2011-03-14, 00:22
Medlem
saddeststorys avatar
Hej köpte min Ibanez RG 350M för några månader sedan och jag får fan inte rätt på stämningen på gitarren jag stämmer den i standard tuning och några timmar efter det så har alla strängar sänkt ner sig 10-20 % (enligt en stämm apparat) .

Jag har testat att spänna skruvarna till den plattan som fjädrarna sitter i, alltså baksidan av gitarren. Vad ska jag göra för att den inte ska stämma ner sig hela tiden? Bör jag spänna skruvarna ännu mer?
Citera
2011-03-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddeststory
Hej köpte min Ibanez RG 350M för några månader sedan och jag får fan inte rätt på stämningen på gitarren jag stämmer den i standard tuning och några timmar efter det så har alla strängar sänkt ner sig 10-20 % (enligt en stämm apparat) .

Jag har testat att spänna skruvarna till den plattan som fjädrarna sitter i, alltså baksidan av gitarren. Vad ska jag göra för att den inte ska stämma ner sig hela tiden? Bör jag spänna skruvarna ännu mer?

Skruvarna på baksidan använder du för att justera så att stallet ligger parallellt med kroppen. Det är olka beroende på strängtrycket som behövs (dvs beror på strängtjocklek och tuning)

Du har väl ett stränglås vid sadeln? Se till så att det är åtskruvat.
Citera
2011-03-14, 00:43
Medlem
prismahs avatar
Jag har en relativt gammal gitarr med floyd rose stall och jag kan säga att det är rent utsagt ett helvete att hålla stämman med floyd rose stall.. Därför undviker många att skaffa det.

Jag tror nog du får lära dig leva med det det har jag gjort jag menar det tar ju inte lång tid att stämma upp eller ner den lite varje gång du ska lira det är dock jobbigare om du har svajarm och börjar leka med den med tanke på att den kan stämma om sig fullkomligt.
Citera
2011-03-14, 14:17
Medlem
CaskRatlinss avatar
Det enklaste svaret: Lämna in den för justering.

Annars får du ta å lära dig det helt enkelt. Knepigt i början. Googla så finns det massor av resurser.
Citera
2011-03-15, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prismah
Jag har en relativt gammal gitarr med floyd rose stall och jag kan säga att det är rent utsagt ett helvete att hålla stämman med floyd rose stall.. Därför undviker många att skaffa det.

Jag tror nog du får lära dig leva med det det har jag gjort jag menar det tar ju inte lång tid att stämma upp eller ner den lite varje gång du ska lira det är dock jobbigare om du har svajarm och börjar leka med den med tanke på att den kan stämma om sig fullkomligt.
Jag håller inte alls med. På min Ibanez S470DXQM med ZR-stall (floyd typ av stall, fast kullager istället för "knife-edge" som det så vackert heter) och jag har verkligen inte haft några problem med mitt svaj. Det är väl, som med allt, en fråga om justering och kvalité. Jag har spelat på många gitarrer som utan svaj håller stämningen betydligt mycket sämre än den guran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in