• 1
  • 2
2011-03-14, 16:25
Medlem
waaerns avatar
Tjena, Jag hittade idag en gammal oöppnad vodka från 2004. Den är från polen och heter Zubrowka. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C5%BBubr%C3%B3wka. Om sanningen ska fram vet inte hur jag kommit över den faktiskt.

Kollade runt lite på Flahsback och hittade lite olika svar, någon sa att den höll för evigt, någon sa att den höll 2 år osv. Så jag undrar helt enkelt om det är okej att drickan den eller om man bör svänga förbi systembolaget och köpa nyare vodka.

Tacksam för svar !
Citera
2011-03-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waaern
Tjena, Jag hittade idag en gammal oöppnad vodka från 2004. Den är från polen och heter Zubrowka. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C5%BBubr%C3%B3wka. Om sanningen ska fram vet inte hur jag kommit över den faktiskt.

Kollade runt lite på Flahsback och hittade lite olika svar, någon sa att den höll för evigt, någon sa att den höll 2 år osv. Så jag undrar helt enkelt om det är okej att drickan den eller om man bör svänga förbi systembolaget och köpa nyare vodka.

Tacksam för svar !

Oöppnad vodka håller för evigt. Öppnad vodka håller länge.
Citera
2011-03-14, 16:29
Medlem
waaerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abduzeedo
Oöppnad vodka håller för evigt. Öppnad vodka håller länge.

Tackar så mycket för det snabba svaret Då ska den vodkan garanterat testas så får vi se om polackerna kan sin vodka !
Citera
2011-03-14, 16:30
Medlem
Risken är ju att om du dricker för mycket är att du kan få tex torr mun, huvudvärk, illamående, ångest, extra känslighet för ljus och ljud, utmattning, frossa, kräkningar samt nedsatt balans så jag skulle nog vara försiktig med den, kanske smutta lite bara?
Citera
2011-03-14, 16:33
Medlem
Lunaticxs avatar
Allt över 30% håller jäkligt länge, är det dessutom oöppnad så håller det även ännu längre
Citera
2011-03-14, 16:39
Bannlyst
Vet inte hur det ligger till med just vodka men när det kommer till whiskey t.ex så lagras det i ungefär 7 år innan det buteljeras. Borde vara samma med vodka. Testa drick lite och om du inte dör eller mår dåligt inom 1-2 timmar borde det vara lugnt.
Citera
2011-03-14, 16:51
Medlem
George.Jansens avatar
Jag har för mig (inte helt säker, det var rätt många år sen jag prövade och hela den polen resan var ett stort spritindränkt töcken) att den där vodkan smakar rätt märkligt, verkligen inte gott, inta alls "smaklös" som vanlig vodka. Tror det är det där gräset man använder för att smaksätta. Så om du ska ha fest kanske du skulle titta förbi bolaget och inhandla lite backup.

Åldersmässigt borde det verkligen inte vara något problem att dricka den. När du testat, skriv gärna i tråden hur den smakade, vore intressant att höra.
Citera
2011-03-14, 17:05
Medlem
waaerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Jag har för mig (inte helt säker, det var rätt många år sen jag prövade och hela den polen resan var ett stort spritindränkt töcken) att den där vodkan smakar rätt märkligt, verkligen inte gott, inta alls "smaklös" som vanlig vodka. Tror det är det där gräset man använder för att smaksätta. Så om du ska ha fest kanske du skulle titta förbi bolaget och inhandla lite backup.

Åldersmässigt borde det verkligen inte vara något problem att dricka den. När du testat, skriv gärna i tråden hur den smakade, vore intressant att höra.

Ja det ser ju inte ut som vanlig vodka, lite mer grön nyans på det. På Wikipedia stod det att man kunde blanda den med äppeljucie.

Men drack du den som den var eller blanda du ut den med något?
Citera
2011-03-14, 17:16
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waaern
Ja det ser ju inte ut som vanlig vodka, lite mer grön nyans på det. På Wikipedia stod det att man kunde blanda den med äppeljucie.

Men drack du den som den var eller blanda du ut den med något?

Kommer inte ihåg hur vi gjorde, har bara ett svagt minne av att vi tyckte just den där var märklig. Äppeljuice kan säkert funka, annars kan du ju pröva att leta runt lite efter drink recept på nätet, tror att den är rätt vanlig i andra länder än sverige så det borde finnas en del.
Citera
2011-03-14, 17:27
Medlem
waaerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Kommer inte ihåg hur vi gjorde, har bara ett svagt minne av att vi tyckte just den där var märklig. Äppeljuice kan säkert funka, annars kan du ju pröva att leta runt lite efter drink recept på nätet, tror att den är rätt vanlig i andra länder än sverige så det borde finnas en del.

Jag någonstans bör det väl stå någonting om hur den ska serveras för bästa smak !

Edit: Äppeljucie och Lime verkade vara populärt att blanda ut med !
Senast redigerad av waaern 2011-03-14 kl. 17:31.
Citera
2011-03-14, 17:55
Medlem
saggesalivs avatar
Om den är oöppnad håller den till dommedagen!
Det är bara sprit med onödiga tillsatser som inte håller förevigt.
Citera
2011-03-14, 18:16
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Risken är ju att om du dricker för mycket är att du kan få tex torr mun, huvudvärk, illamående, ångest, extra känslighet för ljus och ljud, utmattning, frossa, kräkningar samt nedsatt balans så jag skulle nog vara försiktig med den, kanske smutta lite bara?

..

Bara att dricka, det ska mycket till för att en vodka ska bli dålig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in