2011-03-15, 01:05
Medlem
Ok så jag vet att man måste göra logon med vektorer för att kunna förstora och förminska den utan förlust i kvalitét. Men vad innebär detta? Jag kan photoshop jättebra och kan göra hur bra logos som helst men har aldrig använt vektorer, vet inte ens vad det innebär. Hur gör man logon i vektorform?

En till fråga, hur använder man sedan logon i 3d intros och dylikt, kan man bara öppna den i valfritt renderingsprogram som typ Cinema 4d och sedan använda färgerna/konturerna eller hur funkar det?
Citera
2011-03-15, 01:10
Bannlyst
Sitter nog i samma sits som dig, kan Photoshop lagom bra i alla fall.
Nu är det dags att lära sig om vektorgrafik!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

En bra start för oss!

Skummade igenom det och vad jag förstod lite snabbt är att vi behöver illustrator eftersom mycket handlar om att programmet behöver exakta kordinater för att kunna förstora utan grafikförlust?

Vektorer är när man ritar upp en bild med matematiska uttryck. Alltså matematik.. Där sket det sig för mig.
Citera
2011-03-15, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guywithtnt
Sitter nog i samma sits som dig, kan Photoshop lagom bra i alla fall.
Nu är det dags att lära sig om vektorgrafik!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

En bra start för oss!

Skummade igenom det och vad jag förstod lite snabbt är att vi behöver illustrator eftersom mycket handlar om att programmet behöver exakta kordinater för att kunna förstora utan grafikförlust?

Vektorer är när man ritar upp en bild med matematiska uttryck. Alltså matematik.. Där sket det sig för mig.

Haha jo skummade igen det nu men som jag förstår det gäller det mest enfärgade objekt? Går det verkligen att vektorisera en avancerad logo?
Citera
2011-03-15, 01:40
Medlem
Bill Cliffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintsMarket
Haha jo skummade igen det nu men som jag förstår det gäller det mest enfärgade objekt? Går det verkligen att vektorisera en avancerad logo?

Det går alldeles utmärkt. Det förutsätter dock att man är duktig på det man gör.

Edit: De matematiska uttrycken behöver du inte skriva själv. Det sköter programmet (förslagsvis illustrator) åt dig. Den vanligaste tekniken är att man använder pen tool och ritar upp banor.
Senast redigerad av Bill Cliff 2011-03-15 kl. 01:42.
Citera
2011-03-15, 10:38
Medlem
Stewie_griffins avatar
Man kan ju köra vektor i photoshop till viss del. Till exempel är all text vektorbaserad tills det att du rastererar den. Illustrator kan dock göra betydligt mer saker än PS i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in