2011-03-13, 22:37
Medlem
Whiteliess avatar
Sista mars är sista dagen på jobbet och jag har sedan förra året jobbat in (och sparat) 34 semesterdagar (1500kr/st). Denna utbetalning + marslönen kommer hamna på Aprils utbetalning.

Jag skattar f.n. 30% tror jag ganska exakt, men hur mkt ska jag skatta på denna utbetalning (70-75 tkr)?

Det är väl ändå årsinkomsten som man beräknar hur mycket skatt man ska betala och inte månadsinkomsten. Således ska jag väl bara betala vanliga procentsatsen? Vill givetvis betala så lite som möjligt i skatt men samtidigt inte få tillbaka på skatten/betala tillbaka. Årsinkomsten för 2011 lär hamna mellan 320-350 tkr inkl denna utbetalning och jag bor i Stockholm om det är av betydelse.
Senast redigerad av Whitelies 2011-03-13 kl. 22:40.
Citera
2011-03-13, 23:04
Medlem
Skiktgränsen ligger runt 370k för 2011 så det klarar du dig under.

Du betalar alltså som vanligt kommunal inkomstskatt, samma på den extra utbetalningen som på din vanliga lön. Bor du i stockholms kommun är den 29,58% sen har du eventuellt kyrkoavgift så runt 30% som du säger.

Det är årsinkomsten som du betalar skatt på ja.
Citera
2011-03-13, 23:27
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Skiktgränsen ligger runt 370k för 2011 så det klarar du dig under.

Du betalar alltså som vanligt kommunal inkomstskatt, samma på den extra utbetalningen som på din vanliga lön. Bor du i stockholms kommun är den 29,58% sen har du eventuellt kyrkoavgift så runt 30% som du säger.

Det är årsinkomsten som du betalar skatt på ja.

Tack för svar! Bra att veta att man ska hålla sig under 370k, annars är det alltså ännu mer skatt man ska pröjsa om jag förstog dig rätt.

Tack för påminnelsen att jag ska gå ur kyrkan snarast.
Citera
2011-03-14, 18:52
Medlem
Det är ganska sannolikt att din arbetsgivare kommer att dra engångsskatt på det beloppet som är en engångsersättning. Beroende på vilka belopp det handlar om kan det vara 30% eller upp till 50%. Arbetsgivaren drar inte enligt tabell på en engångsutbetalning eftersom den skatten skulle bli betydligt högre då tabellen skulle räkna på att det var din månadsinkomst varje månad (vilket det ju inte är).

Dras mer skatt än nödvändigt får du så klart tillbaka de pengarna sedan. Men om du vill betala exakt rätt så kan du begära jämkning. Det förutsätter dock att du vet vad du kommer att tjäna resten av året, vilket kanske är svårt.
Citera
2011-03-14, 22:18
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnieMouse
Det är ganska sannolikt att din arbetsgivare kommer att dra engångsskatt på det beloppet som är en engångsersättning. Beroende på vilka belopp det handlar om kan det vara 30% eller upp till 50%. Arbetsgivaren drar inte enligt tabell på en engångsutbetalning eftersom den skatten skulle bli betydligt högre då tabellen skulle räkna på att det var din månadsinkomst varje månad (vilket det ju inte är).

Dras mer skatt än nödvändigt får du så klart tillbaka de pengarna sedan. Men om du vill betala exakt rätt så kan du begära jämkning. Det förutsätter dock att du vet vad du kommer att tjäna resten av året, vilket kanske är svårt.

Ska höra med ekonomin på firman imorgon.

Beloppet är mellan 70-75 tkr brutto. Menar du att min arbetsgivare är skyldig att dra engångsskatt på en engångsersättning på summan? På mer än 30%?

Får höra mig för imorgon för säkert svar tror jag. Vill helst inte låna ut pengar till staten och vänta på pengarna till maj.
Citera
2011-03-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Ska höra med ekonomin på firman imorgon.

Beloppet är mellan 70-75 tkr brutto. Menar du att min arbetsgivare är skyldig att dra engångsskatt på en engångsersättning på summan? På mer än 30%?

Får höra mig för imorgon för säkert svar tror jag. Vill helst inte låna ut pengar till staten och vänta på pengarna till maj.

De drar som regel 30 % ser jag när jag söker på Skatteverket.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014872.html

Men det är baserat på årsinkomst, så du ser tabellen i den här broschyren under I) Engångsbelopp (notera rätt kolumn för löntagare, inte pension)

http://www.skatteverket.se/download/...0307/40332.pdf

Så för din del lär de väl dra 30% eller 33% beroende på vad du tjänar, och då ligger du ju ganska jämnt med vad skatten kommer att bli. Du får ju inte jättehögt grund- och jobbskatteavdrag när du ligger nära brytgränserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in