2011-04-03, 12:43
Medlem
big_bobs avatar
Lyssna på Lowtech nu, han skrev mycket nyttigt.
Kan du inte förstå det blir det svårt.
Men ännu en gång måste man skriva en BUDGET för att kunna hjälpa dig.

Men men, här kommer mitt bidrag:
http://www.krellonline.com/

Citera
2011-04-03, 13:41
Medlem
ganglere2s avatar
Budget är lite svävande då jag inte riktigt har bestämt mig för vad jag ska skaffa.
Har i dagsläget högtalarsystem och bioförstärkare. Ev. ny stärkare och den gamla till datorn. Högtalare har jag redan som sagt. Kanske nytt högtalarsystem till datorn.

Vilka ljudkort är av sådan kvalitet att man utan att få ont i öronen kan ta ljudet den vägen?
Eller ska man strunta i datorns ljudkort? Inte så hemma med det här ljud och bild.

Edit: Budget kan vi säga är 10000 om det gäller en förstärkare. Gör inget om det kostar mindre givetvis. Vad kan man tänkas få ge för ett bra ljudkort om man nu ska satsa på det?
Senast redigerad av ganglere2 2011-04-03 kl. 13:44.
Citera
2011-04-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hur mycket bättre är t.ex. en separat bioanläggning. Ett bra högtalarsystem för datorer är nog betydligt bättre än de enklaste hemmabioanläggningarna från Elgig. o.likn. Sedan finns det givetvis hemmabio för vilka summor man vill. Miljoner om man har.

Ja dom där plastlådorna från stormarknader bör man nog undvika så mycket som möjligt, högtalarna brukar vara klart ostadiga och faktiskt gjorda av tunn plast..

Ljudkortet spelar inte så stor roll så länge man har en digital utgång och låter nått annat avkoda signalen. Dock ingen aning om kvaliten på avkodningen i tex 5500 eller uppföljaren men troligen bättre än standard ljudkort iaf.

En möjligen viktig fördel en separat förstärkare har är som sagt rumskorrigeringen som kan hjälpa en hel del om du har dålig akustik och hjälper till att ställa in rätt avstånd till alla högtalare, samt möjligheter till Night mode och dynamisk utjämning för filmtittande på kvällar.
Sen får man självklart inte dom mest avancerade versionerna på billigare förstärkare, men det är helt klart bättre än inget.
Citera
2011-04-03, 19:16
Medlem
din kompiss avatar
Citat:
Var lite onykter själv också. Därav det irriterade svaret. Ursäkta.
Vad jag funderade runt var vad man ska satsa på. Hur mycket bättre är t.ex. en separat bioanläggning. Ett bra högtalarsystem för datorer är nog betydligt bättre än de enklaste hemmabioanläggningarna från Elgig. o.likn. Sedan finns det givetvis hemmabio för vilka summor man vill. Miljoner om man har.

Ett par bra studiomonitorer/aktiva högtalare kan precis som du säger vara långt mycket bättre än de kompletta hemmabiosystem man köper på El-Giganten m.fl. Men jämför vi mot ett "riktigt" hemmabiosystem med separata komponenter blir det svårare för dem att mäta sig. Bland annat blir det krångligare hantering när allt ska styras via datorn och du har ett betydligt mer begränsat utbud av högtalare att välja på.

Citat:
Vet ju lite hur andra gör.
En del tar ljudet direkt från datorns ljudkort, en del använder en separat förstärkare. Andra tar det från tv:n. Använda ljudkortet till aktiva högtalare eller är ett datorljudkort skräp? Finns ju olika givetvis.

Att använda analoga utgångarna på ljudkorten brukar sällan ge ett tillfredsställande resultat. Som Lowtech skriver ovan är det bästa att satsa på ett relativt enkelt ljudkort som har digital utgång där signalen sedan avkodas i surroundrecievern.

Ett annat alternativ är att satsa på ett riktigt bra ljudkort till datorn som får sköta alla signalhantering och avkodning och koppla direkt till ett flerkanalsslutsteg. Detta kan vara en riktigt prisvärd lösning, dock inget för den ovane hemmabioentusiasten som inte vill meka allt för mycket.

EDIT: Att ta ljudet från TV:n är generellt sett inte en bra lösning då signalen tar en onödig omväg. Det bästa är att använda en hemmabioreciever som både ljud- och bildväxel då du får en smidigare hantering och kortar ner signalvägen från källan till medium. I prisklassen du nämner nedan klarar i princip alla av detta.

Citat:
Budget är lite svävande då jag inte riktigt har bestämt mig för vad jag ska skaffa.
Har i dagsläget högtalarsystem och bioförstärkare. Ev. ny stärkare och den gamla till datorn. Högtalare har jag redan som sagt. Kanske nytt högtalarsystem till datorn.

