2011-08-09, 20:11
Medlem
lazors avatar
Väljer att fortsätta på denna tråd, då det verkar finnas nog med enskilda "köpråds-trådar", och denna passar in på mig ganska bra.

Jag skall, förr eller senare införskaffa mig i ett hemmabiosystem, inte classy, utan ett sådant mainstream med inbyggd Blu-Ray m/ högtalare, 5.1.

Har sett mycket på Samsungs alternativ, då min relativt nya TV är en Samsung, så kan det passa fint ihop. Har sett på modeller som C6500, D6500 m.fl. i samma prisklass. Frågan jag inte kan svara på själv är huruvida intressant det är att faktiskt få en 3D-funktion på hemmabiosystemet. Min TV klarar inte 3D, och då får jag inte användning av denna funktion förrän efter nästa TV-köp, vilket kan dröja ett par år. Men, är det en "framtids-investering" att lägga 1000 kronor extra för denna funktion? Har också kollat på systemet; SONY BDV-E880. Hur tror ni detta jämför sig med för exempel Samsung HT-D6500.

Mitt enda krav är egentligen att systemet har ett inbyggt filter, som jämnar ut volym i filmer och på tv. Så den höjer volymerna när en lågmäld konversion på film visas, och när det snabbt byts om till en fet action-scen, att anlägget hänger med på detta och sänker volymen automatisk. Kommer de kommande 135322 åren bo i lägenhet, så detta är enligt mig en fruktansvärt smidig funktion. En så länge har jag bara hittat att Samsung gör reklam för detta filter, som av dem kallas "smart volume". Någan annan som vet något mer om detta?

Mycket tacksam för svar.
Citera
2011-08-09, 20:52
Medlem
big_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Väljer att fortsätta på denna tråd, då det verkar finnas nog med enskilda "köpråds-trådar", och denna passar in på mig ganska bra.

Jag skall, förr eller senare införskaffa mig i ett hemmabiosystem, inte classy, utan ett sådant mainstream med inbyggd Blu-Ray m/ högtalare, 5.1.

Har sett mycket på Samsungs alternativ, då min relativt nya TV är en Samsung, så kan det passa fint ihop. Har sett på modeller som C6500, D6500 m.fl. i samma prisklass. Frågan jag inte kan svara på själv är huruvida intressant det är att faktiskt få en 3D-funktion på hemmabiosystemet. Min TV klarar inte 3D, och då får jag inte användning av denna funktion förrän efter nästa TV-köp, vilket kan dröja ett par år. Men, är det en "framtids-investering" att lägga 1000 kronor extra för denna funktion? Har också kollat på systemet; SONY BDV-E880. Hur tror ni detta jämför sig med för exempel Samsung HT-D6500.

Mitt enda krav är egentligen att systemet har ett inbyggt filter, som jämnar ut volym i filmer och på tv. Så den höjer volymerna när en lågmäld konversion på film visas, och när det snabbt byts om till en fet action-scen, att anlägget hänger med på detta och sänker volymen automatisk. Kommer de kommande 135322 åren bo i lägenhet, så detta är enligt mig en fruktansvärt smidig funktion. En så länge har jag bara hittat att Samsung gör reklam för detta filter, som av dem kallas "smart volume". Någan annan som vet något mer om detta?

Mycket tacksam för svar.

DU MÅSTE SKRIVA EN BUDGET!!!
Du kunde lika gärna ha gjort en ny tråd faktist.
Köp inte såna där skit paket! Har du läst något alls i andra trådar om vad folk skriver?
Skaffa förstärkare, högtalare, BR spelare seperat så får du något som duger.
3D vet jag inget om och kan inte svara på det.
Det kallas oftast night mode tror jag. Jag hade det på en gammal förstärkare förut. Ganska trevlig funktion och är mycket användbar om man bor i lägenhet. Helst ska man kunna sätta det på olika nivåer beroende på vad klockan är.

Edit: Köp för fan inget av samsung om det inte gäller en TV eller möjligen en mobil.
Edit2: Står 1000w effekt på sony paketet, det var den enda jag klickade på. men ändå. HAHAHA!
Senast redigerad av big_bob 2011-08-09 kl. 20:54.
Citera
2011-08-09, 22:50
Medlem
lazors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av big_bob
DU MÅSTE SKRIVA EN BUDGET!!!
Du kunde lika gärna ha gjort en ny tråd faktist.
Köp inte såna där skit paket! Har du läst något alls i andra trådar om vad folk skriver?
Skaffa förstärkare, högtalare, BR spelare seperat så får du något som duger.
3D vet jag inget om och kan inte svara på det.
Det kallas oftast night mode tror jag. Jag hade det på en gammal förstärkare förut. Ganska trevlig funktion och är mycket användbar om man bor i lägenhet. Helst ska man kunna sätta det på olika nivåer beroende på vad klockan är.

