2011-03-14, 17:43
Medlem
Barathrum50s avatar
Hejsan,

Jag har, som topic lyder, 40 000 kr på ett konto som jag fick vid födsel av min mormor. Jag har aldrig rört dessa pengar sedan jag fick dem för cirka 1,5 år sedan när jag fyllde 18.

Hur får jag dessa pengar att växa? Jag är medveten om att det inte är några stora summor, men något bör jag väl kunna göra av dem?

Poker är uteslutet.

Tack på förhand
Citera
2011-03-14, 17:45
Medlem
Gaugenhauzs avatar
Fonder? Aktier?
Citera
2011-03-14, 17:46
Medlem
Barathrum50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaugenhauz
Fonder? Aktier?

Du får gärna specificera dig lite! Har f.ö. ingen erfarenhet av varken fonder eller aktier. Jag har tydligen redan aktier som jag fick vid födsel av min mor och far.
Citera
2011-03-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Jag är medveten om att det inte är några stora summor, men något bör jag väl kunna göra av dem?

Måste säga att jag verkligen avskyr när folk talar om att 40.000kr inte är stora summor. Allt är liksom relativt. Själv hade jag inte ett öre med mig från släkten när jag flyttade hemifrån och 40.000kr hade varit en mindre förmögenhet för mig.

Men, men... Stor summa eller ej kan du absolut göra en hel del med pengarna. Själv hade jag köpt aktier för 75% då jag tycker det finns en hel del bolag som är mer eller mindre idiotsäkra. Resten hade jag lagt i något schysst sparkonto. Ska kanske tillägga att jag förutsätter att du inte kommer vara i akut behov av pengar den närmsta tiden.
Citera
2011-03-14, 18:05
Medlem
Barathrum50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Måste säga att jag verkligen avskyr när folk talar om att 40.000kr inte är stora summor. Allt är liksom relativt. Själv hade jag inte ett öre med mig från släkten när jag flyttade hemifrån och 40.000kr hade varit en mindre förmögenhet för mig.

Men, men... Stor summa eller ej kan du absolut göra en hel del med pengarna. Själv hade jag köpt aktier för 75% då jag tycker det finns en hel del bolag som är mer eller mindre idiotsäkra. Resten hade jag lagt i något schysst sparkonto. Ska kanske tillägga att jag förutsätter att du inte kommer vara i akut behov av pengar den närmsta tiden.

Ber om ursäkt om jag framstod som arrogant! Det jag menar är att jag såg en tråd för några månader som löd något i stil med "hur jag blev rik" eller något sådant då en kille berättade att han hade 400 000 kr eller något sådant, och då blev han sågad av flashbackcrew.

Det låter f.ö. som en väldigt bra idé. Hur vet jag vilka bolag som är säkra?
Citera
2011-03-14, 18:40
Medlem
Blocket.ses avatar
40k är ett bra startkapital, helt klart..
Kan du vara utan pengarna i minst 10 år så tycker jag helt klart som magban säger. köp aktier.

Fina stabila bolag finns det gott om.. Några som jag äger eller kommer att satsa på är bla.
Axfood, Scania, Lundbergs, Handelsbanken, Skanska, Securitas mfl..
Citera
2011-03-16, 10:31
Medlem
perfas avatar
Är det dina enda pengar så borde du definitivt ha det som en buffert på ett högräntekonto.

Har du andra pengar borde du investera det i stabila svenska aktier som personen ovanför mig skrev.
Citera
2011-03-17, 00:54
Medlem
Har samma fråga som TS, men känner snarare för att sätta pengarna på nån aktiefond/hedgefond.

Har nordea. Cirka 100 laxar som ska förvaltas. Är student så ingen nytta av pengarna närmsta 4 åren.

Ge mig ett par tips med en bra förklaring till

jag själv har funderat på Rysslandfond/Östeuropafond/Bricfond.

Höga risker ja, men jag känner personligen iaf att det inte finns så stora hot här just nu. Endast kina som är darrigt. Samt USA, men USA påverkar allt...
Citera
2011-03-19, 15:45
Medlem
kjps avatar
Citat:
Hur får jag dessa pengar att växa? Jag är medveten om att det inte är några stora summor, men något bör jag väl kunna göra av dem?

Är du beredd att (i värsta fall) se en fond/aktier falla i värde -40% och ändå behålla dem? Om du är beredd att låsa in pengarna i flera år, och se stora svängningar(=volatilitet), då är aktier ditt val.

Tro inte att obligationer (=lån) är riskfria, de är också volatila, precis som aktier (om än mindre).

Om du inte tål volatilitet, då är ett högräntekonto, med insättningsgaranti, ditt val.

Citat:
jag själv har funderat på Rysslandfond/Östeuropafond/Bricfond.