Har du möjlighet att använda den gamla surroundförstärkaren till datorn skulle jag varmt rekommendera det framför en datorhögtalarlösning. För tips om högtalare behöver vi mer info om rumsstorlek och design/storleks-preferenser

Citat:
Vilka ljudkort är av sådan kvalitet att man utan att få ont i öronen kan ta ljudet den vägen?
Eller ska man strunta i datorns ljudkort? Inte så hemma med det här ljud och bild.

Du kan faktiskt använda ditt nuvarande ljudkort i detta fall om den har en digital utgång. Då surroundrecievern har några år på nacken kanske den inte grejar alla typer av ljudkodningar. Detta kan dock göras i datorns ljudkort som sedan skickar en digital LPCM-signal (avkodad, men fortfarande digital signal) till surroundrecievern där den viktiga D/A-omvandlingen sker. (Detta förutsätter att din surroundreciever kan hantera LPCM-signaler)

Citat:
Edit: Budget kan vi säga är 10000 om det gäller en förstärkare. Gör inget om det kostar mindre givetvis. Vad kan man tänkas få ge för ett bra ljudkort om man nu ska satsa på det?

Gällande surroundrecievers, skulle jag rekommendera att titta på modeller från bl.a. Denon, Onkyo och Pioneer - dessa tre märken levererar kontinuerligt riktigt bra recievers, mycket landar på tycke och smak. De har lite olika användbara finesser som Audessey MultiEQ rumskalibrering och liknande. I den prisklassen kan du hitta riktigt bra recievers som har stöd för det allra mesta.

Gällande ljudkortet skulle jag som sagt rekommendera att titta på en enklare modell med digital utgång. D/A-omvandlaren i surroundrecievers i prisklassen du tittar på är oftast av mycket högvkvalitet, att köpa ett dyrt ljudkort har du således ingen större glädje av.

Jag kan ha missförstått hur du tänkt lägga upp de olika systemen, säg till ifall jag bara förvirrar dig...
Senast redigerad av din kompis 2011-04-03 kl. 19:19.
Citera
2011-04-03, 21:12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din kompis
Ett par bra studiomonitorer/aktiva högtalare kan precis som du säger vara långt mycket bättre än de kompletta hemmabiosystem man köper på El-Giganten m.fl. Men jämför vi mot ett "riktigt" hemmabiosystem med separata komponenter blir det svårare för dem att mäta sig. Bland annat blir det krångligare hantering när allt ska styras via datorn och du har ett betydligt mer begränsat utbud av högtalare att välja på.

Att använda analoga utgångarna på ljudkorten brukar sällan ge ett tillfredsställande resultat. Som Lowtech skriver ovan är det bästa att satsa på ett relativt enkelt ljudkort som har digital utgång där signalen sedan avkodas i surroundrecievern.

Ett annat alternativ är att satsa på ett riktigt bra ljudkort till datorn som får sköta alla signalhantering och avkodning och koppla direkt till ett flerkanalsslutsteg. Detta kan vara en riktigt prisvärd lösning, dock inget för den ovane hemmabioentusiasten som inte vill meka allt för mycket.

EDIT: Att ta ljudet från TV:n är generellt sett inte en bra lösning då signalen tar en onödig omväg. Det bästa är att använda en hemmabioreciever som både ljud- och bildväxel då du får en smidigare hantering och kortar ner signalvägen från källan till medium. I prisklassen du nämner nedan klarar i princip alla av detta.

Har du möjlighet att använda den gamla surroundförstärkaren till datorn skulle jag varmt rekommendera det framför en datorhögtalarlösning. För tips om högtalare behöver vi mer info om rumsstorlek och design/storleks-preferenser

Du kan faktiskt använda ditt nuvarande ljudkort i detta fall om den har en digital utgång. Då surroundrecievern har några år på nacken kanske den inte grejar alla typer av ljudkodningar. Detta kan dock göras i datorns ljudkort som sedan skickar en digital LPCM-signal (avkodad, men fortfarande digital signal) till surroundrecievern där den viktiga D/A-omvandlingen sker. (Detta förutsätter att din surroundreciever kan hantera LPCM-signaler)

Gällande surroundrecievers, skulle jag rekommendera att titta på modeller från bl.a. Denon, Onkyo och Pioneer - dessa tre märken levererar kontinuerligt riktigt bra recievers, mycket landar på tycke och smak. De har lite olika användbara finesser som Audessey MultiEQ rumskalibrering och liknande. I den prisklassen kan du hitta riktigt bra recievers som har stöd för det allra mesta.

