övrigt tror jag inte alls att det är någon fara att ta en skvätt till natten iaf.
Jag har använt den en längre perioder förut och fortsatte trots ljus avföring eftersom jag inte ens visste varför det var så förrens efteråt.

Läkaren har skrivit ut den till mig även efter, men jag är som sagt fullt frisk i övrigt och jag vet ju inget om din hälsa :P

Hoppas du kryar på dig!
Citera
2011-03-15, 21:12
Medlem
Drumss avatar
Ah ok. Fullt friskt förutom IBS som sagt (vad jag vet i alla fall). Testar väl utan först, och i värsta fall tar jag mig en liten klunk!
Citera
2011-03-15, 21:17
Medlem
Rostovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckligalotta
Du har nog fått fel information... Fast både lever och galla kan ju varit påverkade.

Det är gallan som påverkar färgen på avföringen. Har man leverproblem så syns det fort på huden och mest i ögonen som blir gulaktiga. Det bör göra ganska ont också.

Klart levern också påverkas av cocilliana, men inte i färgen på avföring
Säker? Jag är inte 100 men det va en som sa det, det är alltid bäst att veta så mycket det går om kroppen...
Jag har ioförsej haft hepatit C i 10 år snart och gul i utkanterna på ögonvitorna blir jag rätt lätt nuförtiden..
Tack på förhand
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in