• 1
  • 2
2011-03-15, 17:05
Medlem
Emilf-ws avatar
Tjena fb

Lite fakta först då:
181cm, 85kg, styrketränat 3 år, har tränat karate, friidrott och tyngdlyftning innan. PB i de tre stora: böj 180, bänk 120, mark 175.

Nu till problemet. Har märkt att min vänstra bröstmuskel är mycket större än den högra. Vad fan beror det här på? Har alltid tyckt att jag har små bröstmuskler men det kan bero på alla tunga bänkpressar jag gjort genom tiderna som tryck ihop axlarna, försöker dra tillbaka dem och få en lite bättre hållning just nu. Fokuserar alltid presspassen på bröstmusklerna, presspassen involverar bröst, axlar och triceps. Såhär är ett typiskt pass för bröstmuskeln:

Bänk: 7 set
Hantelpress: 4 - 5 set
Cablecross: 5 - 6 set
Pec-dec: 3 set
Snebänk: 3 set
Omvänd bänk: 3 set
Flyes: 3 set

Sedan lite random axelövningar.

Hur fan kan min ena bröstmuskel inte ha vuxit lika bra som den andra? Fokuserar liksom alla övningar på brösten under dessa pass. Tycker det är så himla fult, så fort man kollar neråt på dem ovanifrån ser jag att den vänstra är större. Mina vänner har även påpekat det här att ena bröstet sticker ut mer än det andra och det ser mer "runt" ut Vad fan ska man göra åt det här egentligen?
Citera
2011-03-15, 17:13
Medlem
Om det inte är så att du tränar fel (ganska osannolikt dock) så är det genetiken som är boven, tyvärr. Har också en mild grad av ditt problem.
Citera
2011-03-15, 17:14
Medlem
Lider inte de flesta av detta ? Jag har då intalat mig själv det att det är så Min vänstra sida vill inte följa den högra i utvecklingen. Tycker själv då jag tittar i spegeln att det ser ju galet ut. Kanske bara är för att jag ser kroppen var dag som jag lägger märke till det.

Finns det tips eller lösningar på detta, så är även jag tacksam.
Citera
2011-03-15, 17:16
Medlem
Emilf-ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Om det inte är så att du tränar fel (ganska osannolikt dock) så är det genetiken som är boven, tyvärr. Har också en mild grad av ditt problem.

Ja den där herr Genetik är en riktig jävel ibland. Men tror du att jag skulle kunna lägga till några set hantelpress där jag endast kör bröstfasen med den högra sidan, det bör ju bli något resultat efter någon månad?
Citera
2011-03-15, 17:18
Medlem
Emilf-ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Lider inte de flesta av detta ? Jag har då intalat mig själv det att det är så Min vänstra sida vill inte följa den högra i utvecklingen. Tycker själv då jag tittar i spegeln att det ser ju galet ut. Kanske bara är för att jag ser kroppen var dag som jag lägger märke till det.

Finns det tips eller lösningar på detta, så är även jag tacksam.

Ja egentligen kanske många lider av det fast man tänker inte på det. Eftersom man ser sig själv så ofta så kanske det bara är en själv som noterar det? Fast i mitt fall har mina vänner upptäckt det, haha
Citera
2011-03-15, 17:19
Medlem
.Jesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emilf-w
Bänk: 7 set
Hantelpress: 4 - 5 set
Cablecross: 5 - 6 set
Pec-dec: 3 set
Snebänk: 3 set
Omvänd bänk: 3 set
Flyes: 3 set

Se över din teknik, skulle kunna vara att när du gör de övningar med stång att du tar i mer med vänster och utför övningen så att stången är sned när du pressar upp den. Har du någon du tränar med som hjälper dig kan du be denna person kolla om det är så.
Eller så är det väl genetiken som är en jävel för dig
Citera
2011-03-15, 17:22
Medlem
Precis som ett par poster ovan sa, så har jag också en mild grad av detta "problem". Fast egentligen borde det inte kallas problem för ju mer du tränar och ju större musklerna blir ju mindre kommer det synas att de är olika stora. Och ja, din västra växer, fast det kanske inte verkar som det.

När du kör bänkpress, armhävningar etc. kan du testa med att låta högern trycka mer, alltså slappa lite med den vänstra.
lycka till!
Citera
2011-03-15, 17:23
Medlem
Emilf-ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Jester
Se över din teknik, skulle kunna vara att när du gör de övningar med stång att du tar i mer med vänster och utför övningen så att stången är sned när du pressar upp den. Har du någon du tränar med som hjälper dig kan du be denna person kolla om det är så.
Eller så är det väl genetiken som är en jävel för dig

Jag har sett över min teknik väldigt mycket på sistonde. Kör i princip bara den nedre fasen i alla pressövningar då bröstmuskeln är anspänd, så gör jag så hela setet. Är det inte så dem skall bygga bäst? Kör runt 10 reps i varje övning just nu.
Citera
2011-03-15, 17:27
Medlem
Citat:
Kör i princip bara den nedre fasen i alla pressövningar då bröstmuskeln är anspänd, så gör jag så hela setet. Är det inte så dem skall bygga bäst?

Långt ifrån en sanning. Dock förespråkar ju RobbanColeman det, här på forumet.
Det ska mycket till om tekniken är så kass så att den andra sidan blir klart större. Då bör man ju märka styrkeskillnaden i övningar där man kör med en hand om inte annat.
Citera
2011-03-15, 17:28
Medlem
Emilf-ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vttap
Precis som ett par poster ovan sa, så har jag också en mild grad av detta "problem". Fast egentligen borde det inte kallas problem för ju mer du tränar och ju större musklerna blir ju mindre kommer det synas att de är olika stora. Och ja, din västra växer, fast det kanske inte verkar som det.

När du kör bänkpress, armhävningar etc. kan du testa med att låta högern trycka mer, alltså slappa lite med den vänstra.
lycka till!

Ja jag har provat det sista du skrev där,
Citera
2011-03-15, 17:29
Medlem
Emilf-ws avatar
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d...6_Foto0901.jpg

Där har ni en bild, dock blev den sned.
Citera
2011-03-15, 17:37
Medlem
Citat:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d...6_Foto0901.jpg

Där har ni en bild, dock blev den sned.

Dina föräldrar måste haft dålig karma när de födde dig. Det vilar ju en ganska rejäl skugga nedanför vänstra bröstet, men inte under högra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in