Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Efter att ha läst igenom inlägget tre gånger tror jag att jag har förstått det mesta.
Det ovan citerade är en av de saker jag har funderat mycket runt.
Vilket av de två alternativen som är bäst.
Vilket som är bäst är lite av en smaksak. För att vara lite krass skulle jag åter rekommendera att du kör med en separat receiver just för att det är betydligt enklare att hantera. Att köra allting genom datorn kräver mer jobb och kunskap samt att du måste ha igång datorn oavsett vilken ljudkälla du vill spela ifrån.
Citat:
Det där jag skrev om datorhögtalarsystem var mest tänkt som ett ytterligare system till en dator i ett annat rum. Det huvudsakliga filmtittandet sker i vardagsrummet. Eller om jag nu köper en ny förstärkare och flyttar den gamla till den andra datorn i det andra rummet.
Förresten är min nuvarande surroundförstärkare (Sony) endast en förstärkare. Alltså utan radio inbyggd. Kanske alla idag har radiodel. Vet inte om jag behöver det egentligen.
Ok, tog tyvärr för givet att den skulle haft inbyggd radiodel då nästan alla har det i dagens läge.
Citat:
Rummet är ung. 4 x 5 m. Har redan ett system med Sonyhögtalare men en tanke är att ev. byta ut dessa. I mina öron låter de iaf bra emellertid. Annars kan jag använda dessa till den andra datorn om jag skaffar nya högtalare.
Tycker du att dina nuvarande högtalare är tillräckliga finns det egentligen ingen anledning att behöva byta ut dessa. Skaffa bara ett enklare högtalarpaket till den andra anläggningen. T.ex. Proson gör ganska prisvärda högtalare för en relativt liten peng.
Citat:
Det där med LPCM och digital utgång översteg dock mina kunskaper.
Tror knappast att varken förstärkare eller ljudkort har dessa anslutningar. Kanske jag är en datornörd men inte en musik och ljudnörd. Vet inte ens säkert hur digitala utgångar ser ut. Finns det ett flertal olika sådana? Blir nog att skaffa ett nytt ljudkort i så fall. En länk till lämpliga sådana skulle uppskattas.
LPCM är vad man kan kalla digitalt ljud i "råformat". Det är så ljud är kodat på t.ex. CD-skivor.
Denna digitala information görs sedan om till analoga elektriska signaler i en s.k. D/A-omvandlare förk. DAC (Digital to Analogue Converter). Denna del är kritisk för att detaljrikedomen ska återges så bra som möjligt. En bättre DAC målar helt enkelt upp en mer exakt bild av ljudet.
Nu är ljudet analogt och kan skickas vidare till förstärkaren.
På DVD/Blu-ray är ljudet kodat i lite olika format t.ex. "Dolby Digital" eller "DTS Master HD" (i dessa fall kräver de en avkodare för att DAC:en ska kunna bearbeta informationen).
Detta är en något förenklad bild av hur informationen hanteras, men förhoppningsvis förstår du ungefär hur det fungerar.
Digitala ingång/utgångar brukar märkas med S/PDIF. Det finns olika typer av digitala ingångar, de två vanligaste är optiska och coaxiala ingångar.
Optiska digitalkablar (även kallade TOSLINK) skickar informationen via fiberoptik. Dessa kontakter ser ut såhär:
TOSLINK
Coaxiala digitalkablar ser ut som vanliga RCA-kablar, dock har de en annan impedans (75 ohm) än vanliga RCA-kablar och därför bör du köpa en RCA-kabel anpassad för det ändamålet.
Såvida din hemmabioförstärkare inte är riktigt, riktigt gammal bör den ha åtminstone en digital ingång.
Ska du köra med en extern receiver/förstärkare krävs som sagt inget värstingljudkort utan bara att den har en S/PDIF-utgång. Gällande ett vassare ljudkort (för att köra direkt mot flerkanalsslutsteg) så har jag tyvärr inte koll på de senaste modellerna och vågar inte rekommendera något, här lär
Minhembio vara ett bra ställe att få svar. Kolla med någon rutinerad HTPC-byggare så bör du kunna få bra tips.
EDIT: Precis som Lowtech beskriver är ju såklart HDMI den allra bästa lösningen, dock har jag och många av mina tidigare kunder haft problem att få detta att fungera felfritt mellan dator -> receiver. Detta var dock senast 2008, nu kanske läget är lite bättre.