• 1
  • 2
2011-03-14, 12:23
Medlem
Jag är studerande (och kommer vara de i några år till) och tar i skrivande stund fullt studielån. Ett studielån som egentligen inte är nödvändigt för att få min ekonomi att gå ihop. Då jag dels har en del pengar som enbart ligger och skräpar på mitt sparkonto samt att jag har en (o)regelbunden inkomst. Däremot är ju studielånet ett lån med väldigt låg ränta vilket gör det svårt att tacka nej. Så nu har jag egentligen två alternativ:

Alt. 1
Jag struntar i att ta studielån helt och hållet.
+ Tar examen med så lite skulder som möjligt och behöver inte oroa mig om avbetalning senare i livet
- Får leva på mina besparingar och blir tvungen att fortsätta ha min inkomst (=mindre tid till studier)

Alt. 2
Jag tar fullt studielån och försöker investera de pengar som blir över varje månad.
+ Kommer alltid ha pengar att tillgå. Kan investera pengarna och få en högre avkastning än vad räntan på lånet är.
- Kan ingenting om aktier/fonder och kan lika gärna få en negativ avkastning

Någon som har lite åsikter eller tips om vad man borde göra? Har inget större behov av studielånet men har också hört att det är så givmilt lån att det bara är dumt att inte ta det. Och då investera lånet i värdepapper istället.

Hoppas ni har överseende med min dåligt formulerade fråga.. =)

Tack på förhand
Citera
2011-03-14, 12:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag visste inte att man kunde ha pengar på banken och samtidigt få fullt studielån.
Citera
2011-03-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag visste inte att man kunde ha pengar på banken och samtidigt få fullt studielån.

ja du det vet jag faktiskt inte Jag får ju fullt studielån men det kanske egentligen inte är tillåtet?

EDIT: Vet ju att man inte få ha speciellt hög inkomst men pengar på banken har jag ingen koll på. Någon annan som VET?
Senast redigerad av frits 2011-03-14 kl. 12:42.
Citera
2011-03-14, 12:42
Medlem
Alternativ 1 absolut.
Citera
2011-03-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarmord
Alternativ 1 absolut.

För att? Är det inte värt riskerna att investera beloppet istället? 2,4% (?) ränta är väl rätt lågt med tanke på inflationen m.m
Citera
2011-03-14, 12:52
Medlem
slavakowskys avatar
Gillar nog främst alternativ 1 eftersom du inte kan något om aktier/fonder. Dock inte så svårt att läsa sig till någon bra fond att placera i. Som du säger kommer du klara dig på pengar du har nu. Blir det kärvt kan du ju alltid ansöka om lån vid senare skede. Sen är det även skönt att vara skuldfri kan ja tycka.
Citera
2011-03-14, 12:54
Medlem
midnighttrains avatar
studielån borde behovsprövas, likaså barnbidrag. klarar man sig utan lån så är det såklart det bästa men när räntan är så pass låg på studielånet så är det bättre att ta fullt studielån och sedan förvalta pengarna.
Citera
2011-03-14, 14:25
Medlem
Lommis avatar
Citat:

Det kan man absolut göra.

Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
studielån borde behovsprövas, likaså barnbidrag. klarar man sig utan lån så är det såklart det bästa men när räntan är så pass låg på studielånet så är det bättre att ta fullt studielån och sedan förvalta pengarna.

Varför? För att straffa dom som jobbat något år och sparat ihop pengar istället för att supa upp dom?

Hur svårt tror du att det är att föra över sina pengar till sina föräldrar under studietiden?

Barnbidraget borde inte behovsprövas. Det borde tas bort, fast det är en annan diskussion.
Citera
2011-03-14, 14:56
Medlem
Beror helt på vad du läser till. Läser du på ett vettigt program så kommer du förmodligen inte ha tid att jobba speciellt mycket och du kommer må gott av att inte behöva våndas över att du måste jobba för att ha råd att äta...
Läser du genus eller något annat flum så bör du ju inte belåna dig för att bedriva studier som inte kommer ge dig något speciellt.
Citera
2011-03-14, 18:51
Medlem
Jag väljer alternativ två av följande anledning.

1)
Jag räknar med en hög inkomst när jag sen jobbar. Detta gör att i framtiden kommer låneåterbetalningarna ha en väldigt liten inverkan på min totala ekonomi. Att avstå lånet nu skulle däremot ha en stor påvekan på min nuvarande ekonomi. Att inte ta lånet är som att ta av den fattiga perioden av mitt liv och ge till den rika perioden.

2)
När jag i framtiden vill uppgradera min bostadsrätt TROR jag det är bättre med 250 000 kronor extra till kontantinsats än att inte ha CSN-skuld.

3)
Trygghet. Det känns skönt att ha pengar som garanterat kommer in varje månad. Jag skulle klara mig på min lön från extrajobb, men den är väldigt oregelbunden(vissa månader mycket, andra mindre) och jag vill kunna tacka nej till jobb när det är mycket i skolan utan att vara orolig för att dra in tillräkligt med pengar.

4)
Lite koppling till punkt 1. Jag studerar i minst fem år. Under dessa fem år vill jag inte leva på nudlar och ketchup. Vet de som inte har internet eller tv hemma för att kunna leva utan CSN-lån. Inget fel med det, men så vill inte jag ha det.
Citera
2011-03-15, 00:15
Medlem
Citat:

Jag vet att det finns en viss gräns, vet en som inte skulle få det studielån med tillgångar på runt 700k iaf!
Citera
2011-03-15, 00:57
Medlem
Verbeeks avatar
Den tror jag inte på eller så gör CSN fel i ett flertal fall för jag vet de med minst en miljon som får studielån..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in