Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-16, 11:54
Medlem
Alltså.. Estet är ju en studieförberedande linje. Så man har ju samma högskolebehörighet som Samhäll... går estetbild själv så..
Vi har nästan samma kurser som Sam förutom SamH.B, Ma.C, Historia.B, Religion.B. Dessa kan vi dock lägga till om vi vill istället. Så vi har istortsett samma utbud som dem. Och tro mig... Estet ÄR plugg!
Vi har vissa gånger haft det värre än dem på Sam och Natur.. =_=

Enda som är "slappt" är själva bildlektionerna(för oss bildare dådå) men det är för att vi jobbar självständigt med egna projekt och utvecklar våran egna stil i vårat målande/tecknande.

Esteter i allmänhet är ju rätt skiftande.. Vi har en riktigt jobbig fjortisbrud i våran klass så.. Vissa av esteterna är som vi kallar dem "veganindianer"(hippies), en "jock" sedan.. resten.. går faktiskt inte att sätta inom nåra speciella ramar.
Det finns lixom INGEN på estet där jag går som passar under den dära "allmäna" synen på esteter. Att dem är lata och så alltså... det är väl egentligen bara fjortisbruden som fortfarande inte fattar varför hon valde Estet Bild och då går vi ut nu till sommaren =_=
Citera
2011-03-16, 12:06
Medlem
Hippies
Citera
2011-03-16, 12:11
Medlem
Bamsebjorns avatar
Småskrattar över att se dom. Alla vill så gärna vara annorlunda, men alla är det på samma sätt. Nördbrillor och hattar
Citera
2011-03-16, 20:24
Medlem
Melodramatics avatar
Fördomar, fördomar, fördomar... De flesta verkar vara ganska överens om att de som väljer estetisk inriktning på gymnasiet är lata människor som inte kommer någonstans i livet. Jag gick estet med inriktning på musik och med mina slutbetyg kan jag komma in på i princip vilken utbildning jag vill. Visst fanns det de som sket fullständigt i skolan men det finns det väl på alla program?

Som med allt annat här i livet kan man inte dra allt och alla över en kam.
Citera
2011-03-17, 08:24
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colla
Jag har mest träffat estetare i efterfest sammanhang och då är de fantastiska. Spelar mysig musik, är glada och trevliga. Dessutom är det väldigt roligt att diskutera politik med dem eftersom de oftast tycker tvärtemot mig.

Men många saknar realistiska mål för framtiden, chillar mest omkring osv. För mig gör det dock inget då jag tycker det är kul att umgås med massa olika slags människor
Vill bara lyfta fram detta fantastiska inlägg !
Det finns stunder man vill bara hänga med massa flummiga esteter och chilla. Minns det som igår från ungomsfyllans vaga dimmor, när jag träffade en ny skön estet-kille vi festa osv, framåt morgonkvisten började vi plånka på gitarren och sjunga sentimentala sånger.
Bästa efterfesten ever.

Ibland orkar man dock inte med deras orealistiska inställning till livet och vill bara ha massa tekniknördar kring sig för att känna sig hemma

Olika människor har olika platser här i livet
Citera
2011-03-23, 04:03
Bannlyst
Jag hatar dom.
Speciellt estetkillen som har varit en lite halvmobbad typ i den riktiga världen och nu sjunkit ner några levlar till den estetiska låtsasvärlden full med gitarrspelande, konst, och teater. Som han egentligen skiter i, han vill bara knulla brudar, men för att bevisa att han verkligen är en jävla estet så knullar han inte ens dom utan istället blir estetbrudarna i smyg knullade av oss "NORMALA".
Citera
2011-03-23, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Jag ogillar dem starkt. Allt de strävar efter är att vara alternativa och "hippa". Klär sig som uteliggare och vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt. Fyfan va de är fula.

Fördomsfull.se?

Det finns inte ens någon logik i varför en som går estet skulle klä sig annorlunda, Hur fan vet du vem som är estetare utan att ens fråga dom? Jag går estetlinje men fan så ser folk inte annorlunda, finns säkert en del fjortisar/stekare/Emos på er linje.

Jag är en hårdrockare, som är jävligt tillbakadragen i sättet, men fasen så¨beteer jag mig inte annorlunda än annat folk.

