2011-03-14, 11:47
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Nu är du ju bara tramsig. Sanna tryne? Är du sur för något? Ifall horan är girig och vill dela på allt du tjänar när ni är tillsammans så gift dig inte med trofékärringen då. Jag skulle inte vilja säga att det är människans sanna "tryne" givet att vi blir metaforiska grisar när vi riskerar att tjäna eller förlora pengar.
Hela konceptet har ju uppstått för att när man gifter sig så gör man det under premisserna evig kärlek och man är "ett" osvosv... så kvinnan ger ofta upp jobbet(givet att mannen är rik) för att ta hand om barnen vilket innebär att det han tjänar tjänar han även för henne(jag kan inte de juridiska detaljerna), så när hon kastas ut på gatan så har hon vart arbetslös i flera år vilket innebär svårigheter att få jobb och så vidare, så rent principiellt så är det en bra funktion, men utdaterad i vårt samhälle nu för nu kan kvinnor få bra jobb och tjäna lika som män osv, plus att de vill jobba oftare än vad kvinnor ville för år sedan. Ärligheten är isåfall om mannen säger att han vill ha äktenskapsförord för att han inte vill förlora massa pengar, men givet att de gifter sig under rätt premisser så har han ju trosföreställningen att detta är sann kärlek och de kommer bli gamla tillsammans.

"Ärligheten är isåfall om mannen säger att han vill ha äktenskapsförord för att han inte vill förlora massa pengar, men givet att de gifter sig under rätt premisser så har han ju trosföreställningen att detta är sann kärlek och de kommer bli gamla tillsammans."

Vad mannen säger eller inte säger är en sak, men vad han gör är en annan. Premisserna om evig kärlek tillsammans existerar i princip inte när det handlar om miljardärer. De är väldigt noga med sina pengar.

Själv är jag ärlig mot mig själv och andra, i alla fall när det gäller pengar. Jag kan i nuläget inte se att jag skulle gå med på att gifta mig utan ett äktenskapsförord. Förutsatt att kvinnan inte har mer pengar än jag.
Citera
2011-03-14, 12:04
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
"Ärligheten är isåfall om mannen säger att han vill ha äktenskapsförord för att han inte vill förlora massa pengar, men givet att de gifter sig under rätt premisser så har han ju trosföreställningen att detta är sann kärlek och de kommer bli gamla tillsammans."

Vad mannen säger eller inte säger är en sak, men vad han gör är en annan. Premisserna om evig kärlek tillsammans existerar i princip inte när det handlar om miljardärer. De är väldigt noga med sina pengar.

Själv är jag ärlig mot mig själv och andra, i alla fall när det gäller pengar. Jag kan i nuläget inte se att jag skulle gå med på att gifta mig utan ett äktenskapsförord. Förutsatt att kvinnan inte har mer pengar än jag.

Så miljardärer kan inte känna kärlek utöver till sina pengar? Alla rikingar är inte megalomana Donald Trumps.

Men hur skulle denna liknelsen visa att pengar är det ärligaste som finns? Du får utveckla.
Citera
2011-03-14, 12:08
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Så miljardärer kan inte känna kärlek utöver till sina pengar? Alla rikingar är inte megalomana Donald Trumps.

Men hur skulle denna liknelsen visa att pengar är det ärligaste som finns? Du får utveckla.

Jag menar på att miljardärer mycket riktigt känner mer kärlek till (eller i alla fall behov av) sina pengar. Trump har gett det hela ett sliskigt ansikte, men jag tror det ligger likadant till hos de flesta.

Jag menar på att man kan värdera människor, saker och upplevelser högt i tal. Men när det kommer att faktiskt monetärt värdera dessa, så tar det ofta stopp. "Ja, tavlan du målade var visserligen fantastisk... Men inte SÅ fantastiskt att jag tänker lägga en massa pengar på den." eller "Ja, jag älskar dig visserligne mest av allt i denna världen.. men inte SÅ mycket att jag tänker bli av med 500 miljoner kronor ifall vi skulle skilja oss."
Citera
2011-03-14, 12:19
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Jag menar på att miljardärer mycket riktigt känner mer kärlek till (eller i alla fall behov av) sina pengar. Trump har gett det hela ett sliskigt ansikte, men jag tror det ligger likadant till hos de flesta.

