2011-03-13, 23:55
Medlem
Nu är det så här att jag har en extern hårddisk, typ 500GB, som tidigare var NTFS, som kraschat ett flertal gånger då jag använder mig av både Ubuntu och Windows XP, och såklart har jag glömt att avmontera hårddisken innan jag dragit ut usb'n och som jag har förstått det är detta skälet. Till slut så formaterade jag om den till ext4 av någon anledning (jag har ingen egentlig koll på de olika formaten och ville mest pröva någonting nytt) med GParted i ubuntu och då blev den rättighets-/skrivskyddad(?). Och nu har jag läst lite om ext4-formatet och insett att det inte är min grej. Problemet är nu bara att disken är skyddad, vilket gör att jag inte kan formatera om den.

Så hur löser jag det här?
Citera
2011-03-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stac
Nu är det så här att jag har en extern hårddisk, typ 500GB, som tidigare var NTFS, som kraschat ett flertal gånger då jag använder mig av både Ubuntu och Windows XP, och såklart har jag glömt att avmontera hårddisken innan jag dragit ut usb'n och som jag har förstått det är detta skälet. Till slut så formaterade jag om den till ext4 av någon anledning (jag har ingen egentlig koll på de olika formaten och ville mest pröva någonting nytt) med GParted i ubuntu och då blev den rättighets-/skrivskyddad(?). Och nu har jag läst lite om ext4-formatet och insett att det inte är min grej. Problemet är nu bara att disken är skyddad, vilket gör att jag inte kan formatera om den.

Så hur löser jag det här?

Logga in som root, starta gparted, avmontera den om det behövs, ta bort alla partitioner, skapa en ny med ext3 eller ntfs igen !
Citera
2011-03-14, 12:43
Medlem
Jag tror inte det behövs längre, för på något jäkla vänster så lyckades den krascha ÄNNU en gång, så nu kunde jag formatera den genom att högerklicka på skrivbordsgenvägen, till fat32. Eller borde jag kanske köra ett annat format?
Citera
2011-03-14, 13:45
Medlem
Zoms avatar
FAT32 kan vara bättre om du vill kunna komma åt den enkelt från windows också.

Det fel du hade med rättigheterna tidigare var att när du formaterade disken så sattes root som ägare på den. Du har då inte rätt att skapa eller modifiera filer på den som vanlig användare.

'sudo chown -R dittanvändarnamn:dingrupp /sökväg/till/monterad/disk' bör lösa det problemet

(exempelvis 'sudo chown -R lars:lars /media/disk')
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in