• 2
  • 3
2011-03-18, 17:18
Medlem
anachronismoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Människor kan säga att en tavla är fantastiskt vacker, men inte förrän det är dags att betala för den framkommer det hur mycket de egentligen tycker om den. När folk gifter sig, brukar enorma fömögenheter äktenskapsförordas. Inte för att de tvivlar på varandras kärlek, men för att man aldrig kan vet vad som händer. Kvinnor i sådana förhållanden, brukar förhandla fram dealar där de får en pensionsfond som mannen betalar in till löpande. Kanske något "avgångsvederlag" om det skulle ta slut, så att de inte hamnar på noll vi eventuell skilsmässa.

Över huvud taget verkar pengar ha en universell ärlighet i sig.

Är det så att pengar är det mest ärliga som finns? Vad man än säger och gör, vem man än älskar och bryr sig om, så är förmögenheten fristående från allt det. Förmögenheten är ens andra jag, det som är ärligt.

Kan det inte var så att det är precis tvärt om? Att pengar är ett extremt otympligt sätt att värdera vissa ting eller företeelser? En ovilja inför att betala för ett konstverk eller betala för sin fru kan ju lika gärna vara sprunget ur den ärliga insikten att låta bli att försöka värdera ett ting eller företeelse som så uppenbart är inkommensurabel med det monetära systemet.

Kan jag värdera min fru på samma sätt som jag värderar ett paket mjölk? Nej, därför låter jag bli.
Kan jag värdera upplevelsen av att se på en tavla på samma sätt som jag värderar ett paket kaffe? Nej, därför låter jag bli.

Det är inte för inte som det oftast krävs folk med doktorstitlar i finans eller matematik för att prissätta abstrakta företeelser som aktier, miljöförstörelse, hälsa etc, etc, ty dessa företeelser är inte standardvaror.
Citera
2011-03-18, 18:02
Medlem
twoeggss avatar
Risk/reward är nog alltid ärligast. Mycket ärligare än utilitaristisk livssyn i alla fall. Men det behöver inte nödvändigtvis handla om pengar. Säg att du är sugen på att käka ett äpple. Och du vet att du har två äppelträd på tomten. Det äppelträdet med röda äpplen ligger på 50 m avstånd och det andra med gröna äpplen på 100 m avstånd. Du tycker äppelträdet med gröna äpplen har godast äpplen, så helst går du dit och hämtar äpplen eftersom du tycker det är värt besväret. Men säg att du har en kamrat som gillar de röda äpplena mer än de gröna. Problemet är att din kompis inte kan förmå att ta ned de röda äpplena(vilket du kan) eftersom äpplena är mycket svårare att nå än äpplena på det gröna trädet. Girig jävel som du är så går du en 50 m, plockar ned ett äpple och säger att din kompis får det om han hämtar ett grönt äpple åt dig.
Citera
2011-03-19, 11:17
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
"Jag älskar henne över allt annat". Ok, bra, så kan du ju ge hälften av din 1 miljard du har på kontot till henne. "Eh... Nä... Äktenskapsförord."
Varför skulle man behöva göra det för att bevisa sin kärlek? Jag älskar min flickvän; jag bjuder henne gärna på saker då och då, men har inte gett henne hälften av allt jag äger. (Hon har förstås inte förväntat eller krävt det heller.)

Förstår inte riktigt exemplet med tavlan heller. Oavsett hur vacker jag tycker den är, betyder det inte nödvändigtvis att jag vill köpa den. Dessutom finns det många tusentals tavlor som är otroligt vackra, och man kan knappast köpa dem alla.

Vad man har råd med sätter gränser för vad man kan och inte kan köpa. Det finns inget nödvändigt samband med ens subjektiva upplevelse av ett objekts skönhet, eller för den del ens kärlek till en kvinna.
Citera
2011-03-19, 12:31
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Varför skulle man behöva göra det för att bevisa sin kärlek? Jag älskar min flickvän; jag bjuder henne gärna på saker då och då, men har inte gett henne hälften av allt jag äger. (Hon har förstås inte förväntat eller krävt det heller.)

Förstår inte riktigt exemplet med tavlan heller. Oavsett hur vacker jag tycker den är, betyder det inte nödvändigtvis att jag vill köpa den. Dessutom finns det många tusentals tavlor som är otroligt vackra, och man kan knappast köpa dem alla.

Vad man har råd med sätter gränser för vad man kan och inte kan köpa. Det finns inget nödvändigt samband med ens subjektiva upplevelse av ett objekts skönhet, eller för den del ens kärlek till en kvinna.

Om din dotter hade varit döende, och alla dina pengar hade kunnat rädda henne, hade du spenderat dem alla på att hon ska bli frisk?
Citera
2011-03-19, 12:35
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Om din dotter hade varit döende, och alla dina pengar hade kunnat rädda henne, hade du spenderat dem alla på att hon ska bli frisk?
Ja. Det hade jag gjort för min flickvän också. (Någon dotter har jag inte.)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in