Gällande ljudkortet skulle jag som sagt rekommendera att titta på en enklare modell med digital utgång. D/A-omvandlaren i surroundrecievers i prisklassen du tittar på är oftast av mycket högvkvalitet, att köpa ett dyrt ljudkort har du således ingen större glädje av.

Jag kan ha missförstått hur du tänkt lägga upp de olika systemen, säg till ifall jag bara förvirrar dig...

Efter att ha läst igenom inlägget tre gånger tror jag att jag har förstått det mesta.

Citat:

Det ovan citerade är en av de saker jag har funderat mycket runt.
Vilket av de två alternativen som är bäst.

Det där jag skrev om datorhögtalarsystem var mest tänkt som ett ytterligare system till en dator i ett annat rum. Det huvudsakliga filmtittandet sker i vardagsrummet. Eller om jag nu köper en ny förstärkare och flyttar den gamla till den andra datorn i det andra rummet.

Förresten är min nuvarande surroundförstärkare (Sony) endast en förstärkare. Alltså utan radio inbyggd. Kanske alla idag har radiodel. Vet inte om jag behöver det egentligen.

Rummet är ung. 4 x 5 m. Har redan ett system med Sonyhögtalare men en tanke är att ev. byta ut dessa. I mina öron låter de iaf bra emellertid. Annars kan jag använda dessa till den andra datorn om jag skaffar nya högtalare.

Det där med LPCM och digital utgång översteg dock mina kunskaper.
Tror knappast att varken förstärkare eller ljudkort har dessa anslutningar. Kanske jag är en datornörd men inte en musik och ljudnörd. Vet inte ens säkert hur digitala utgångar ser ut. Finns det ett flertal olika sådana? Blir nog att skaffa ett nytt ljudkort i så fall. En länk till lämpliga sådana skulle uppskattas.

Edit: Om jag nu också skaffar en ny dator till bioanläggningen. Vad tycks om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/335257/2011-03-31

Edit: Designkrav har jag inga.
Är väl ljud och bild som är det viktiga. Spela roll hur högtalare, dator, först. o.dyl. ser ut.
Senast redigerad av ganglere2 2011-04-03 kl. 22:06.
Citera
2011-04-03, 22:10
Medlem
Citat:
Tror knappast att varken förstärkare eller ljudkort har dessa anslutningar. Kanske jag är en datornörd men inte en musik och ljudnörd. Vet inte ens säkert hur digitala utgångar ser ut. Finns det ett flertal olika sådana? Blir nog att skaffa ett nytt ljudkort i så fall. En länk till lämpliga sådana skulle uppskattas.

Du menar dina nuvarande ljudkort / förstärkare? kanske, kanske inte.. så ovanligt är det inte, det finns tillomed på vissa moderkort dock nyare modeller.

Totalt glömde bort en sak, HDMI är självklart den bästa typen av digital överföring och köper man ett grafikkort idag så brukar det finnas en sådan utgång. HDMI tar både ljud och bild i samma kabel så du slipper fundera på ljudkort osv då. Annars är det Optiskt eller Coaxial som gäller.
Citera
2011-04-03, 22:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Du menar dina nuvarande ljudkort / förstärkare? kanske, kanske inte.. så ovanligt är det inte, det finns tillomed på vissa moderkort dock nyare modeller.

Totalt glömde bort en sak, HDMI är självklart den bästa typen av digital överföring och köper man ett grafikkort idag så brukar det finnas en sådan utgång. HDMI tar både ljud och bild i samma kabel så du slipper fundera på ljudkort osv då. Annars är det Optiskt eller Coaxial som gäller.

En ytterligare fundering då är grafikkort.
Moderkortets kretsar om det finns eller satsa på något bättre. Hur viktigt är det egentligen? Väldigt stor skillnad? Vilket kort kan rekommenderas?
Citera
2011-04-03, 22:19
Medlem
din kompiss avatar
Citat:
Efter att ha läst igenom inlägget tre gånger tror jag att jag har förstått det mesta.

Det ovan citerade är en av de saker jag har funderat mycket runt.
Vilket av de två alternativen som är bäst.

Vilket som är bäst är lite av en smaksak. För att vara lite krass skulle jag åter rekommendera att du kör med en separat receiver just för att det är betydligt enklare att hantera. Att köra allting genom datorn kräver mer jobb och kunskap samt att du måste ha igång datorn oavsett vilken ljudkälla du vill spela ifrån.

Citat:
Det där jag skrev om datorhögtalarsystem var mest tänkt som ett ytterligare system till en dator i ett annat rum. Det huvudsakliga filmtittandet sker i vardagsrummet. Eller om jag nu köper en ny förstärkare och flyttar den gamla till den andra datorn i det andra rummet.

