2011-03-14, 18:34
Medlem
Hej! Brukar koppla in min bärbara dator via hdmi-kabel på tvn och lyssna på musik via tvhögtalarna. Men är nu less på det och vill ha lite bättre och högre ljud. Kollar mycket på film och lyssnar mycket på musik så jag skulle vilja ha lite förslag på hemmabio/ljudanläggnigar som inte är alltför dyr.
Citera
2011-03-14, 19:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hemelektronik, ljud och bild

//Mod
Citera
2011-03-14, 20:09
Medlem
Lite saker som är bra att veta innan...

Vilken prisklass?
5.0, 5.1, 2.0 eller 2.1?
Golvhögtalare eller stativ?

Börja med att svara lite på dom så blir det betydligt lättare.
Citera
2011-03-14, 20:39
Medlem
John.Mclanes avatar
Rekommenderar Logitech z5500. Köpte själv ett innan jul och har ungefär samma användningsområde och det är klockrent till det ändamålet enligt mig Köpte mitt på mediamarkt när dom körde det för 1890:- men kostar väl runt 3000 i vanliga fall. 5.1 ljud med hyggligt klara satelliter och en 10" bas som får fart på grannarna
Citera
2011-04-01, 21:22
Medlem
ganglere2s avatar
Bra tråd.
Jag skulle också gärna vilja ha lite tips. Bör man köra ljudet direkt från datorns ljudkort eller är det mycket bättre att använda en yttre förstärkare? Aktiva datorhögtalare eller ett system med förstärkare alltså? Finns ju som bekant både högtalarsystem för dator och för hemmabioanläggningar.
Citera
2011-04-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra tråd.
Jag skulle också gärna vilja ha lite tips. Bör man köra ljudet direkt från datorns ljudkort eller är det mycket bättre att använda en yttre förstärkare? Aktiva datorhögtalare eller ett system med förstärkare alltså? Finns ju som bekant både högtalarsystem för dator och för hemmabioanläggningar.

Vad man BÖR göra?
Man bör köpa ett hus och bygga om ett rum i källaren till hemmabio med anpassad akustik och utrustning för 200k.. men ja.. få som har dom möjligheterna.

Datorns ljudkort kan inte driva några högtalare så förstärkare måste man alltid ha, sen vilken typ beror till största del vilken budget man har.
En normal AV receiver med lite mera seriösa högtalare ger självklart en bättre ljudbild och möjligheter än vad ett 5.1 dator högtalar paket kan erbjuda men det kostar därefter.

Kör man på dator varianten så blir det tämligen lätt att sätta upp och lite problem, dock blir du begränsad i anslutningsmöjligheter, inställningar och framtida uppgraderingar.

Med en riktig AV receiver så får du bättre ljud, anslutningsmöjligheter, inställningar i form av kaliberingsprogram typ audessy och sjävlklart framtida uppgraderingar... och självklart MYCKET mera att välja på mellan förstärkare och högtalare i storleks och prisklass.

Bra ljud kostar pengar och tar fysiskt utrymme, vissa nöjer sig med ett z5500 för 2500:- men sånt har tyvärr inget att komma med jämfört med seriösare anläggningar för mycket mera.

Bara ut och provlyssna
Citera
2011-04-01, 22:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Vad man BÖR göra?
Man bör köpa ett hus och bygga om ett rum i källaren till hemmabio med anpassad akustik och utrustning för 200k.. men ja.. få som har dom möjligheterna.

Datorns ljudkort kan inte driva några högtalare så förstärkare måste man alltid ha, sen vilken typ beror till största del vilken budget man har.
En normal AV receiver med lite mera seriösa högtalare ger självklart en bättre ljudbild och möjligheter än vad ett 5.1 dator högtalar paket kan erbjuda men det kostar därefter.

Kör man på dator varianten så blir det tämligen lätt att sätta upp och lite problem, dock blir du begränsad i anslutningsmöjligheter, inställningar och framtida uppgraderingar.

Med en riktig AV receiver så får du bättre ljud, anslutningsmöjligheter, inställningar i form av kaliberingsprogram typ audessy och sjävlklart framtida uppgraderingar... och självklart MYCKET mera att välja på mellan förstärkare och högtalare i storleks och prisklass.

Bra ljud kostar pengar och tar fysiskt utrymme, vissa nöjer sig med ett z5500 för 2500:- men sånt har tyvärr inget att komma med jämfört med seriösare anläggningar för mycket mera.

Bara ut och provlyssna

Vet jag naturligtvis.
Om det var svårt att förstå så var det därför jag nämnde aktiva högtalare. Det finns högtalarsystem till datorer som kostar mycket mer än vissa andra system för hemmabioanläggningar. En jämförelse alltså. Synd att man så sällan kan få vettiga svar. Alltid någon besserwisser som dyker upp.
Citera
2011-04-01, 22:56
Medlem
Citat:
Vet jag naturligtvis.
Om det var svårt att förstå så var det därför jag nämnde aktiva högtalare. Det finns högtalarsystem till datorer som kostar mycket mer än vissa andra system för hemmabioanläggningar. En jämförelse alltså. Synd att man så sällan kan få vettiga svar. Alltid någon besserwisser som dyker upp.

Klart det finns dyrare datorhögtalare än "vissa" hemmabioanläggningar, men så länge man inte blandar in studiomonitorer så är den listan tämligen kort. Börjar man plocka ihop normala hemmabioanläggningar så stiger priset utan några större problem om alla datorhögtalare ink vad datorn kostar.

Precis vad var det som inte var nått vettigt med mitt svar? du undrade vilket som var bäst och jag sa det. No comprende
Citera
2011-04-02, 23:25
Medlem
din kompiss avatar
Citat:
Vet jag naturligtvis.

Jag tror att Lowtech bara försöker hjälpa till och han har en ganska bra poäng: har du budget och utrymme, satsa på separata komponenter!

Det svåra i att ge dig en rekommendation är att du inte ger oss självutnämnda experter så mycket information att gå på; Mest musik/Mest film? Ungefärlig budget? Rumsstorlek? Designkrav?

För att du ska få ett bra svar måste vi ha lite mer information.
Citera
2011-04-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din kompis
Jag tror att Lowtech bara försöker hjälpa till

Var iofs lite onykter med just då, men ja det var väll grundiden.
Citera
2011-04-03, 00:14
Medlem
din kompiss avatar
Citat:

Tråkigt bara att det duggar otacksamhet när folk försöker hjälpa till.

OT: Finns det nyktra som skriver på Flashback?
Citera
2011-04-03, 12:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Var lite onykter själv också. Därav det irriterade svaret. Ursäkta.
Vad jag funderade runt var vad man ska satsa på. Hur mycket bättre är t.ex. en separat bioanläggning. Ett bra högtalarsystem för datorer är nog betydligt bättre än de enklaste hemmabioanläggningarna från Elgig. o.likn. Sedan finns det givetvis hemmabio för vilka summor man vill. Miljoner om man har.

Jag har redan en hemmabioanläggning. Inte den enklaste men den börjar ha några år på nacken så lite nyanskaffningar är aktuella. Den gamla kanske jag kopplar till någon dator i ett annat rum och skaffar nytt till tv-soffan. Eller så ett datorhögtalarsystem till en dator och nytt system till tv:n. För film huvudsakligen där. Ganska litet rum. Många funderingar.

Vet ju lite hur andra gör.
En del tar ljudet direkt från datorns ljudkort, en del använder en separat förstärkare. Andra tar det från tv:n. Använda ljudkortet till aktiva högtalare eller är ett datorljudkort skräp? Finns ju olika givetvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in