2011-03-14, 16:29
Medlem
stettler...s avatar
när jag lagar mat så sätter jag alltid rätt temperatur, jag menar att om det ska vara 175 så ställer jag på175 grader celsius. mina vänner när jag gick på hemkunskap och min familj drar alltid på högsta temp i hopp om att ugnen ska bli varm fortare. men jag tror att den accelererar i temperatur (om man kan säga så) lika fort oavsett hur högg temperatur man ställt in på.

så hur är det egentligen?
Citera
2011-03-14, 16:32
Medlem
trixigts avatar
Min ugn går upp till 200 C på exakt 9 minuter oavsett om jag så drar upp den på högsta eller ej
Citera
2011-03-14, 16:41
Medlem
The_Aces avatar
Sannolikt så styrs din ugn av en simpel reglermekanism där du ställer börvärdet (175 Grader C i det här fallet). Så fort den inbyggda termometern känner av att rätt värme är uppnådd så slutar den värma. När så en viss tid har gått och ugnen blivit något avkyld och temperaturen ligger under 175 grader kommer den återigen värma.
Därför spelar det ingen roll om du sätter ugnen på ett varmare gradtal.
Citera
2011-03-14, 16:55
Medlem
stettler...s avatar
tack för svaren då kan jag skryta med att jag hade rätt.

[Edit] The Ace 200 inlägg, grattis
Citera
2011-03-14, 17:19
Medlem
rayraviolis avatar
Klassiska elspisar brukar ju ha en startfunktion för snabbuppvärmning. Det är den som dina vänner och din familj använder, eller borde använda.
Citera
2011-03-14, 21:21
Medlem
stettler...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Klassiska elspisar brukar ju ha en startfunktion för snabbuppvärmning. Det är den som dina vänner och din familj använder, eller borde använda.

vafan är det vi har nu, det är i alla fall en relativt ny spis. den gamla gick sönder
Citera
2011-03-14, 21:32
Medlem
zepofans avatar
Ytterligare ett par anledningar till varför man ska värma ugnen till mer än till temperaturen man ska använda sig av är dels att temperaturen sjunker ganska fort när du öppnar luckan, dels att det du ställer in i ugnen "kyler" eftersom det inte håller mer än rumstemperatur. Dra upp ugnen till max, öppna och ställ in, sänk därefter temperaturen till rätt gradtal.
Citera
2011-03-14, 21:33
Medlem
Marsovs avatar
Lånar tråden lite smått; värms ugnen upp snabbare med varmluft?
Citera
2011-03-15, 17:24
Medlem
Parabolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Lånar tråden lite smått; värms ugnen upp snabbare med varmluft?

ja det gör den (:
Citera
2017-05-09, 18:16
Medlem
syeal7s avatar
Kan ha fel, men är det inte så att den lilla röda lampan slocknar när den har nått upp till den satta temperaturen?
Kanske bara gäller vissa ugnar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in