Jag menar på att man kan värdera människor, saker och upplevelser högt i tal. Men när det kommer att faktiskt monetärt värdera dessa, så tar det ofta stopp. "Ja, tavlan du målade var visserligen fantastisk... Men inte SÅ fantastiskt att jag tänker lägga en massa pengar på den." eller "Ja, jag älskar dig visserligne mest av allt i denna världen.. men inte SÅ mycket att jag tänker bli av med 500 miljoner kronor ifall vi skulle skilja oss."

Så du syftar till att den snikenhet som uppstår är den ärligaste sidan hos människor samt att den bara yttrar sig vid förhållanden när man antingen förlorar eller tjänar pengar?

Angående tavlan, så. Om en amatör målar en väldigt vacker tavla så har han ingen rätt till att påstå att den skulle vara värd mycket mer bara för den är fin, värdet uppstår i vad andra är beredda att ge för den. Visst han kan försöka sälja den för flera hundra tusen, men det skulle vara dumdristigt. Goyas "svarta tavlor" är värda så mycket för dom är mytomspunna, svåra att få tag i osv och är väldigt speciella i förhållande till vem som målat dem och kulturen och samhället osv... Så utöver status symbol och vacker tavla så finns det otroligt mycket i det målade tygstyckena. Hade jag haft 1 miljard på kontot så hade jag vart beredd att lägga några miljoner för att äga någon av tavlorna i den samlingen.
Citera
2011-03-14, 12:27
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Så du syftar till att den snikenhet som uppstår är den ärligaste sidan hos människor samt att den bara yttrar sig vid förhållanden när man antingen förlorar eller tjänar pengar?

Angående tavlan, så. Om en amatör målar en väldigt vacker tavla så har han ingen rätt till att påstå att den skulle vara värd mycket mer bara för den är fin, värdet uppstår i vad andra är beredda att ge för den. Visst han kan försöka sälja den för flera hundra tusen, men det skulle vara dumdristigt. Goyas "svarta tavlor" är värda så mycket för dom är mytomspunna, svåra att få tag i osv och är väldigt speciella i förhållande till vem som målat dem och kulturen och samhället osv... Så utöver status symbol och vacker tavla så finns det otroligt mycket i det målade tygstyckena. Hade jag haft 1 miljard på kontot så hade jag vart beredd att lägga några miljoner för att äga någon av tavlorna i den samlingen.

Ja, jag menar att snikenheten som uppstår när det rör sig om pengar, är den ärligaste sidan hos människor. Alla hycklar givetvis inte med pengar, många lever ett lyxliv och tycker pengar är det viktigaste de har. Men de flesta försöker ändå lägga på ett "andra jag" som inte bryr sig om pengar, men som - när det väl kommer till kritan - ser det som precis lika viktigt som alla andra.

Det monetära värdet på en tavla har givetvis att göra med hur många som är beredda att sälja (när det gäller originalkonstverk är svaret 0-1 stycken) och hur många som är beredda att köpa. Men om du säger att du tycker någon amatörs tavla är fantastiskt vacker, samtidigt som du är beredd att betala 0:- för den, så skulle jag säga att ditt sociala jag snackar skit men din plånbok talar sanning.
Citera
2011-03-14, 12:37
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ja, jag menar att snikenheten som uppstår när det rör sig om pengar, är den ärligaste sidan hos människor. Alla hycklar givetvis inte med pengar, många lever ett lyxliv och tycker pengar är det viktigaste de har. Men de flesta försöker ändå lägga på ett "andra jag" som inte bryr sig om pengar, men som - när det väl kommer till kritan - ser det som precis lika viktigt som alla andra.

