2011-03-15, 12:03
Medlem
Baseballbats avatar
Hallå

Letar tips på hur man kan enkelt och snyggt hantera min flickväns skulder. Vi har delad ekonomi och nu på senaste tiden har det poppat upp mer och mer brev om gamla skulder hon har att betala. Total summan är säkert på en drygt 20 tusen. Saken är att jag har inte lusten att betala hela hennes skuld med pengarna jag jobbar ihop (Har inget fast jobb utan hoppar oftast runt när jag får tag på jobb).

Hon går på SOC och arbetar inte. Dock planerar hon att studera och ta ännu mer lån till det.

Så min fråga är; Går det på något sätt fixat så man "lägger ihop" alla skulder till en stor skuld? tex. om man pratar med SwedBank eller dylikt?
Citera
2011-03-15, 12:15
Medlem
OffensiveShits avatar
Ja det går men jag tror du behöver ett fast jobb för det.
Citera
2011-03-15, 12:18
Medlem
krieghammers avatar
Det är möjligt att någon större bank kan gå in och betala av skulden, och ge en snällare ränta på hennes nya skuld till dom. Men vinsten för banken är relativt liten om det rör sig om 20000, och dom kommer inte blanda in sig ifall dom bedömer att det finns risk för att hon inte kan klara att betala.

Fixa en borgensman, typ en förälder eller nära stående person som kan agera garant, då är chanserna större att banken går med på att "hjälpa".
Citera
2011-03-15, 12:44
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Hallå

Letar tips på hur man kan enkelt och snyggt hantera min flickväns skulder. Vi har delad ekonomi och nu på senaste tiden har det poppat upp mer och mer brev om gamla skulder hon har att betala. Total summan är säkert på en drygt 20 tusen. Saken är att jag har inte lusten att betala hela hennes skuld med pengarna jag jobbar ihop (Har inget fast jobb utan hoppar oftast runt när jag får tag på jobb).

Hon går på SOC och arbetar inte. Dock planerar hon att studera och ta ännu mer lån till det.

Så min fråga är; Går det på något sätt fixat så man "lägger ihop" alla skulder till en stor skuld? tex. om man pratar med SwedBank eller dylikt?

Bor ni ihop? Se då till att du kan bevisa att det som tillhör dig faktiskt tillhör dig. Annars blir det tråkigt när fogden kommer och knackar på. Detsamma gäller om ni inte bor ihop och du lämnar egendom i hennes bostad.

Kolla på Lendo. Dock har jag lite svårt att se varför en bank skulle vilja ta över skulder för en arbetslös framtida lyxfällankandidat som inte har några planer på att arbeta.
Citera
2011-03-15, 12:49
Medlem
Skulle istället gå till botten med problemet, vilket i detta fallet är att hon inte har något jobb.
Se till att hon lägger in sig på alla bemanningsföretag och aktivt letar något extra till att börja med.

Är det skulder på 20.000:- känns det inte som att det ska vara några problem att betala tillbaka!
Citera
2011-03-15, 13:01
Medlem
Baseballbats avatar
Hon kommer inte börja arbeta, hon går på arbetstränings skit! Vi betalar av varje månad men det är drygt.. Hade varit så mycket billigare och enklare om det bara var en stor skuld.
Citera
2011-03-15, 13:08
Medlem
mammaspojke9s avatar
Har ni släkt som är villig att hjälpa till? Det absolut smartaste och billigaste är att låna 20 000 från bank med någon säkerhet. Betala av de olika lånen med dessa 20 000, sedan har ni bara ett banklån på hela summan med bättre ränta.

Har ni inga fasta jobb och ingen bra säkerhet (typ hus/lägenhet) så måste ni fixa borgensman.

Detta är ju en liten summa, så bättre att betala av det snabbt och inte fastna i högränteträsket där den effektiva kostnaden för 20 000, lätt blir 30 000. Dumt att kasta 10 000 i sjön.

Sedan bör ni se till att redan nu tänka över er livsstil och utgifter. har man inga fasta inkomster så skall man heller inte leva ett liv över vad den egna ekonomin klarar av.

Dessutom finns det ALDRIG någon anledning att handla något på kredit (förutom att ta bolån). Spara ihop istället, och sen köp.
Citera
2011-03-15, 13:20
Medlem
Baseballbats avatar
Tack för det mammaspojke .. Min livsstil är inget problem, har inga skulder eller dylikt.
Ska kolla in mer om det går hitta någon borgesman, men om hon inte kan fixa en .. Finns det något man kan göra då? Jag kan inte då jag inte har fast jobb.

Skulderna hon har är gamla skulder ifrån innan hon träffa mig, sen hon träffade mig har jag ordnat hennes ekonomi och syn på det så gott det går.
Citera
2011-03-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Skulderna hon har är gamla skulder ifrån innan hon träffa mig, sen hon träffade mig har jag ordnat hennes ekonomi och syn på det så gott det går.

Bra, då har ni ju kommit en bit på vägen!
Har ni provat Lendo.se? Dom kan åtminstone ge en ränta på runt 4 procent vilket borde vara billigare än vad ni betalar nu.
Citera
2011-03-15, 14:09
Medlem
ring upp de som hon är skyldig pengar(inkasso?) och gör upp en avbetalningsplan. säg att ni lever på existensminimum(vilket hon gör) och är beredda att betala av en mindre summa varje månad om de fryser räntan och att det är er enda möjlighet att kunna betala av skulderna.
vet du varför?
inkassobolagen är intresserade av att få in sina pengar, det sista de vill är att det går till kronofogden för det innebär merkostnader för er och mer pappersarbete för dem. Merkostnaderna för er blir nästan det dubbla och då kan ni inte betala av dem, alltså får inte inkassobolagen in 1 krona på länge.
betalara ni av 500/mån så tar det något över 3 år.
Citera
2011-03-15, 18:04
Medlem
Varför ska du drabbas av hennes skulder som hon drog på sig innan ni träffades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in