Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-23, 17:38
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
När mina polare gick estet så var de ju en rejäl blandning av diverse subkulturer. Det var ju också en redigt go stämning bland de flesta av dom. Det roliga var ju att ingen där pluggade särskilt seriöst utan hade kul istället. De tog väl drygt en månad sen hade alla där blivit av med oskulden och testat knark. Kan väl erkänna att man var lite avundsjuk då för det fanns ett redigt par snygga brudar på den linjen.
Citera
2011-03-23, 21:21
Medlem
emzs avatar
Jag gick på estetlinjen för snart tio år sedan, så jag vet inte hur det är nu. Men min klass var ganska ambitiösa och de flesta (förutom 2-3 stycken gothare, föregångare till emos?) såg helt normala ut. De flesta var riktigt talangfulla inom måleri och teckning. Sista året läste vi också kulturhistoria vilket gav otroligt mycket och faktiskt fick mig att söka mig vidare inom ämnet på universitet.

Av de klasskompisar jag stalkat lite på facebook så verkar det som om flera nu utbildat sig till lärare och nån har eget företag.

Misslyckade? Mjää... Skulle vara jag då eftersom jag verkar vara den enda som i någon mån faktiskt fortsatt inom estetiska vetenskaper på universitetet...

Men jag förstår att det finns fördomar. Kommer ihåg att vi under gymnasiet faktiskt kallade oss själva estetjävlar.
Citera
2011-03-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
E ska egentligen vara ett yrkesprogram, de flesta som går där har ändå ett visst musikaliskt intresse och det ska alltså heta musikprogrammet. Vad gäller drama och bild inriktningar så görs det lämpligast på samhällsprogrammet.

Estet ska vara och ÄR ett program för dem som vill studera vidare!
Musik kan verka vara en yrkesinriktn. men det är långt ifrån det iaf. Det är fortfarande ett "pluggprogram".

Och Astronomi... Finns det som val som extra kurs så finns det nog de som tar det.
Min klass har tagit alla möjliga olika saker som indv. val. Jag har gått filmkunskap, filosofi och andra världskriget t.ex.
Några tjejer i klassen har gått Feministiskt Självförsvar eller fotokurs. Andra har gått Medicinsk Grund eller matte C(då vi har matte B som grund)..

Man kan lägga till saker så man får den utbildning man vill ha!
Citera
2011-03-24, 09:55
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsihaxx
hejsan!

visste inte riktigt var jag skulle posta detta så mod får gärna flytta tråden.

jag undrar vad ni på FB tycker som så kallade esteter? Människor som antingen går på någon estet inriktad linje på gymnasiet där det enda man gör att plinka på sin gitarr och gå runt i hatt och färgglada byxor eller måla nåt skitflummigt.

själv tycker jag det mer eller mindre är losers som går där som inte orkar med något annat.
det ger för det första inte en speciellt stabil grund att stå på efter skolan och i de flesta fall lyckas man inte i sin tänkta karriär. självklart är det härligt med folk som har drömmar, men de flesta som går estet enligt min uppfattning är inte speciellt talangfulla.

Loser är man om man inte kan få jobb utan att bära slips.
Citera
2011-03-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Vil
Olika människor har olika platser här i livet

Där satt den! För det är nog oftast inte så att det är blivande ingenjörer eller börsmånglare som en dag efter sin utbildning "vaknar upp" och inser att de ska designa dina kläder, skriva den nya hiten du gärna lyssnar på eller kommer på upplägget på det fantastiskt underhållande tvprogrammet du gärna följer. Sedan kan man ju undra hur många det är över lag som blir det de tänkt sig när de väljer gymnasielinje?
Citera
2011-03-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heeejapa
Jag hatar dom.
Speciellt estetkillen som har varit en lite halvmobbad typ i den riktiga världen och nu sjunkit ner några levlar till den estetiska låtsasvärlden full med gitarrspelande, konst, och teater. Som han egentligen skiter i, han vill bara knulla brudar, men för att bevisa att han verkligen är en jävla estet så knullar han inte ens dom utan istället blir estetbrudarna i smyg knullade av oss "NORMALA".

