2011-03-14, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p747
Usch, hoppas hon får sparken..
Testa ringa din lokala akutenmottagning.
Det gjorde jag häromhelgen, men det var p.g.a. lunginflammation, skitsamma.. Men jag menar att det borde finnas ett nummer till akutmottagningen som du kan ringa, vet inte var du bor men det borde vara ganska lätt att hitta numret. Jag hjälper dig gärna med det annars.
Be någon kompis skjutsa dig på akuten annars kanske?
Prova gå ut en stund, på balkongen eller ut ur lägenheten/huset.
Det brukar kännas öppnare och friare!

Jo, jag hade god lust att ringa in och klaga och be någon högre upp lyssna på samtalet då de faktiskt spelar in allt via 112..

Tack, vore schysst! OM jag nu lyckas bli av med denna andnöd inom närmsta timman eller att jag iaf känner att det börjar ta sig, så är det ju alltid nice att ha till framtiden.

Ska nog testa att gå ut och gå, försöka samla mig så gott det går. Tog precis ett glas mjölk, hört att det har viss avkoppland funktion.

Är väldigt tacksam för era svar & hjälp btw!
Citera
2011-03-14, 03:53
Medlem
p747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinouzZ
Jo, jag hade god lust att ringa in och klaga och be någon högre upp lyssna på samtalet då de faktiskt spelar in allt via 112..

Tack, vore schysst! OM jag nu lyckas bli av med denna andnöd inom närmsta timman eller att jag iaf känner att det börjar ta sig, så är det ju alltid nice att ha till framtiden.

Ska nog testa att gå ut och gå, försöka samla mig så gott det går. Tog precis ett glas mjölk, hört att det har viss avkoppland funktion.

Är väldigt tacksam för era svar & hjälp btw!

Känns som att 112 är ett ställe där dom borde lyssna på folk..
Började fundera, har du tagit nåt senaste tiden? Medicin? Drog? Konstig frukt? Nötter?
Har du ätit bra under dagen och sådär?
Citera
2011-03-14, 03:56
Medlem
Citat:
Jag äter Cipralex.
Och jag upplever att dagen efter jag har druckit så har jag en enorm ångest, även om jag inte druckit speciellt mycket eller gjort nåt dumt.
Jag har ångest, allmänt nedstämd, har däremot aldrig tänkt på andningen.
Även jag har astma så har jag nån liten känning tänker jag att det är astman som gör sig påmind.
Så jag har egentligen inget bra svar på frågan tyvärr :\

Same here, den där oförklarliga ångesten efter drickat är otroligt jobbig.
Hur går man till väga när man testar om man har astma föresten? Är lite inne på att få det överstökat så jag kan utesluta det ifall jag skulle få en liknande attack som denna.
Citera
2011-03-14, 03:56
Medlem
Eftersom du inte verkar ha några problem med att författa dina inlägg här på forumet så är du ju iallafall inte döende! Det är ju åtminstone positivt. Jag föreslår att du ringer till akutpsyk och lägger in dig själv. De ska ha jour dygnet runt. Du kan t.o.m. gå dit direkt och knacka på, så lägger sjuksköterskan in dig, du får en brits och lugnande medicin. Nästa dag får du träffa en läkare och diskutera dina bekymmer. Lycka till.
Citera
2011-03-14, 03:59
Medlem
p747s avatar
Citat:
Hur går man till väga när man testar om man har astma föresten? Är lite inne på att få det överstökat så jag kan utesluta det ifall jag skulle få en liknande attack som denna.

Du menar hur man kan upptäcka själv om man har det? Eller hur läkarna gör?
Jag vet att då jag får astmaattacker så piper det från luftrören, jag hostar, blir slemmig i halsen.
Testa andas ut med gapande mun, piper det eller rosslar det från lungorna/bröstet?
Citera
2011-03-14, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
Jag känner delvis igen mig i vad du skriver här ovan. Om jag tagit till flaskan ordentligt dagen/dagarna innan kan det stundtals kännas som att syreupptagningen är nedsatt, jag suckar och stånkar och flyttar mig men det blir inte bättre - typ kroppsklaustrofobiskt. Jag har aldrig mått jättedåligt av just det dock, men det är nog värre om man har astma. Händer detta mycket när du druckit eller rent allmänt?

Jo men precis! Exakt så jag känner, vet inte riktigt om jag överanalyserar det hela för länge dock och att det resulterar i panikångest, och det med att jag dessutom känner mig väldigt diffus rent allmänt får mig att känna som att jag verkligen är döende, och att jag då också inte kan avgöra om det är panikångest eller en farlig symptom.

Detta händer enbart när jag druckit.
Citera
2011-03-14, 04:07
Medlem
Citat:
Du menar hur man kan upptäcka själv om man har det? Eller hur läkarna gör?
Jag vet att då jag får astmaattacker så piper det från luftrören, jag hostar, blir slemmig i halsen.
Testa andas ut med gapande mun, piper det eller rosslar det från lungorna/bröstet?

