när jag lagar mat så sätter jag alltid rätt temperatur, jag menar att om det ska vara 175 så ställer jag på175 grader celsius. mina vänner när jag gick på hemkunskap och min familj drar alltid på högsta temp i hopp om att ugnen ska bli varm fortare. men jag tror att den accelererar i temperatur (om man kan säga så) lika fort oavsett hur högg temperatur man ställt in på.
Sannolikt så styrs din ugn av en simpel reglermekanism där du ställer börvärdet (175 Grader C i det här fallet). Så fort den inbyggda termometern känner av att rätt värme är uppnådd så slutar den värma. När så en viss tid har gått och ugnen blivit något avkyld och temperaturen ligger under 175 grader kommer den återigen värma.
Därför spelar det ingen roll om du sätter ugnen på ett varmare gradtal.
Ytterligare ett par anledningar till varför man ska värma ugnen till mer än till temperaturen man ska använda sig av är dels att temperaturen sjunker ganska fort när du öppnar luckan, dels att det du ställer in i ugnen "kyler" eftersom det inte håller mer än rumstemperatur. Dra upp ugnen till max, öppna och ställ in, sänk därefter temperaturen till rätt gradtal.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!