• 1
  • 2
2011-03-14, 13:21
Bannlyst
Hejsan.

Vad tar ni mest hänsyn till då ni fotograferar? Är det att så mycket data som möjligt ska komma med i fotot, alltså att du hellre får ett fotografi där ingenting är vaken över- eller underexponerat så att du har mer data att jobba med i bildbehandlingsprocessen men då även får leva med ganska kontrastlösa och platta fotografier från början, eller vill du hellre att fotografierna ska se ut som du har tänkt dig redan från början och därmed kanske över- eller underexponera en aning?

Jag har nämligen hört talas om både filmskapare och fotografer som gör på så vis att de försöker att exponera sina bilder så jämnt som möjligt och drar ner på kontrastreglaget i kameran för att därmed få mer data att arbeta med i efterhand. Det negativa med det hela är att de får riktigt tråkiga och ganska fula fotografier innan de har blivit bildbehandlade.
Citera
2011-03-14, 13:33
Bannlyst
True. Det är väl olika. Klart man vill få så bra bilder som möjligt i kameran direkt, men ibland blir t.ex. ljuset bättre om du ändrar det i efterhand.
Citera
2011-03-14, 13:43
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ROUGHTOR
Jag har nämligen hört talas om både filmskapare och fotografer som gör på så vis att de försöker att exponera sina bilder så jämnt som möjligt och drar ner på kontrastreglaget i kameran för att därmed få mer data att arbeta med i efterhand. Det negativa med det hela är att de får riktigt tråkiga och ganska fula fotografier innan de har blivit bildbehandlade.

Med att dra ned kontrastreglaget tror jag du menar att de inte använder sig av kamerans inbyggda "bildförädling". De fotograferar i rå-format och då handlar det om att få med så mycket bildinformation som möjligt, detta för att kunna utföra ändringar i efterhand då du redigerar bilden. Detta medför att bilderna direkt ur kameran ser trista ut men den som fotar i raw är medveten, förhoppningsvis, om att det krävs efterarbete för att ta fram bra bilder. Belöningen blir t.ex. bra mycket bättre täckning i skuggområden. Se; http://www.aguntherphotography.com/f...raw-vs-jpg.jpg
Citera
2011-03-14, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Med att dra ned kontrastreglaget tror jag du menar att de inte använder sig av kamerans inbyggda "bildförädling". De fotograferar i rå-format och då handlar det om att få med så mycket bildinformation som möjligt, detta för att kunna utföra ändringar i efterhand då du redigerar bilden. Detta medför att bilderna direkt ur kameran ser trista ut men den som fotar i raw är medveten, förhoppningsvis, om att det krävs efterarbete för att ta fram bra bilder. Belöningen blir t.ex. bra mycket bättre täckning i skuggområden. Se; http://www.aguntherphotography.com/f...raw-vs-jpg.jpg

Jag är mycket väl medveten om vad RAW är, och jag fotar själv i det sedan ungefär ett år tillbaka. Sedan huruvida kamerans kontrastinställningar/mättnadsinställningar och liknande påverkar om man fotar i RAW har jag dock aldrig fått reda på.
Citera
2011-03-14, 14:16
Medlem
Kheperas avatar
Eftersom 90% av min fotoverksamhet ägnas HDR, säger det kanske sig självt att jag ogillar över- eller underexponering rent generellt. Mycket data att jobba med är underbart!
Citera
2011-03-14, 14:38
Medlem
Det beror ju helt på vad det är för motiv. Vid vissa motiv så vill man inte ha något över- eller underexponerat och vid andra så gör det inte något eller är tom önskvärt. Vid andra scener så går det inte att få med allt vid en exponering och då får man exponera efter huvudmotivet.

Ett trick jag kör med ibland, när det är möjligt, är att överexponera lite grann för att sedan dra tillbaka exponeringen i efterhand, eftersom sensorn fångar mer information och mindre brus i den högra delen av histogrammet. Inte för mycket överexponering, men precis så mycket att informationen ändå finns kvar i råfilen.

Kontrastinställningar mm i kameran spelar ingen roll för bilden om du fotar i RAW, då ställer du in kontrast, skärpa osv i efterhand.
Citera
2011-03-14, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Kontrastinställningar mm i kameran spelar ingen roll för bilden om du fotar i RAW, då ställer du in kontrast, skärpa osv i efterhand.

Är du säker? Så även om man höjer kontrasten och allting till max, i kameran, så påverkas inte bilderna ett bugg så länge man fotar i RAW? Jag har aldrig testat det här, men jag får väl montera ett objektiv på kamerahuset just nu och testa för att bli övertygad..
Citera
2011-03-14, 15:11
Medlem
Citat:
Är du säker? Så även om man höjer kontrasten och allting till max, i kameran, så påverkas inte bilderna ett bugg så länge man fotar i RAW? Jag har aldrig testat det här, men jag får väl montera ett objektiv på kamerahuset just nu och testa för att bli övertygad..
100%

Iaf i tredjepartsråkonverterare (långt ord), tex Adobes Camera Raw, så gör det ingen skillnad. Om man använder sitt eget märkes (Canon/Nikon) egna konverterare så kan de läsa av inställningarna och tillämpa dem på den framkallade JPEG:en om man vill, men de går också att ta bort, så själva råfilen har inte förändrats något av kamerainställningarna.

Edit: Det kan påverka hur bilderna ser ut på kameradisplayen, eftersom kameran läser av taggarna (eller sparar en preview-jpeg-kopia möjligen?) och tillämpar dem till displayvisningen, men inte i datorn sedan.
Senast redigerad av feznt 2011-03-14 kl. 15:13.
Citera
2011-03-14, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
100%

Iaf i tredjepartsråkonverterare (långt ord), tex Adobes Camera Raw, så gör det ingen skillnad. Om man använder sitt eget märkes (Canon/Nikon) egna konverterare så kan de läsa av inställningarna och tillämpa dem på den framkallade JPEG:en om man vill, men de går också att ta bort, så själva råfilen har inte förändrats något av kamerainställningarna.

Edit: Det kan påverka hur bilderna ser ut på kameradisplayen, eftersom kameran läser av taggarna (eller sparar en preview-jpeg-kopia möjligen?) och tillämpar dem till displayvisningen, men inte i datorn sedan.

Haha, jag tänkte precis langa en riktigt sur kommentar där jag menade på att det visst påverkar bilden. Men det är nog som du säger, det är bara RAW-filens förhandsgranskningsbild som de inställningarna appliceras på.
Citera
2011-03-14, 16:13
Medlem
krmtms avatar
jag strävar oftast efter ett histogram som inte spikar i någon av ändarna, det är något som passar mitt relativt kontrollerade sätt att plåta just nu. råfilen i 16bit ska vara så kontrastlös som möjligt för att ha maximalt med info att jobba med..
Citera
2011-03-14, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krmtm
råfilen i 16bit ska vara så kontrastlös som möjligt för att ha maximalt med info att jobba med..

Råfiler har väl alltid 16-bitars färgdjup, eller?
Citera
2011-03-14, 17:12
Medlem
shovits avatar
Citat:
Råfiler har väl alltid 16-bitars färgdjup, eller?

Flesta kameror har bara 12bit, vissa 14bit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in