Det senaste jag "tagit" var cocilana(stavning?) och då freakade jag ur totalt då jag lyckades ta ca 7dubbla dosen, fick lite svårt att andas och kände mig flum, sedan läste jag då att opiater kan orsaka något s.k andningsdepression vilket gör att man slutar andas, och då blev jag livrädd.. Och då slog jag även upp a-depression och såg att alkohol även kan orsaka detta.. Och nu när jag känner svårigheter med att andas så är jag livrädd för att det ska vara något sånt pga att jag druckit alkohol. Är inte speciellt kunnig vad det gäller den biten, vill helst inte vara det ifall det nu skulle visa sig att det faktiskt kan vara som jag just nu nojar över.
Citera
2011-03-14, 04:14
Medlem
p747s avatar
Citat:
Det senaste jag "tagit" var cocilana(stavning?) och då freakade jag ur totalt då jag lyckades ta ca 7dubbla dosen, fick lite svårt att andas och kände mig flum, sedan läste jag då att opiater kan orsaka något s.k andningsdepression vilket gör att man slutar andas, och då blev jag livrädd.. Och då slog jag även upp a-depression och såg att alkohol även kan orsaka detta.. Och nu när jag känner svårigheter med att andas så är jag livrädd för att det ska vara något sånt pga att jag druckit alkohol. Är inte speciellt kunnig vad det gäller den biten, vill helst inte vara det ifall det nu skulle visa sig att det faktiskt kan vara som jag just nu nojar över.

Det är väl etylmorfin (rätta mig om jag har fel) i det.
Har du tagit 7x rekommenderad dos så är det säkerligen biverkningar från cocillanan.
Läste på fass.se och dem säger följande:

"Om du fått i dig för stor mängd läkemedel kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel 112)."

Så mitt tips är att ringa dit och säga att du tagit på tok för mycket cocillana och höra vad dem säger om det.
Hade jag varit i dina kläder så hade jag hållit mig vaken tills andningen "fungerar" normalt igen.
Inget vidare att lägga sig och sova med andningsdepression, det kan sluta väldigt illa :\
Citera
2011-03-14, 04:19
Medlem
Citat:
Det är väl etylmorfin (rätta mig om jag har fel) i det.
Har du tagit 7x rekommenderad dos så är det säkerligen biverkningar från cocillanan.
Läste på fass.se och dem säger följande:

"Om du fått i dig för stor mängd läkemedel kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel 112)."

Så mitt tips är att ringa dit och säga att du tagit på tok för mycket cocillana och höra vad dem säger om det.
Hade jag varit i dina kläder så hade jag hållit mig vaken tills andningen "fungerar" normalt igen.
Inget vidare att lägga sig och sova med andningsdepression, det kan sluta väldigt illa :\

Fast alltså, cocillanan var för flera veckor sedan, men det väckte tankar och oro.. Och det var då jag ringde giftcentralen, och hon drog årets fetaste suck och kopplade vidare mig till en snubbe som visserligen var trevlig, men enligt honom verkade det som att chansen var omöjlig så att jag skulle lugna ner mig och vara varsam i principt.

Så jag kanske kan utesluta att jag skulle fått en vi kallar det "ad"?
Citera
2011-03-14, 04:22
Medlem
p747s avatar
Citat:
Fast alltså, cocillanan var för flera veckor sedan, men det väckte tankar och oro.. Och det var då jag ringde giftcentralen, och hon drog årets fetaste suck och kopplade vidare mig till en snubbe som visserligen var trevlig, men enligt honom verkade det som att chansen var omöjlig så att jag skulle lugna ner mig och vara varsam i principt.

Så jag kanske kan utesluta att jag skulle fått en vi kallar det "ad"?

Jahaaa, okej ! Jo då kan man nog utesluta det.
Ibland då jag tänker och fokuserar på min andning så kan jag känna att det är "svårt" att andas..
Testa underhålla dig med någon, försök sjunga med i en låt eller nåt så du slutar tänka på andningen.
Jag är övertygad om att det kommer lösa sig för dig!
Citera
2011-03-14, 04:33
Medlem
Citat:
Jahaaa, okej ! Jo då kan man nog utesluta det.
Ibland då jag tänker och fokuserar på min andning så kan jag känna att det är "svårt" att andas..
Testa underhålla dig med någon, försök sjunga med i en låt eller nåt så du slutar tänka på andningen.
Jag är övertygad om att det kommer lösa sig för dig!

Får la slå samman dina tips och göra det bästa utav det hela Gitarr brukar funka bra för mig för att göra mig hellugn då man känner att en panikattack kommer smygandes, men nu då varken det eller logiska tankar funkade så blir man ännu nojigare..

Tackar och bockar för alla tips och råd, underbart att folk kan vara så hjälpsamma över nätet med någon random som har en freakout! Känner att det hjälpt en hel del med tipsen och det börjar faktiskt ta sig sakta men säkert
Citera
2011-03-14, 04:35
Medlem
Sjukt.. Jag fick också tillbaka lite panikångest inatt.. inte haft på väldigt länge.
Vet inte riktigt vad det beror på men känner mig ganska van nu så de e lugnt..
Tänk på andningen och testa "fyrkantsandas".. Ring någon och bara prata skit eller ring till en psykakut o var anonym och säg bara hur du känner dig (fick detta nummer av någon på sjukvårdsupplysningen: 086722533 och har ringt dit o bara pratat, de lyssnar och kommer INTE att tycka att du är konstig, de träffar liknande saker varje dag).
PMa o adda mig på msn så kan vi chatta.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in