2011-03-14, 16:29
Medlem
stettler...s avatar
nr jag lagar mat s stter jag alltid rtt temperatur, jag menar att om det ska vara 175 s stller jag p175 grader celsius. mina vnner nr jag gick p hemkunskap och min familj drar alltid p hgsta temp i hopp om att ugnen ska bli varm fortare. men jag tror att den accelererar i temperatur (om man kan sga s) lika fort oavsett hur hgg temperatur man stllt in p.

s hur r det egentligen?
Citera
2011-03-14, 16:32
Medlem
trixigts avatar
Min ugn gr upp till 200 C p exakt 9 minuter oavsett om jag s drar upp den p hgsta eller ej
Citera
2011-03-14, 16:41
Medlem
The_Aces avatar
Sannolikt s styrs din ugn av en simpel reglermekanism dr du stller brvrdet (175 Grader C i det hr fallet). S fort den inbyggda termometern knner av att rtt vrme r uppndd s slutar den vrma. Nr s en viss tid har gtt och ugnen blivit ngot avkyld och temperaturen ligger under 175 grader kommer den terigen vrma.
Drfr spelar det ingen roll om du stter ugnen p ett varmare gradtal.
Citera
2011-03-14, 16:55
Medlem
stettler...s avatar
tack fr svaren d kan jag skryta med att jag hade rtt.

[Edit] The Ace 200 inlgg, grattis
Citera
2011-03-14, 17:19
Medlem
rayraviolis avatar
Klassiska elspisar brukar ju ha en startfunktion fr snabbuppvrmning. Det r den som dina vnner och din familj anvnder, eller borde anvnda.
Citera
2011-03-14, 21:21
Medlem
stettler...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Klassiska elspisar brukar ju ha en startfunktion fr snabbuppvrmning. Det r den som dina vnner och din familj anvnder, eller borde anvnda.

vafan r det vi har nu, det r i alla fall en relativt ny spis. den gamla gick snder
Citera
2011-03-14, 21:32
Medlem
zepofans avatar
Ytterligare ett par anledningar till varfr man ska vrma ugnen till mer n till temperaturen man ska anvnda sig av r dels att temperaturen sjunker ganska fort nr du ppnar luckan, dels att det du stller in i ugnen "kyler" eftersom det inte hller mer n rumstemperatur. Dra upp ugnen till max, ppna och stll in, snk drefter temperaturen till rtt gradtal.
Citera
2011-03-14, 21:33
Medlem
Marsovs avatar
Lnar trden lite smtt; vrms ugnen upp snabbare med varmluft?
Citera
2011-03-15, 17:24
Medlem
Parabolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Lnar trden lite smtt; vrms ugnen upp snabbare med varmluft?

ja det gr den (:
Citera
2017-05-09, 18:16
Medlem
syeal7s avatar
Kan ha fel, men r det inte s att den lilla rda lampan slocknar nr den har ntt upp till den satta temperaturen?
Kanske bara gller vissa ugnar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in