2011-03-14, 13:07
Medlem
Tråknicks avatar
Jag värmde av någon märklig anledning cavapcici som jag köpt fryst, bitarna var tämligen fettrika vilket bildade ett fettbad åt de stackars färsbiffarna. När jag tog ut dessa ur ugnen och ställde ovanpå spisen började det fräsa i den lilla pannan en effekt som också uppstår när det serveras sizzlar-rätter på indiska restauranger.

Jag prövade att sätta in pannan i ugnen igen och då började det bubbla lite i fettet men inget ljudligt fräsande uppstod.

Varför uppkommer detta ljudliga fräsande när man tar ut en panna varmt fett från ugnen?

Det enda jag kan tänka mig för stunden är att det är luftfuktigheten som skapar fräsandet men tycker ändå att det i sådant fall är en överreaktion, nån som har en bättre idé eller vill förklara det bättre?
Citera
2011-03-14, 15:07
Medlem
Harkeleights avatar
Handlar ju om att fettet ligger på en viss plats och gosar och när du lyfter ut den så vinklar du den så fettet rinner på en tidigare torr yta.
Citera
2011-03-14, 15:28
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Handlar ju om att fettet ligger på en viss plats och gosar och när du lyfter ut den så vinklar du den så fettet rinner på en tidigare torr yta.

Varför skulle hett fett börja fräsa bara för att det rinner på en tidigare torr yta? Jag hade förstått var du menat om det var en, av vatten ,fuktig yta men inte annars.

Dessutom var hela kärlets botten täckt av fett vid tillfället, på samma sätt som sizzlar-kärlets botten är täckt.
Citera
2011-03-14, 17:58
Medlem
negerbarns avatar
omfördelning av värme i förhållande till vatten. frääs
Citera
2011-03-14, 21:44
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
omfördelning av värme i förhållande till vatten. frääs

Woot?! Förklara gärna närmare, det enda vatten som fettet kommer i kontakt med är det i luften.
Citera
2011-03-14, 22:18
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Woot?! Förklara gärna närmare, det enda vatten som fettet kommer i kontakt med är det i luften.

Hade du inte cevapcici nånstans med i bilden, eller är det jag som är ute och cyklar? Är det enbart ren och oförorenad olja vi pratar om?
Citera
2011-03-14, 22:19
Medlem
Mhaels avatar
Citat:

Jag tror de menar att den del av pannan/plattan som inte är i kontakt med matten/fettet bättre bibehåller sin värme, när du sedan välter så att fettet rinner till de tidigare torra delarna så håller ju de då en högre värme som således snabbt leds till fettet. frääs.
Citera
2011-03-14, 23:20
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Hade du inte cevapcici nånstans med i bilden, eller är det jag som är ute och cyklar? Är det enbart ren och oförorenad olja vi pratar om?

Jorrå, i pannan är det Cevap och fett. Fettet är i riklig mängd och täcker hela tiden hela kärlets botten förutom möjligen under köttet. Men kärlet är litet och vätskan kan inte fara runt särskilt mycket. Kärlet tas dessutom ut försiktigt som du själv gjort med en panna med ungshett fett så bottentäckningen är definitivt total. Ljudet och sprättet från det heta fettet blir dessutom som högst när det väl står stilla ovanpå spisen.

Vätskan kan alltså omöjligt komma från nåt som ligger i kärlet eftersom ljudet och sprättet blir avsevärt högre när det kommit ur spisen.
Citera
2011-03-14, 23:25
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Jag tror de menar att den del av pannan/plattan som inte är i kontakt med matten/fettet bättre bibehåller sin värme, när du sedan välter så att fettet rinner till de tidigare torra delarna så håller ju de då en högre värme som således snabbt leds till fettet. frääs.

Möjligen har jag förklarat det dåligt men förutom som det står i min tidigare post så har jag befattat mig med ungsvarma formar tidigare och är förtrogen med effekterna av omkringsplashande vätska i delvis fyllda tråg.

MEN jag får göra en liten pudel angående sizzlar-liknelsen. Efter enträget googlande så verkar det nu som om sizzlandet i en sizzlar kommer från att man häller kall vätska (exv limejuice) i ett hett kärl med bland annat olja i botten, därvid uppstår samma effekt. Problemet är att jag inte tillför nån vätska.

Orsaken till att det var svårgooglat är att sizzlar tydligen heter sizzler utomlands om nån sitter och antecknar.
Citera
2011-03-15, 08:42
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Möjligen har jag förklarat det dåligt men förutom som det står i min tidigare post så har jag befattat mig med ungsvarma formar tidigare och är förtrogen med effekterna av omkringsplashande vätska i delvis fyllda tråg.

MEN jag får göra en liten pudel angående sizzlar-liknelsen. Efter enträget googlande så verkar det nu som om sizzlandet i en sizzlar kommer från att man häller kall vätska (exv limejuice) i ett hett kärl med bland annat olja i botten, därvid uppstår samma effekt. Problemet är att jag inte tillför nån vätska.

Orsaken till att det var svårgooglat är att sizzlar tydligen heter sizzler utomlands om nån sitter och antecknar.

Ok, då förstår jag bättre, sry för den lilla idiotförklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in