Tillväxtmarknads-aktiefonder är mera volatila (pga större risk) än ex. Sverige-fonder, dvs vid recession sjunker värdet mera än svenska aktier. Tillväxt-fonder är dyra, och jag avskyr höga avgifter. Men bestäm själv om du vill göda bankens konto. Dessutom litar du på Putin & co? Ryssland/BRIC är inte känt för korruptionsfrihet eller politisk stabilitet.

Jag skulle själv rekommendera Avanza Zero (avgiftsfri OMXS30 indexfond), istället för direkta aktieinnehav eller fonder. Särskilt för den som inte är insatt i aktiemarknaden.

Alltså placera endast pengar som du kan leva utan ( i 5-10år, eller längre ) i aktiefonder (eller direktinnehav i aktier).

Det lönar sig också att ha en buffert (i bankkonto), som du kan ta av utan att snylta på placeringarna.
Senast redigerad av kjp 2011-03-19 kl. 15:48.
Citera
2011-03-19, 15:54
Medlem
Fris avatar
Jag tror att det blir svårt att få pengar att växa under åren framöver. Vi har upplevt en unik bubbla i priser på bostäder och aktier och obligationer p.g.a. att staternas centralbanker länge har dumpat räntan. Nu är denna engångsåtgärd en gång för alla genomförd, och nu förestår det plågsamma återställandet med inflation och tillgångsprisras. Det där med buy-and-forget-and-get-rich tror jag är över nu för något eller några decennier framöver.

Jag skulle satsa på att behålla pengarna snarare än att riskera dem. Finns det inflationssäkrade räntefonder? Om du vill få dem att växa, så ska du hitta en bra affärsidé, en som framstår som bra även efter omfattande kritiskt tänkande, som du själv driver som företag. Då är det värdefullt att ha ett femsiffrigt startkapital.
Citera
2011-03-20, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag tror att det blir svårt att få pengar att växa under åren framöver. Vi har upplevt en unik bubbla i priser på bostäder och aktier och obligationer p.g.a. att staternas centralbanker länge har dumpat räntan. Nu är denna engångsåtgärd en gång för alla genomförd, och nu förestår det plågsamma återställandet med inflation och tillgångsprisras. Det där med buy-and-forget-and-get-rich tror jag är över nu för något eller några decennier framöver.

??? Måste säga att din analys är riktigt, riktigt svag.
Citera
2011-03-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjp
Tillväxtmarknads-aktiefonder är mera volatila (pga större risk) än ex. Sverige-fonder, dvs vid recession sjunker värdet mera än svenska aktier. Tillväxt-fonder är dyra, och jag avskyr höga avgifter. Men bestäm själv om du vill göda bankens konto. Dessutom litar du på Putin & co? Ryssland/BRIC är inte känt för korruptionsfrihet eller politisk stabilitet.

Jag skulle själv rekommendera Avanza Zero (avgiftsfri OMXS30 indexfond), istället för direkta aktieinnehav eller fonder. Särskilt för den som inte är insatt i aktiemarknaden.

Alltså placera endast pengar som du kan leva utan ( i 5-10år, eller längre ) i aktiefonder (eller direktinnehav i aktier).
Det lönar sig också att ha en buffert (i bankkonto), som du kan ta av utan att snylta på placeringarna.

Tack för tipsen,

Det är 5 års sparande, student första året så. Buffert har jag, sidojobb vid sidan av plugg.

Jag funderar på att lägga detta iaf, ==

30 000kr i detta - Östeuropa, den har en bit till dess peak vid 2008, senaste förvaltarkommentar är också bra

http://www.nordea.se/sitemod/nordea_...asterPageFile=

Jag tror faktiskt hårt på Rysslands smygdiktatur iaf de närmaste 10 åren faktiskt, har nån märkt nån politiskt motstånd? :P + att oljan och råvaror går uppåt, vilket just är ett Rysslands få men starka kort.

Många talar om Avanza, jag känner dock att jag vill ha allt på en samma plats (Nordea) pga det är mina hårt införskaffade sommarjobbspengar

Nackdelen med Nordea är dock att de inte har ngn fond med råvaror. Det känns som ett starkt kort.

Jag funderar även på cirka 30 k i

http://www.nordea.se/Privat/Spara+oc...a/1467502.html

Detta pga om man ser de tidigare av Nordea utgivna strukturerade aktieobl. på/inom Sydkorea, så har dessa haft en väldigt bra utveckling.

Jag funderar även på cirka 30k i latinamerikafond;

http://www.nordea.se/sitemod/nordea_...SEIF&search=on

Hög exponering mot råvaror och infrastruktur bådar gott, jag känner ingen politisk oro i Latinamerika heller, lite hög avgift dock 1.75%

jaja, jag vet inte, funderar vidare. Försöker bara ventilera lite med er kära Fbare

Tips på nån bra hedgefond?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in