2011-03-14, 14:35
Medlem
Hallonjudens avatar
Har ett problem som jag verkligen skulle behöva få löst.

Ljudet på min dator slutade helt fungera för några dagar sedan, efter att jag har hade stora problem med virus men som jag lyckades ta bort och allt verkade löst. Datorn funkar som den ska, men ljudet funkar inte ett skit.

Har ett Creative X-Fi Fatality-ljudkort och tänkte genast att jag behövde uppdatera ljudkortet, så jag gjorde detta utan resultat. Inget fel på vare sig förstärkaren eller högtalarna, då de funkar om man kopplar in mobil/annan dator. Enligt windows så funkar ljudkortet precis som det ska och det är även angivet som standardenhet.

Är det någon som kan hjälpa mig lösa detta problem så är jag oändligt tacksam!
Citera
2011-03-14, 14:59
Medlem
DollarMakers avatar
jag skulle rekommendera att du ska avinstalera hela ljudkortet och instalera om ,ibland så hjälper det inte bara att uppdatera drivrutiner efter virus,fast det står att det fungerar bra,så avinstalera
ditt ljudkort först.kör sen Ccleaner
http://www.filehippo.com/download_ccleaner

och instalera om drivrutiner till ditt ljudkort
Citera
2011-03-14, 15:09
Medlem
charkovs avatar
Ja avinstallera och ominstallera drivrutinen till ljudkortet..http://support.creative.com/download...wnloadId=11870
Citera
2011-03-14, 15:24
Medlem
Lånar tråden lite.. Har sökt och fick inget riktigt svar på min fråga..:
Har problem med Spotify.. (har vista) För några dagar sedan gjorde jag lite nya ljudinställningar, Ställde upp kvalitén på ljudupplösningen till max.. ( 24bitar , 192000 hz) Och drog igång lite musik på spotify, gick grymt och allt var mycket bättre och jag var helnöjd med vad jag gjort Men sen när den andra låten skulle dra igång stog det "Problem with your soundcard, Spotify can't play music" Och kom genast tänka på vilka inställningar jag gjort. Har haft detta i nu snart 2 veckor, blir oftast när jag spelar CS eller liknande.. Kan detta vara att inte datorn pallar med 24bitars 192000hz ljud, eller är det Spotify som har problem med mina nya inställningar? Kan jag få det att sluta? Hur? Tack i förhand
Senast redigerad av Shawky 2011-03-14 kl. 15:25. Anledning: Felskriven
Citera
2011-03-14, 15:40
Medlem
Hallonjudens avatar
Jag tackar för tipsen! Återkommer med svar senare.
Citera
2011-03-15, 13:32
Medlem
Hallonjudens avatar
Inget av alternativen funkade tyvärr. Har haft flera som har kollat på detta nu och ingen verkar ha en lösning. Rätt skumt, det här.
Citera
2011-03-15, 18:18
Medlem
Du menar en lösning som inte tvingar dig att installera om Windows (samtidigt som du tar bort och skapar nya partitioner som snabb formateras)?

Inte så skumt. Antivirus är som brandmän. De släcker bara elden. Inte deras jobb att bygga upp det nedbrända huset. Virus bruka sabba en hel del.

Du ska inte bli förvånad att det inge går så bra trots att du följt alla 3 stegen som DollarMaker skrev.
Det är inte alltid man lyckas få bort allt när man avinstallerar. Ibland blir det kvar mappar och filer som man måste leta upp och ta bort själv innan man lägger in igen.

Har du varit i ljud inställningarna (kontroll panelen) och valt att ljudet ska komma från ditt ljudkort för du lär har flera kretsar som kan spela upp ljud?
Citera
2011-03-15, 18:32
Medlem
Hallonjudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du menar en lösning som inte tvingar dig att installera om Windows (samtidigt som du tar bort och skapar nya partitioner som snabb formateras)?

Inte så skumt. Antivirus är som brandmän. De släcker bara elden. Inte deras jobb att bygga upp det nedbrända huset. Virus bruka sabba en hel del.

Du ska inte bli förvånad att det inge går så bra trots att du följt alla 3 stegen som DollarMaker skrev.
Det är inte alltid man lyckas få bort allt när man avinstallerar. Ibland blir det kvar mappar och filer som man måste leta upp och ta bort själv innan man lägger in igen.

Har du varit i ljud inställningarna (kontroll panelen) och valt att ljudet ska komma från ditt ljudkort för du lär har flera kretsar som kan spela upp ljud?
Har gjort det sistnämnda redan, så där verkar inte problemet ligga. Farsan kollade nyss på det, och inte ens han som är datortekniker hittade problemet. Enligt alla felsökningsprogram och enligt windows så funkar allt precis som det ska, trots att det inte gör det.

Undviker ju helst att installera om hela windows, då jag gjorde detta rätt nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in