2011-03-14, 22:14
Medlem
Någon som har gjort MR (hjärna) och fått lugnande? Har klaustrofobi och har kommit på att det kanske vore poäng med något lugnande inför undersökningen... men den är redan i morgon direkt på morgonen, så hinner ej ringa dem och fråga om det. Någon som fått det utan att diskutera med läkare i förväg?

Tack på förhand!
Citera
2011-03-14, 22:19
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Se till att vara där lite före din tid och lägg tyngd på dina problem kring detta så borde du kunna få något tycker jag. Lycka till!
Citera
2011-03-14, 22:23
Medlem
Du får det om du ber om det, ring direkt imorgon bitti, eller säg till direkt du kommer dit.

Ta med egen CD också, en med mjuk lugn musik så du kan somna lite. Mp3 funkar inte. Be om en extra filt också, är det varmt är det enklare att slappna av än om man ligger och småfryser

Och BLUNDA hela tiden. Det är bara när du tittar som du ser att det är trångt.
Citera
2011-03-14, 23:50
Medlem
Flamsans avatar
Jag fick hämta lugnande på sjukhust några dagar innan.
Men den tiden har ju inte du, men det är inte säkert de har lugnande där du ska genomgå MR.

Men annars följ Bellens råd till punkt och pricka framför allt biten att blunda.
Det gjorde inte jag och de fick avbryta första försöket för jag fick panik, trots att min man var med och höll mig i handen och flera lugnande tabletter S

Anrda försöket gick bättre för då såg jag till att blunda och försöka gå helt upp i musiken.

Lycka till
Citera
2011-03-14, 23:54
Medlem
Magnetröntgen kan vara obehagligt. Jag tänkte "fan jag ligger i en kista och ska kremeras" och massa sjukt. Det var ingen höjdare. Var inne ca 30 min. Hade jag gjort om det hade jag nog bett om lugnande. Tror att det inte ska vara några problem om du lider av klaustrofobi. Är tveksam om det behövs en narkosläkare för lite diazepam? Kanske är så.
Citera
2011-03-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSPMMA
Magnetröntgen kan vara obehagligt. Jag tänkte "fan jag ligger i en kista och ska kremeras" och massa sjukt. Det var ingen höjdare. Var inne ca 30 min. Hade jag gjort om det hade jag nog bett om lugnande. Tror att det inte ska vara några problem om du lider av klaustrofobi. Är tveksam om det behövs en narkosläkare för lite diazepam? Kanske är så.

Lite stesolid behövs det ingen narkosläkare för.
Citera
2011-03-15, 08:21
Medlem
Tack för att ni delade med er! Gick rätt OK, försökte dock utan lugnande och det gick bra tack vare spegeln som gjorde att man såg ut =)
Citera
2011-03-15, 09:21
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinyan
Tack för att ni delade med er! Gick rätt OK, försökte dock utan lugnande och det gick bra tack vare spegeln som gjorde att man såg ut =)

Då har du klarat av det men till andra som kanske kommer att göra samma sak någon gång kan jag rekommendera att lägga någon tygbit över ögonen, det hjälpte mig. Om man bara blundar är det så lätt att man inte kan låta bli att titta upp någon gång.
Citera
2012-06-14, 10:41
Bannlyst
gjorde skiten idag och blev nästan panik slagen så det blev suddiga bilder.det känns som man är instängd i en jävla kista och att det är extremt varmt inne i skiten gjorde inte saken bättre heller:!Fick boka om ny tid fast med lugnande medel i kroppen nästa gång.
Citera
2024-01-15, 05:26
Medlem
Någon som gjort MR och kan rekommendera någon rymlig magnetkamera i Stockholm? Vet att vissa är 60 cm i diameter och vissa är 70 cm, vilket kan upplevas som en stor skillnad om man har svårt för trånga utrymmen.
Den öppna magnetkameran som fanns vid Sabbatsberg är tyvärr tagen ur bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in