• 3
  • 4
2011-03-14, 20:42
Medlem
santos_devilles avatar
Vet inte om rökat, har fått total nojja 7 av 10 gånger jag rökt. Så jag avstår helt.

En övning som hjälpt mig är.

Spänn armarna och knyt händerna så hårt du kan och fokusera på smärtan eller trycket. Håll så länge du orkar, sedan slappnar du av sakta sakta och fokuserat tänker på hur skönt det känns. Låter helt hippie men det har fått min fokus att skifta från dessa jobbiga attacker...

Viktigast är att förstå att du är inte sjuk, du kommer inte sluta andas när du slutar tänka på det.

När jag var som värst kunde jag inte åka tunnelbana för jag trodde folk skulle tycka jag var skum som andades hårt. Skit i alla andra, har du inte astma så är det hjärnan och den kan du övervinna..

Att lyssna på musik med hörlurar var omöjligt, då hörde jag inte mina andetag..

Ett annat bra tipps är att dra en runk när det är som värst, ångestdämpande och klimax får dig garanterat att tänka på annat..
Citera
2011-03-14, 21:17
Medlem
RödaOrms avatar
OMFG!

Ok, som sagts innan, de fysiska besvären är en följd av för låg syresättning pga den ytliga andningen du har under panikångestattacken.

Sen skriver du att du drack igår och att det oftast är då du får panikångestattacker b la pga den ansträngda andning som följer på bakisdagen.

Drick inte? Så slipper du nog fler panikångestattacker....

Sen fyller begåvningsreserven på med tips om att alkohol hjälper...Ja om du håller dig berusad varje dag så du slipper avtändningen kan det ju fungera.
Varför är skolan så fruktansvärt bra på att sprida rena lögner om diverse droger men misslyckats så kapitalt med att upplysa om att alkoholens bieffekter är fysisk ångest?
Bakfylleångesten beror inte på att du var en idiot när du söp (lite kanske) utan beror på de restämnen som bildas när alkohol bryts ner i blodet plus en brist av dopamin då du utlöst större delen av hjärnans reserver under fyllan.

F ö har cannabis hjälpt mig med mina panikångestattacker och destruktiva beteende, men bara för att det fungerar på mig behöver det verkligen inte hjälpa för en annan. Om du är van droganvändare kan en svamptrip göra underverk samtidigt som det likväl kan göra att du fastnar i psykos. Världen är inte svart eller vit men jag kan lova att alla droger som är FYSISKT(alkohol, amfetamin etc) beroendeframkallande kommer förvärra din ångest
Citera
2011-03-14, 23:19
Bannlyst
Hej vännen. Lider av samma attacker som du och vill gärna hjälpa en medmänniska och ge mig mina råd och tips. Panikångest är nog bland det värsta som finns. Folk som ej upplevt det kan nog inte föreställa sig hur det är. När man känner att man tappar kontrollen och tror att man ska dö. Man vill fan inte ens önska sin värsta fiende detta. Usch ! Jag har som sagt lidit av detta till och från i ett X antal år och jag har ringt både sjukvårdsupplysningar, 112. Har dock aldrig utrett det och fått hjälp för det via medicinsk behandling. Inget jag vill ha heller eftersom jag är emot piller. Har dock ett par tips till dig som brukar funka för mig när jag känner att attackerna börjar och även om dom har börjat. När det gäller andningen så brukar jag andas i en vanlig ica plastpåse. Det funkar faktiskt då du lugnar ner dej per automatik. Duschen är också ett bra område. Brukar sätta mig i duschen (av rädsla för att svimma eller trilla) och låta varmvattnet rinna. Sen hjälper varm mjölk för mig med. Även att skita i och sova och kolla på film eller läsa en bok så jag inte tänker på det (Även om det är skitsvårt att inte tänka på det) Ska tilläggas att jag är hypokondriker med så det gör fan inte saken bättre.

Så några bra råd är: Andas i en plastpåse , Varm lite mjöl , Duscha sittandes , Kolla på en film

Sen finns det dåliga råd med som förvärrar det och dom är: Sitt INTE vid datorn och sök på "panikångest" eller andra sjukdomar , du inbillar dig ännu mer och skiten blir värre. Drick ingen alkohol även om det lindrar för stunden för vissa. Rökning förvärrar med.

Nu på senare har jag också försökt komma på vad jag kan göra för att det inte ska komma igen. Vissa människor får leva med det resten av livet, medan andra kan lindra det. Tips är att tänka över sina alkoholvanor. Vikten kan också spela in samt det sociala i livet.

Vet ej hur ditt liv ser ut och vad du gör, men för mig är det idag nästan omöjligt att kunna jobba pga av detta. Även om det finns dagar då jag inte märker av det så kan det nästa sekund komma som en blixt från klar himmel. Ska jag till tandläkaren , arbetsförmedlingen eller likande så sjukanmäler jag mig. I dagsläget fixar jag inte det. Förbannat pinsamt och jobbigt, men va fan gör man liksom ?

Hoppas du finner nått intressant i detta inlägg i alla fall. Lider med dig och som jag skrev ovan , detta önskar man fan inte ens sin värsta fiende. Lycka till.
Citera
2011-03-14, 23:38
Medlem
Vad det gäller andningsdepression kan du vara lugn. Detta kan endast ske när du är "hög" och kroppen berusad av drogen. Det kan inte hända i efterhand. Och vad beträffar alkohol så får du andningsdepression när ryggmärgen är bedövad, och vid detta fallet är du redan så full att du är medvetslös. Vi snackar om så kopiösa mängder att du måste anstränga dig extremt för att få i dig den mängden alkohol. Det kommer alltså inte hända. Däremot om du kombinerar alkohol och cocillana (tar dom under samma kväll vill säga) så kan du råka ut för andingsdepression. Lugn bara lugn :P
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in