Förresten är min nuvarande surroundförstärkare (Sony) endast en förstärkare. Alltså utan radio inbyggd. Kanske alla idag har radiodel. Vet inte om jag behöver det egentligen.

Ok, tog tyvärr för givet att den skulle haft inbyggd radiodel då nästan alla har det i dagens läge.

Citat:
Rummet är ung. 4 x 5 m. Har redan ett system med Sonyhögtalare men en tanke är att ev. byta ut dessa. I mina öron låter de iaf bra emellertid. Annars kan jag använda dessa till den andra datorn om jag skaffar nya högtalare.

Tycker du att dina nuvarande högtalare är tillräckliga finns det egentligen ingen anledning att behöva byta ut dessa. Skaffa bara ett enklare högtalarpaket till den andra anläggningen. T.ex. Proson gör ganska prisvärda högtalare för en relativt liten peng.

Citat:
Det där med LPCM och digital utgång översteg dock mina kunskaper.

LPCM är vad man kan kalla digitalt ljud i "råformat". Det är så ljud är kodat på t.ex. CD-skivor.

Denna digitala information görs sedan om till analoga elektriska signaler i en s.k. D/A-omvandlare förk. DAC (Digital to Analogue Converter). Denna del är kritisk för att detaljrikedomen ska återges så bra som möjligt. En bättre DAC målar helt enkelt upp en mer exakt bild av ljudet.

Nu är ljudet analogt och kan skickas vidare till förstärkaren.

På DVD/Blu-ray är ljudet kodat i lite olika format t.ex. "Dolby Digital" eller "DTS Master HD" (i dessa fall kräver de en avkodare för att DAC:en ska kunna bearbeta informationen).

Detta är en något förenklad bild av hur informationen hanteras, men förhoppningsvis förstår du ungefär hur det fungerar.

Digitala ingång/utgångar brukar märkas med S/PDIF. Det finns olika typer av digitala ingångar, de två vanligaste är optiska och coaxiala ingångar.

Optiska digitalkablar (även kallade TOSLINK) skickar informationen via fiberoptik. Dessa kontakter ser ut såhär: TOSLINK

Coaxiala digitalkablar ser ut som vanliga RCA-kablar, dock har de en annan impedans (75 ohm) än vanliga RCA-kablar och därför bör du köpa en RCA-kabel anpassad för det ändamålet.

Såvida din hemmabioförstärkare inte är riktigt, riktigt gammal bör den ha åtminstone en digital ingång.

Ska du köra med en extern receiver/förstärkare krävs som sagt inget värstingljudkort utan bara att den har en S/PDIF-utgång. Gällande ett vassare ljudkort (för att köra direkt mot flerkanalsslutsteg) så har jag tyvärr inte koll på de senaste modellerna och vågar inte rekommendera något, här lär Minhembio vara ett bra ställe att få svar. Kolla med någon rutinerad HTPC-byggare så bör du kunna få bra tips.

EDIT: Precis som Lowtech beskriver är ju såklart HDMI den allra bästa lösningen, dock har jag och många av mina tidigare kunder haft problem att få detta att fungera felfritt mellan dator -> receiver. Detta var dock senast 2008, nu kanske läget är lite bättre.
Senast redigerad av din kompis 2011-04-03 kl. 22:22.
Citera
2011-04-03, 22:25
Medlem
din kompiss avatar
Citat:
Moderkortets kretsar om det finns eller satsa på något bättre. Hur viktigt är det egentligen? Väldigt stor skillnad? Vilket kort kan rekommenderas?

Jag har aldrig märkt av någon skillnad mellan separata eller integrerade grafikkort då bildavkodningen görs i TV:n och ljudavkodningen görs i receivern. Kör på det integrerade.
Citera
2011-04-06, 16:27
Medlem
Citat:

Det är viss skillnad i hur mycket postprocessing kortet orkar med. Kör du på AMD Fusion som du hade i din kundvagn hos inet så skulle jag nog skippa grafikkort iaf, det inbyggda bör vara gott nog.
Citera
2011-04-06, 19:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Det är viss skillnad i hur mycket postprocessing kortet orkar med. Kör du på AMD Fusion som du hade i din kundvagn hos inet så skulle jag nog skippa grafikkort iaf, det inbyggda bör vara gott nog.

Jag har hört en del bra om just det kortet. Att det ska vara bra för film alltså.
Vad tyckte du i övrigt om det jag plockat ihop? Är det något annat man bör tänka på när det gäller att sätta ihop en mediadator?
Citera
2011-05-05, 17:25
Medlem
sorry, är helt jävla ny här som ni kanske märker.

MEN, rumsstorlek 25kvm, prisklass 0-5000kr, ska spela mest musik men även en del film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in