2011-03-13, 22:09
Medlem
Det universala arkivformatet fr linux och mac r helt klart tgz, men det r lite sknt att inte alltid behva ppna terminalen fr att skapa arkiv. Mycket enklare att hgerklicka och tuta och kra. Here is how!

1) ppna automator /Applications/Automator
2) Vlj att ska new service (tjnst)
3) Stt parametrarna till "Filer och mappar" och i "Finder"
4) Sk upp shell script och lgg till den i tjnsten.
5) Klistra in fljande kommando och stt parametrarna i shell scriptet till "Som Argument"
Kod:
#!/bin/bash
for f in "$@"
do
	path=`dirname "$f"`
	file=`basename "$f"`
	cd "$path"
	tar czf "$file.tgz" "$file"
done
6) arkivera ner vad du vill via hgerklick

Shr ser den frdiga produkten ut
http://cl.ly/472o130V3s0N2y2z1G2M
voila!
Senast redigerad av teoljungberg 2011-03-13 kl. 22:26.
Citera
2011-03-13, 22:19
Medlem
Zaciis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoljungberg
Det universala arkivformatet fr linux och mac r helt klart tgz, men det r lite sknt att inte alltid behva ppna terminalen fr att skapa arkiv. Mycket enklare att hgerklicka och tuta och kra. Here is how!

1) ppna automator /Applications/Automator
2) Vlj att ska new service (tjnst)
3) Stt parametrarna till "Filer och mappar" och i "Finder"
4) Sk upp shell script och lgg till den i tjnsten.
5) Klistra in fljande kommando
Kod:
#!/bin/bash
for f in "$@"
do
	path=`dirname "$f"`
	file=`basename "$f"`
	cd "$path"
	tar czf "$file.tgz" "$file"
done
6) arkivera ner vad du vill via hgerklick

voila!

Okej, det lt intressant s jag provade. Fick det inte att fungera men nu har jag ett menyval som jag dpte till TGZ lngst ner i menyn nr jag hgerklickar p en fil. Hur fr jag bort det dr ifrn?
Citera
2011-03-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Okej, det lt intressant s jag provade. Fick det inte att fungera men nu har jag ett menyval som jag dpte till TGZ lngst ner i menyn nr jag hgerklickar p en fil. Hur fr jag bort det dr ifrn?
glmde skriva att man ska stta parametrarna i shell scriptet till "Som Argument"
Filen sparas i ~/Library/Services/
Prova igen som sg om det fungerar, med scriptet allts
Citera
2011-03-13, 22:28
Medlem
Zaciis avatar
Citat:
glmde skriva att man ska stta parametrarna i shell scriptet till "Som Argument"
Filen sparas i ~/Library/Services/
Prova igen som sg om det fungerar, med scriptet allts

Slngde ut filen frn ~/Library/Services/ men det finns nd kvar som menyval nr jag hgerklickar p en fil.
Sg man kunde avaktivera den frn Systeminstllningar -> Tangentbord -> Kortkomandon -> Tjnster och avbocka TGZ eller vad man nu valde att dpa den till. Fr nja mig med det tror jag och kr vidare med terminalen. Blir inte s mycket .tgz arkiverande nd
Citera
2011-03-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Slngde ut filen frn ~/Library/Services/ men det finns nd kvar som menyval nr jag hgerklickar p en fil.
Sg man kunde avaktivera den frn Systeminstllningar -> Tangentbord -> Kortkomandon -> Tjnster och avbocka TGZ eller vad man nu valde att dpa den till. Fr nja mig med det tror jag och kr vidare med terminalen. Blir inte s mycket .tgz arkiverande nd
provade du att
Kod:
killAll finder
fr att f bort den frn menyn?
Citera
2011-03-13, 22:38
Medlem
Zaciis avatar
Citat:
provade du att
Kod:
killAll finder
fr att f bort den frn menyn?

Nej, jag slngde ut den frn ~/Library/Services/ och sen loggade jag ut och in igen. Men fortfarande kvar. Men jag avaktiverade den istllet s den r borta frn hgerklicks-menyn nu i alla fall. Fast den r fortfarande kvar i Systeminstllningarna.
Nr jag frsker kra kommandot p en fil s kommer dr upp en varningsruta i Finder som sger "Failed to read workflow file" med knapparna "Visa arbetsflde" och "OK". Klickar jag p "Visa arbetsflde" hnder inget mer. Hade jag haft filen kvar i Services mappen s hade det nog ppnats i Automater eller ntt.

Provade ven killall Finder men det hjlpte inte heller. Jaja, jag verlever och har lrt mig att man kan gra ganska mycket mer i Finder n vad jag egentligen visste. Och jag som trodde jag kunde mycket om Mac, haha. Gick bttre med System 8 p den gamla goda tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in