Om ni tror seriöst att alla estetare är folk som går omkring och flummar sig och ger sig skenet av att vara "unika" och att "ingen" förstår dom, då har ni riktigt fel. Och vad syftar ni på när ni säger talang? Estet kan vara allt ifrån att dansa till att gå en musiklinje.

Det behövs inte speciellt mycket talang för att sitta vid ett bord att plugga, sen att man är kunnig i ett ämne har ingen som helst koppling till ens IQ-värde, bara att man är påläst och kunnig i ämnet. Och om du tycker motsatta så antyder du indirekt att jag är smart (pg.a) att jag är påläst i musikproduktion.

I realiteten så är det inte så.

Jag går musikproduktion, varförskulle jag vilja sitta vid ett bord och plugga natur för? Blir förvånad på idioti'n här, man kan ju undra om det är något fel i skallen på er istället
Senast redigerad av Mrkhorne 2011-03-23 kl. 07:02.
Citera
2011-03-23, 10:59
Medlem
Silfverklingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heeejapa
Jag hatar dom.
Speciellt estetkillen som har varit en lite halvmobbad typ i den riktiga världen och nu sjunkit ner några levlar till den estetiska låtsasvärlden full med gitarrspelande, konst, och teater. Som han egentligen skiter i, han vill bara knulla brudar, men för att bevisa att han verkligen är en jävla estet så knullar han inte ens dom utan istället blir estetbrudarna i smyg knullade av oss "NORMALA".

Haha bäst.

Jag ogillar också esteter skarpt. Enligt min erfarenhet är det nästan bara trädkramande vänsterveganer i sådana sammanhang. Med noll känsla för stil över huvud taget. Alla dyra kläder är dåliga och tillverkade enbart för att dumma "rikemansbarn" ska kunna lägga pengar på dem. Vidare så var det ju inte ovanligt med emo's på estet-linjerna. Det verkar dock som att hela emo-stilen har dött ut, men minns för kanske tre år sedan då var och varannan estet klädde sig i svart och lyssnade på My Chemical Romance. Vilket ju är ännu ett snäpp värre.

Sen visst att alla har talang för diverse olika områden, man får väl ändå visa lite självdisciplin och tvinga sig igenom ett kapitel eller två i Geografi A-boken. Så jävla svårt är det inte. Och även om esteten i fråga vill bli artist/konstnär/Green Peace-aktivist så kommer man inte så långt i livet om man inte gör saker som man inte tycker är roligt.
Citera
2011-03-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverklinga
Haha bäst.

Jag ogillar också esteter skarpt. Enligt min erfarenhet är det nästan bara trädkramande vänsterveganer i sådana sammanhang. Med noll känsla för stil över huvud taget. Alla dyra kläder är dåliga och tillverkade enbart för att dumma "rikemansbarn" ska kunna lägga pengar på dem. Vidare så var det ju inte ovanligt med emo's på estet-linjerna. Det verkar dock som att hela emo-stilen har dött ut, men minns för kanske tre år sedan då var och varannan estet klädde sig i svart och lyssnade på My Chemical Romance. Vilket ju är ännu ett snäpp värre.

Sen visst att alla har talang för diverse olika områden, man får väl ändå visa lite självdisciplin och tvinga sig igenom ett kapitel eller två i Geografi A-boken. Så jävla svårt är det inte. Och även om esteten i fråga vill bli artist/konstnär/Green Peace-aktivist så kommer man inte så långt i livet om man inte gör saker som man inte tycker är roligt.

De som går estet får ju ändå gå igenom samma grundämnen som alla andra måste.

Vem säger att det skulle krävas självdisciplin? Skulle jag brinna för att läsa astronomi skulle jag väl knappt gnata över att jag får lite kunskap, Du söker väl till en linje du är motiverad till att studera i?
Har inte med det att göra, jag tycker det är komiskt att ni tror att så fort att man går estetlinjen så har man en beteendeläggning?

Ser inte precis skillnad på mina kompisar, utsseendemäsigt eller personlighetsmässigt

Om du tror att varje estetare går omkring med en baguette i handen med fransk brytning och ska framstå lite "kulturell" och samtidigt är en febril galen djuraktiktivist så har du väldigt fel.

Vad för estetställe syftar du på?
Citera
2011-03-23, 12:17
Medlem
Silfverklingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkhorne
De som går estet får ju ändå gå igenom samma grundämnen som alla andra måste.

