nr jag lagar mat s stter jag alltid rtt temperatur, jag menar att om det ska vara 175 s stller jag p175 grader celsius. mina vnner nr jag gick p hemkunskap och min familj drar alltid p hgsta temp i hopp om att ugnen ska bli varm fortare. men jag tror att den accelererar i temperatur (om man kan sga s) lika fort oavsett hur hgg temperatur man stllt in p.
Sannolikt s styrs din ugn av en simpel reglermekanism dr du stller brvrdet (175 Grader C i det hr fallet). S fort den inbyggda termometern knner av att rtt vrme r uppndd s slutar den vrma. Nr s en viss tid har gtt och ugnen blivit ngot avkyld och temperaturen ligger under 175 grader kommer den terigen vrma.
Drfr spelar det ingen roll om du stter ugnen p ett varmare gradtal.
Ytterligare ett par anledningar till varfr man ska vrma ugnen till mer n till temperaturen man ska anvnda sig av r dels att temperaturen sjunker ganska fort nr du ppnar luckan, dels att det du stller in i ugnen "kyler" eftersom det inte hller mer n rumstemperatur. Dra upp ugnen till max, ppna och stll in, snk drefter temperaturen till rtt gradtal.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!