Edit: Köp för fan inget av samsung om det inte gäller en TV eller möjligen en mobil.
Edit2: Står 1000w effekt på sony paketet, det var den enda jag klickade på. men ändå. HAHAHA!

Tack för informativt svar big_bob. Budgeten är i en prisklass mellan 3000-4500 kr. Skulle jag köpa en förstärkare av lagom kvalitet så kostar bara den 3500 kr. Efter detta skall högtalare och blu-ray-spelare till till en prislapp fint över 4000 kr totalt. Om du kan ge rekommendationer på hur jag skall konfigurera ett paket med förstärkare, högtalare och bluray tilll 4000 kr, kan det vara intressant.

Jag har läst recensioner om de paketen jag tittat på, och överlag verkar det som att det leverar dugligt ljud till en hygglig prislapp. Det måste väl handla lite om vad en själv kan anse som rimligt i ljudkvalitet. Visst är jag lite upptagen av att ljudet som kommer ut skall vara klart, med djupa toner och "skönt" att höra på. Men ett yamaha-monster för 35000 är inte min grejj, då läggs hellre pengarna på annat som enligt mig kan vara mera nyttigt. Menar du att i dessa skräp-paket, så är ljudet så pass illa att man vill spy, eller överdriver du bara?
Citera
2011-08-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Visst är jag lite upptagen av att ljudet som kommer ut skall vara klart, med djupa toner och "skönt" att höra på. Men ett yamaha-monster för 35000 är inte min grejj, då läggs hellre pengarna på annat som enligt mig kan vara mera nyttigt. Menar du att i dessa skräp-paket, så är ljudet så pass illa att man vill spy, eller överdriver du bara?

Den ända som kan svara på frågan om systemen du funderar på passar dig är just... du själv.
Tämligen omöjligt o svara på om dom lever upp till dina krav.

Ang 3D så är det tämligen överreklamera och ointressant faktiskt, största floppen inom elektronik kanske.. dåligt utbud hemma, dålig kvalite på bio, klart onödigt i telefon (lekt med optimus 3D)
Sagt det förr och säger det igen, en BRA hemmabio har fan så mycket mera 3D effekter och gör mera för inlevelsen än 3D på skärmen.

På dessa alltiett systsem vet jag inte vilka som har filtret du söker, men som sagt så har 90% normala hemmabio receivers det och oftast ännu mera hjälp för natt tittning.

Audyssey är iaf kung på rumskorrigering och ljudfilter.
http://www.audyssey.com/audio-technology/dynamic-eq

Personligen tror jag det tas helt galet mycket genvägar i denna typ av anläggningar, bra ljud kräver tyvärr plats och utrymme men det är ju precis vad som inte finns i dessa system.
Allt väger in på 10kg, högtalarna är som en mobiltelefon och gjorda formgjuten plast

Förutsättningarna är som om en 85åring skulle ställa upp i en F1 tävling med en rysk bil från 1940 med skuren motor.

Åk och lyssna på några likande system, iofs kommer det inte vara samma sak som när dom är hemma oss dig pga annan akustik osv men bättre än inget iaf.
Citera
2011-08-11, 19:19
Medlem
lazors avatar
Har kollit lite på olika alternativ att snickra ihop ett system med förstärkare, högtalare och bluray för sig, och det ser inte positivt ut alls. Det billigaste alternativet (ett pioneer-paket från netonnet med reciever och högtalare) och köpa bluray på det kostar 4300 kr. Då får jag inga av de funktioner jag önskade på blurayen, plus att högtalarna blir PYTTE-små, mycket mindre än det som ett system från Samsung eller Sony skulle ge mig. Så om det är som du menar att det är storleken på högtalarna som räknas, så är det inget alternativ heller.

För att få en lagom reciever med passande högtalare i "riktiga" storlekar måste jag punga ut med 8000+, och det var inte villig att betala. Visst kanske det är en bättre investering på längre sikt, men just i dagsläget känns det inte alls så.

Systemet som vi kallade för Sony E880, kostar cirkus i Sverige 5-6000 kr, i Norge får jag nu på tilbud för 3333 kr. Låter lockande, är större högtalare, har dessutom en night mode funktion. Slår nog till på denna i de kommande dagarna. Är det verkligen så kasst ljud? Som jag sagt, 1000W effektivt eller inte är totalt ointressant då jag aldrig kommer spela ljud särskilt högt. Det jag vill ha är klart ljud, utan störningar.

Jag menar, Yamaha som gör soundbards med riktigt små högtalare, är inte dom riktigt kassa då? Ref
Senast redigerad av lazor 2011-08-11 kl. 19:23.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in