Det monetära värdet på en tavla har givetvis att göra med hur många som är beredda att sälja (när det gäller originalkonstverk är svaret 0-1 stycken) och hur många som är beredda att köpa. Men om du säger att du tycker någon amatörs tavla är fantastiskt vacker, samtidigt som du är beredd att betala 0:- för den, så skulle jag säga att ditt sociala jag snackar skit men din plånbok talar sanning.

Om jag gillar den så är jag beredd att minst betala vad det har kostat att göra den, färg och tygmässigt samt diskutera fram ett pris för hans hantverks värde(då tjänster också har ett värde). Om jag är fattig så har jag inte råd att lägga pengar på den och kan inte mer än kommentera att jag tycker den är fin.

Det som pengar tar fram hos oss som du kallar snikenhet är egentligen bara instinkter för att säkra vårt leverne och vår livkvalité. Så på ett sätt är våra djupaste instinkter det mest ärliga för förnuftet sällan blandas in så mycket däri.
Citera
2011-03-14, 12:40
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Det som pengar tar fram hos oss som du kallar snikenhet är egentligen bara instinkter för att säkra vårt leverne och vår livkvalité. Så på ett sätt är våra djupaste instinkter det mest ärliga för förnuftet sällan blandas in så mycket däri.

Det är du som kallar det snikenhet. :-) Jag använde bara ditt begrepp för att vi skulle vara "on the same page".

Men ja, mycket bra sammanfattning. Sålunda tar pengar fram det mest ärliga hos oss.
Citera
2011-03-14, 12:52
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Det är du som kallar det snikenhet. :-) Jag använde bara ditt begrepp för att vi skulle vara "on the same page".

Men ja, mycket bra sammanfattning. Sålunda tar pengar fram det mest ärliga hos oss.

Men det är inte våra instinkter som gör oss till människor. Det är den förnuftsbaserade goda viljan som jag hade anser är vår mest ärliga attribut. Medan instinkterna mest är djuriska.
Citera
2011-03-18, 10:49
Medlem
therebells avatar
pengar är en fundamental prägling av det mänskliga psyket. utan pengar så kommer man tids nog att dö. pengar styr våra liv och värdesätter vårt levnadsmönster, på gott och ont. det är möjligt att i framtiden kommer det inte längre finnas pengar; utan vi går tillbaka till dåtida sätt att "köpa", genom byteshandel. detta gör att människan blir mindre girig och det skapar ett mer "ödmjukt" samhälle, där alla lever i symbios och delar med sig utav deras tillgångar, utan att behöva kräva pengar.

Citera
2011-03-18, 16:11
Bannlyst
pengar är nummer som kan användas för att matematiskt bestämma värden på objekt. pengar är också roten till de flesta problem, och den skapar det mesta oärligheten som finns i världen. folk är beredda att ljuga nästan hur mycket helst bara för att tjäna mer pengar.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-03-18 kl. 16:16.
Citera
2011-03-18, 16:15
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
pengar är nummer som kan användas för att bestämma värden på objekt, men det pengar är också roten till de flesta problem, och den skapar det mesta oärligheten som finns i världen. folk är beredda att ljuga nästan hur mycket helst bara för att tjäna mer pengar.

Fast i så fall visar ju folk sitt sanna ansikte, och sina sanna intentioner? Alltså, när det väl blir tal om pengar. Du kan gå och låtsas att du bryr dig om den gamla tanten, men om hon plötsligt förklarar för dig att hon strykit dig från testamentet - fortsätter du ta hand om tanten eller agerar du plötsligt ärligt och lämnar henne?
Citera
2011-03-18, 16:23
Bannlyst
Citat:
Fast i så fall visar ju folk sitt sanna ansikte, och sina sanna intentioner? Alltså, när det väl blir tal om pengar. Du kan gå och låtsas att du bryr dig om den gamla tanten, men om hon plötsligt förklarar för dig att hon strykit dig från testamentet - fortsätter du ta hand om tanten eller agerar du plötsligt ärligt och lämnar henne?
ja, det är sant: avsaknad av pengar skapar ärlighet. vi borde göra oss av med alla pengar och använda pengar till något mer vettigt, som toalettpapper till exempel, för då skulle vi bli av med den mesta oärligheten som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in