2011-03-15, 16:35
Medlem
Hej alla små flashbackare, nu är det så här att jag har en hoj, och jag vet inte om separatsmörjningen fungerar. Kör med olja i tanken men undrar om nån har tips på hur jag kan ta reda på om separatsmörjningen fungerar ?

det är en tvåtaktare annars skulle jag inte köra med olja i tanken
Citera
2011-03-15, 16:45
Medlem
sjunker nivån i oljetanken? kör upp 10liter bensin och mät hur mycket olja det försvunnit så ser du hur mycket olja det blandas...
Citera
2011-03-15, 19:30
Medlem
anndreeaass avatar
skruva loss det du behöver för o komma åt förgasaren och leta upp oljeslangen (ofast genomskinlig med gul-grön olja i) starta motorcykel och varva upp till 7-8 000 varv ett par gånger och ser om de kommer ut någon olja, om det inte gör det så kan vajern va kass, oljepumpen kass, eller skit i slangen, om det kommer ut olja är de bara att koppla tillbaks igen och blanda ytterst lite i tanken,

går snabbare,är billigare och säkrare än ovanståendes metod
Senast redigerad av anndreeaas 2011-03-15 kl. 19:34.
Citera
2011-03-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anndreeaas
skruva loss det du behöver för o komma åt förgasaren och leta upp oljeslangen (ofast genomskinlig med gul-grön olja i) starta motorcykel och varva upp till 7-8 000 varv ett par gånger och ser om de kommer ut någon olja, om det inte gör det så kan vajern va kass, oljepumpen kass, eller skit i slangen, om det kommer ut olja är de bara att koppla tillbaks igen och blanda ytterst lite i tanken,

går snabbare,är billigare och säkrare än ovanståendes metod

menar att han ska ha kvar oljeblandad bensin i tanken då han ändå kört med det i..
Citera
2011-03-15, 20:32
Medlem
anndreeaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
menar att han ska ha kvar oljeblandad bensin i tanken då han ändå kört med det i..

menade såklart säkrare resultat
Citera
2011-03-16, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anndreeaas
menade såklart säkrare resultat

Billigare, visst. Men inte säkrare. Och det är definitivt mindre jobb att köra upp 10 liter bensin och kolla nivån i oljetanken.

Med ditt sätt ska man först börja skruva. På vissa mopeder/mc kan det vara besvärligt att komma åt oljeslangen. Dessutom ser du bara att det kommer olja, du har ingen aning om hur många % som kommer ur slangen. Detta får man bra koll på om man kör upp 10 liter bensin och mäter hur mycket olja som gått åt.

Visst kan det vara bra att veta att oljan hamnar i motorn men om den hamnade bredvid så skulle man nog märka det rätt snart
Citera
2011-03-16, 21:06
Medlem
anndreeaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Billigare, visst. Men inte säkrare. Och det är definitivt mindre jobb att köra upp 10 liter bensin och kolla nivån i oljetanken.

Med ditt sätt ska man först börja skruva. På vissa mopeder/mc kan det vara besvärligt att komma åt oljeslangen. Dessutom ser du bara att det kommer olja, du har ingen aning om hur många % som kommer ur slangen. Detta får man bra koll på om man kör upp 10 liter bensin och mäter hur mycket olja som gått åt.

Visst kan det vara bra att veta att oljan hamnar i motorn men om den hamnade bredvid så skulle man nog märka det rätt snart

Det är inte det minsta svårt att komma åt en oljeslang om man har någon som helst erfarenhet med mopeder/motorcyklar, jag har av båda och att kolla oljeslangen på min mc tar ca 20 sek från motor start, på min moped skulle ja tro att koppla av luftburken och dra loss slangen tar 1-3 minuter och sen bara starta och gasa,

Flesta oljepumpar på variatordrivna mopeder har en automatisk pump som är lika stor som en halv rulle mynt och är sanslöst enkel att byta ut beroende på var den sitter, den har oljesalngen från tanken och till förgasaren inkopplad och en sladd på sidan, och den är automatisk inställd på 2,5 procent, den är busenkel och byta ut om den är trasig, att få tag i en kan va svårare

På växlade mopeder är det däremot svårare att kolla eftersom dom har en 2-delad vajer som går ner till oljepumpen och vrider den motsols i en cirkel, och när du gasar som mest producerar den 2,5 % olja, det går att justera hur mkt olja som den ska få vid olika gaspådrag, men det går nte att påverka maximala oljetillförseln,

Och den större delen av 2-taktare är försedda med den växlade metoden, garanterat upp till 250 kubik,

men som sagt, om jag skulle mäta oljeprocenten skulle jag göra som du, men först bör han fastställa att pumpen fungerar, sen är de rent almänst att på trimmade mopeder och motorcyklar att man blandar lite i tanken på 2-taktarna för säkertshetsskull,

Dom motorcyklar där jag har vetat om att det är ett jävla bök att komma åt förgasaren på (för att ta av och byta munstycken/rengöra) är vissa 125 honda motorcyklar, men på flesta är oljeslangen alltid lättåkomlig, lika så för tomgångsskruv
Senast redigerad av anndreeaas 2011-03-16 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in