Nu på senare tid har bilden av sk esteter förändrats, vad jag har märkt. Esteterna behöver inte längre vara just esteter (estetiska programmet), utan det är kläd- och livsstilen som har blivit lockande för en del, förmodligen folk som inte har tillhört någonting eller människor som vill verka mer intellektuella och kulturintresserade ut än vad de uppfattas vara. För det är just så allt hänger ihop. Självklart klär sig och lever inte alla esteter på samma sätt, men de har ofta gemensamma intressen, exempelvis musik och teater. Men många, speciellt på söder i Stockholm, ser nästan identiska ut. De försöker vara orginella, klär sig med mockajackor, dr.martins kängor, baskrar, tygpåsar och färgglada kläder, har stripigt hår och går ofta lite ihopsjunket med en cigarett i munnen för att ge ett konstnärligt, filosofiskt och framförallt intressant intryck. Hipsters, helt enkelt.
Många är väldigt vältalande och har ett gott orförråd, läser och intresserar sig av kultur, vissa inte alls - precis som alla andra grupper.
Men enligt mig tycker jag att det är fullständigt onödigt och faktiskt en osäker stil. De som anstränger sig så mycket för att vara intressanta och spännande tappar i mina ögon just precis det de eftersträvar. Man ska inte dra alla över en kant, men jag som har varit beblandad med dessa människor under ett långt tag märker tydligt att det är just det jag nämnt som är det centrala. Så länge man är sig själv och klär sig hur man vill är det underbart. Och så länge man går estetlinjen för att göra det man älskar är det underbart, inget annat.