Vem säger att det skulle krävas självdisciplin? Skulle jag brinna för att läsa astronomi skulle jag väl knappt gnata över att jag får lite kunskap, Du söker väl till en linje du är motiverad till att studera i?
Har inte med det att göra, jag tycker det är komiskt att ni tror att så fort att man går estetlinjen så har man en beteendeläggning?

Ser inte precis skillnad på mina kompisar, utsseendemäsigt eller personlighetsmässigt

Om du tror att varje estetare går omkring med en baguette i handen med fransk brytning och ska framstå lite "kulturell" och samtidigt är en febril galen djuraktiktivist så har du väldigt fel.

Vad för estetställe syftar du på?

Min personliga uppfattning (och generalisering) av estet-ungdomar är just detta, att de inte är intresserade av - låt oss säga - astronomi (ett "plugg-ämne"), och även om personen i fråga var intresserad utav detta ämne så finner denna det inte roande att få informationen från en bok.

Samtidigt står jag fast vid att de flesta är vänsterfeminister med föräldrar som fortfarande röstar på KPML(r) och får Proletären hem i brevlådan. En del är aktiva i AFA och alla anser att päls är mord. 90% av alla i estet bär kläder från Cheap Monday.

Som sagt, bara mina personliga observeringar, inget ont mot dig.

Senast redigerad av Silfverklinga 2011-03-23 kl. 12:21.
Citera
2011-03-23, 12:45
Medlem
mr-bachs avatar
"Realistiska livsmål" kan ju tolkas på olika sätt. Rent allmänt brukar man ju säga "sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna", vilket jag tolkar som ett bra uttryck eftersom man försöker som hårdast då.
En sann konstnär behöver inte bli framgångsrik i "nuet" utan det handlar ju om att skapa konsten. Det finns ju alltid folk (i alla branscher) som bara slösar bort sin tid, vad sägs om alla sk. "schäfermän" som efter jobbet på verkstan sitter och ölar på den lokala syltan eller alla finansvalpar och reklamare som drar linor på Stureplan.

Självklart kan detta verka flummigt och konstigt för en som saknar en konstnärlig talang och ser allt med den där utstakade, aspiga (ursäkta uttrycket) livsblicken som endast letar efter enkla sanningar och lätta bedömningssätt.

Jag började själv med Montessori-skola, gick vidare till Stockholms främsta musikskola och fortsatte vidare på musikgymnasium och går för närvarande på musikhögskola. Jag har träffat mången "estetare" i mina dagar och de är alla nördar, fullständigt nedgrottade i sina respektive intressesfärer. Detta gör dem till individer. De lever i en dröm, de gör det de anser viktigt och under denna livsresa skapar de mycket värdefull konst. Konst i form av musik, bild, form, datorspel, reklam, film osv. En människa med ett intresse är så mycket roligare att umgås med en än som finner störst behållning att gå ut och supa eller att konsumera saker utan att ha något riktigt intresse.
En estetisk utbildning är i alla fall där jag har gått långt ifrån flummig och kan många gånger jämföras med dåtidens pluggskola. Det som kan få saker att verka "flummiga" är att man måste ha en naturlig fallenhet för det man gör, t.ex. så är det svårt att komma in på t.ex. en musiklinje om man endast kan tre ackord på en gitarr.
Man måste mao. ha praktiserat sin konst ett tag. Detta gör att "estetare" kanske har en av de längsta utbildningarna, eftersom de sker innan och utanför skolan.

Jag vill inte racka ned på andra utbildningar eftersom jag samtidigt läser samhällsvetenskapliga kurser på universitet samt då och då arbetar i en mindre "konstnärlig" bransch.
Vad jag vill mena är att estetare ofta vet vad de gör. Okunskap och avundsjuka vill jag påstå ligger till grund för det "hat" som finns från olika håll.

Beträffande deras klädstil, jag skulle aldrig klä mig som en "hipster" eller dylikt men jag gillar att de provar "nya" saker. Hatt är långt mycket snyggare än truckerkeps.
Citera
2011-03-23, 16:13
Medlem
E ska egentligen vara ett yrkesprogram, de flesta som går där har ändå ett visst musikaliskt intresse och det ska alltså heta musikprogrammet. Vad gäller drama och bild inriktningar så görs det lämpligast på samhällsprogrammet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in