Försökt googla efter detta men hittar inget direkt svar på frågan, vad är plusgiro och bankgiro? Skillnad mot ett vanligt "lönekonto"/personkonto?
Förstår att det oftast är företag som använder sig av det, men även privatpersoner? Varför vill man ha ett sådant konto, vad utmärker det?
Bankgiro, betalningen sker via bankgirocentralen.
Postgiro sker betalningen via postgirocentralen.
I princip samma sak.
Förr när posten fanns med kassaservice var det postgiro dom tillhandahöll.
Personkonto/lönekonto samma sak, bara olika bankers benämningar.
Bankgirocentralen som sköter bankgirot ägs av 7 eller åtta banker medan Plusgirot (fd postgirot) ägs av Nordea sedan 2001. Båda företagen hanterar bland annat betalningar och autogiron. BGC har lösningar för fakturering som e-faktura. Förmodligen har även plusgirot liknande lösningar. Bankgirocentralen sköter dessutom clearing mellan banker.
Jag har en faktura som skall betalas till Walley men varken deras app eller hemsida låter mig ansluta min bank och jag kan därför inte betala fakturan. Jag har varit i kontakt med dem men den jag pratade med på mail fattade ingenting och jag får inte tag på dem via telefonen.
Jag försökte sen betala fakturan direkt via min internetbank och jag skulle lägga till Walley som mottagare via plusgirot som stod på fakturan. Min bank sa då att den mottagaren redan fanns i min lista och när jag kollade så hade jag något som hette Walley - Apoteket fast då med ett bankgiro och inte ett plusgiro som står på fakturan.
Dum fråga kanske men kan jag betala till den mottagaren ändå eller hamnar pengarna fel då? Det är bara några dagar kvar och dom verkar ha slutat svara på mina mail, bra irriterande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!