2011-03-15, 05:25
Medlem
Quoters avatar
Killar och tjejer, jag installerade Service Pack 2 på min bärbara dator (HP) som kör Windows Vista Home Premium igår. Sett till resultatet så skulle jag inte gjort detta, för nu kan jag inte använda den annat än till felsäkert läge och alla som har kört det vet hur "roligt" det är.

När den bootas i normalt läge så hinner jag logga in och kanske bruka den i någon kortare stund, sedan kommer ett "blue screen of death"-meddelande upp som jag aldrig sett förut som talar om att någonting är fel och att datorn måste startas om. Så går det runt i en cirkel. Detta började alltså med att Service Pack 2 installerades, det var totalt tre "steg" varav det sista strulade. I felsäkert läge så har jag testat att avinstallera Service Pack-uppdateringen, men det gick inte alls.

Förslag? Någon som upplevt samma fel? Tyckte detta var mycket märkligt. Nu har jag inte hunnit testa på så många åtgärder ännu, men jag ville starta den här tråden i alla fall för att få in respons. Kommer posta mer info inom kort.

Jag är mycket tacksam för svar för det här känns riktigt frustrerande.
Citera
2011-03-15, 05:48
Bannlyst
Har du skivor till Vista isf får du väl göra en reparationsinstallation av Vista.
Citera
2011-03-15, 06:14
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Har du skivor till Vista isf får du väl göra en reparationsinstallation av Vista.

Tack för ditt svar. Det lutar åt något sådant, ja. Men hur för jag över mina filer på bästa sätt? Jag vill ju inte tappa dem. Fungerar det att bränna skivor i felsäkert läge?

Just nu så kom datorn faktiskt igång och jag har suttit här i 15 minuter, men av någon anledning så har "Det här Windows-exemplaret är inte äkta" uppenbarat sig till höger i hörnet på skrivbordet. Man upphör då aldrig att förvånas må jag säga.
Citera
2011-03-15, 09:38
Medlem
Skit i Vista och kör Windows 7 mycket bättre
Citera
2011-03-15, 10:24
Medlem
hasenfrasens avatar
Rätt sätt att installera SP2 på Vista är att först ha installerat SP1. Att gå direkt från ingen SP till SP2 "dödar" datorn. Att gå på med SP2 utan att först ha kört KB947821-v11 "dödar" datorn.

Rätt ordning är:

1) Before_SP1_Windows6.0-KB947821-v4-x86.msu
2) Windows6.0-KB936330-X86-wave1-vista-sp1-svensk.exe
3) Before_SP2_Windows6.0-KB947821-v11-x86.msu
4) Windows6.0-KB948465-X86-vista-sp2-svensk.exe
Citera
2011-03-15, 14:38
Bannlyst
kan du inte gå till felsäkert läge och återställa datorn till läget det var innan du installerade service pack 2 (tillbehör> systemverktyg> systemåterställning)

när jag installerade service pack 2 på min windows Fista så hade jag också problem med det sista steget, den stannade i 100% och det stod "stäng inte av datorn" , så jag var tvungen att stänga av den för att den gick aldrig vidare själv. det fungerade dock bra sen, och installerade sp2. du väntade väl tills den nådde 100%?

Citat:
Ursprungligen postat av Primestar
Skit i Vista och kör Windows 7 mycket bättre
självklart är den bättre än Fista men tänk på att den kostar 1.5 lök.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Rätt sätt att installera SP2 på Vista är att först ha installerat SP1. Att gå direkt från ingen SP till SP2 "dödar" datorn. Att gå på med SP2 utan att först ha kört KB947821-v11 "dödar" datorn.

Rätt ordning är:

1) Before_SP1_Windows6.0-KB947821-v4-x86.msu
2) Windows6.0-KB936330-X86-wave1-vista-sp1-svensk.exe
3) Before_SP2_Windows6.0-KB947821-v11-x86.msu
4) Windows6.0-KB948465-X86-vista-sp2-svensk.exe
jo, bäst är ju om man har windows update på som uppdaterar allt automatiskt hela tiden.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-03-15 kl. 14:40.
Citera
2011-03-15, 16:43
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
kan du inte gå till felsäkert läge och återställa datorn till läget det var innan du installerade service pack 2 (tillbehör> systemverktyg> systemåterställning)

Jag har försökt klicka in mig på Systemåterställning, men det startar inte i felsäkert läge. Nu när jag har lyckats hålla igång Windows i normal-läge så står det att inga återställningspunkter finns, tidigare än just när jag installerade Service Pack 2.

Citat:
när jag installerade service pack 2 på min windows Fista så hade jag också problem med det sista steget, den stannade i 100% och det stod "stäng inte av datorn" , så jag var tvungen att stänga av den för att den gick aldrig vidare själv. det fungerade dock bra sen, och installerade sp2. du väntade väl tills den nådde 100%?

Min dator kraschade när den höll på med det tredje steget.

Citat:
jo, bäst är ju om man har windows update på som uppdaterar allt automatiskt hela tiden.

Så sant som det var sagt. Jag har lärt mig en läxa.
Citera
2011-03-16, 15:00
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jag har försökt klicka in mig på Systemåterställning, men det startar inte i felsäkert läge. Nu när jag har lyckats hålla igång Windows i normal-läge så står det att inga återställningspunkter finns, tidigare än just när jag installerade Service Pack 2.

Min dator kraschade när den höll på med det tredje steget.

Så sant som det var sagt. Jag har lärt mig en läxa.

Ett bra första steg är att köra chkdsk c: /p från din Windowsskiva (eller recoverypartition)
Citera
2011-03-17, 09:46
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ett bra första steg är att köra chkdsk c: /p från din Windowsskiva (eller recoverypartition)

Faktum är att jag har fått liv i min maskin. Exakt hur det gick till vet jag faktiskt inte. Det gick ju som jag skrev förut inte att ta bort Service Pack 2 från datorn, så jag körde den i felsäkert läge och började med att ta bort några rader från "Run"-platserna som jag inte kände igen. Dessa var:

RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\nvsvc.dll,nvsvcStart
RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\nvsvc.dll,nvsvcStart

Om det kan vara till hjälp för någon annan, kanske. Det lär väl inte vara så många som sysslar med samma sak som jag ägnade mig åt nu i veckan.

Jag glömde säga det förresten, när det inte gick att ta bort Service Pack 2 så stod det att inställningarna återställdes. När jag då testade att starta upp datorn som vanligt så gick det vägen, nu står det heller inget om att mitt Windows inte är aktiverat. Allt är som vanligt, och Service Pack 2 är installerat, enligt informationen som finns under Kontrollpanelen\System.

Så tack till alla som tagit sig tid att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in