Vilken underlig fetish... Hatar dem och önskar att du fick knulla dem?
Citera
2011-03-24, 10:22
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herb.Parlour.
Vilken underlig fetish... Hatar dem och önskar att du fick knulla dem?
Man kan ju säga som så här: Jag själv skulle aldrig vilja gå en estetisk linje om jag fick gå om gymnasiet, ej heller gjorde jag det när jag gick där. Jag har föga gemensamt med de mer stereotypa esteterna och därmed så har jag ingen anledning att tycka om dem, vilket kanske var det som menades av snubben du citerar.

Fast bara för att man inte tycker om dem så mycket så behöver man väl inte avstå från att knulla dem?
Citera
2011-03-24, 10:40
Medlem
Nu på senare tid har bilden av sk esteter förändrats, vad jag har märkt. Esteterna behöver inte längre vara just esteter (estetiska programmet), utan det är kläd- och livsstilen som har blivit lockande för en del, förmodligen folk som inte har tillhört någonting eller människor som vill verka mer intellektuella och kulturintresserade ut än vad de uppfattas vara. För det är just så allt hänger ihop. Självklart klär sig och lever inte alla esteter på samma sätt, men de har ofta gemensamma intressen, exempelvis musik och teater. Men många, speciellt på söder i Stockholm, ser nästan identiska ut. De försöker vara orginella, klär sig med mockajackor, dr.martins kängor, baskrar, tygpåsar och färgglada kläder, har stripigt hår och går ofta lite ihopsjunket med en cigarett i munnen för att ge ett konstnärligt, filosofiskt och framförallt intressant intryck. Hipsters, helt enkelt.

Många är väldigt vältalande och har ett gott orförråd, läser och intresserar sig av kultur, vissa inte alls - precis som alla andra grupper.
Men enligt mig tycker jag att det är fullständigt onödigt och faktiskt en osäker stil. De som anstränger sig så mycket för att vara intressanta och spännande tappar i mina ögon just precis det de eftersträvar. Man ska inte dra alla över en kant, men jag som har varit beblandad med dessa människor under ett långt tag märker tydligt att det är just det jag nämnt som är det centrala. Så länge man är sig själv och klär sig hur man vill är det underbart. Och så länge man går estetlinjen för att göra det man älskar är det underbart, inget annat.
Citera
2011-03-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Man kan ju säga som så här: Jag själv skulle aldrig vilja gå en estetisk linje om jag fick gå om gymnasiet, ej heller gjorde jag det när jag gick där. Jag har föga gemensamt med de mer stereotypa esteterna och därmed så har jag ingen anledning att tycka om dem, vilket kanske var det som menades av snubben du citerar.

Fast bara för att man inte tycker om dem så mycket så behöver man väl inte avstå från att knulla dem?

Man kan ju säga så här: Jag själv skulle aldrig vilja gå en estetisk linje om jag fick gå om gymnasiet, ej heller gjorde jag det när jag gick där. Jag har en del gemensamt med esteter (lever på musik) och har ingen egentlig anledning att tycka illa om någon jag inte känner på grund av deras val av livsstil.
Och varför vill man knulla någon man verkligen inte tycker om?
Citera
2011-03-24, 11:44
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:

Man kan ju säga så här: Jag själv skulle aldrig vilja gå en estetisk linje om jag fick gå om gymnasiet, ej heller gjorde jag det när jag gick där. Jag har en del gemensamt med esteter (lever på musik) och har ingen egentlig anledning att tycka illa om någon jag inte känner på grund av deras val av livsstil.
Och varför vill man knulla någon man verkligen inte tycker om?
Bara för att man inte gillar stereotypen "esteter" betyder inte det att man inte kan gilla personer ur den. Jag har själv legat med ett stort antal estetiska kvinnor och gillar hur de är som personer. Själv är jag också musiker (vid sidan av annat) men vill inte leva på det. Jag själv har väl en del gemensamt med vissa esteter men identifierar mig inte med dem som grupp.
Citera
2011-03-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin

Låter lite anorlunda än din senaste kommentar?
Citera
2011-03-24, 21:18
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Låter lite anorlunda än din senaste kommentar?

Man knullar inte korkade, ointressanta kvinnor för att man gillar dem, utan för att det är skönt. Comprende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in