2011-03-13, 22:09
Medlem
Det universala arkivformatet för linux och mac är helt klart tgz, men det är lite skönt att inte alltid behöva öppna terminalen för att skapa arkiv. Mycket enklare att högerklicka och tuta och köra. Here is how!

1) Öppna automator /Applications/Automator
2) Välj att ska new service (tjänst)
3) Sätt parametrarna till "Filer och mappar" och i "Finder"
4) Sök upp shell script och lägg till den i tjänsten.
5) Klistra in följande kommando och sätt parametrarna i shell scriptet till "Som Argument"
Kod:
#!/bin/bash
for f in "$@"
do
	path=`dirname "$f"`
	file=`basename "$f"`
	cd "$path"
	tar czf "$file.tgz" "$file"
done
6) arkivera ner vad du vill via högerklick

Såhär ser den färdiga produkten ut
http://cl.ly/472o130V3s0N2y2z1G2M
voila!
Senast redigerad av teoljungberg 2011-03-13 kl. 22:26.
Citera
2011-03-13, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av teoljungberg
Det universala arkivformatet för linux och mac är helt klart tgz, men det är lite skönt att inte alltid behöva öppna terminalen för att skapa arkiv. Mycket enklare att högerklicka och tuta och köra. Here is how!

1) Öppna automator /Applications/Automator
2) Välj att ska new service (tjänst)
3) Sätt parametrarna till "Filer och mappar" och i "Finder"
4) Sök upp shell script och lägg till den i tjänsten.
5) Klistra in följande kommando
Kod:
#!/bin/bash
for f in "$@"
do
	path=`dirname "$f"`
	file=`basename "$f"`
	cd "$path"
	tar czf "$file.tgz" "$file"
done
6) arkivera ner vad du vill via högerklick

voila!

Okej, det lät intressant så jag provade. Fick det inte att fungera men nu har jag ett menyval som jag döpte till TGZ längst ner i menyn när jag högerklickar på en fil. Hur får jag bort det där ifrån?
Citera
2011-03-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Okej, det lät intressant så jag provade. Fick det inte att fungera men nu har jag ett menyval som jag döpte till TGZ längst ner i menyn när jag högerklickar på en fil. Hur får jag bort det där ifrån?
glömde skriva att man ska sätta parametrarna i shell scriptet till "Som Argument"
Filen sparas i ~/Library/Services/
Prova igen som säg om det fungerar, med scriptet alltså
Citera
2011-03-13, 22:28
Citat:
glömde skriva att man ska sätta parametrarna i shell scriptet till "Som Argument"
Filen sparas i ~/Library/Services/
Prova igen som säg om det fungerar, med scriptet alltså

Slängde ut filen från ~/Library/Services/ men det finns ändå kvar som menyval när jag högerklickar på en fil.
Såg man kunde avaktivera den från Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkomandon -> Tjänster och avbocka TGZ eller vad man nu valde att döpa den till. Får nöja mig med det tror jag och kör vidare med terminalen. Blir inte så mycket .tgz arkiverande ändå
Citera
2011-03-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Slängde ut filen från ~/Library/Services/ men det finns ändå kvar som menyval när jag högerklickar på en fil.
Såg man kunde avaktivera den från Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkomandon -> Tjänster och avbocka TGZ eller vad man nu valde att döpa den till. Får nöja mig med det tror jag och kör vidare med terminalen. Blir inte så mycket .tgz arkiverande ändå
provade du att
Kod:
killAll finder
för att få bort den från menyn?
Citera
2011-03-13, 22:38
Citat:
provade du att
Kod:
killAll finder
för att få bort den från menyn?

Nej, jag slängde ut den från ~/Library/Services/ och sen loggade jag ut och in igen. Men fortfarande kvar. Men jag avaktiverade den istället så den är borta från högerklicks-menyn nu i alla fall. Fast den är fortfarande kvar i Systeminställningarna.
När jag försöker köra kommandot på en fil så kommer där upp en varningsruta i Finder som säger "Failed to read workflow file" med knapparna "Visa arbetsflöde" och "OK". Klickar jag på "Visa arbetsflöde" händer inget mer. Hade jag haft filen kvar i Services mappen så hade det nog öppnats i Automater eller nått.

Provade även killall Finder men det hjälpte inte heller. Jaja, jag överlever och har lärt mig att man kan göra ganska mycket mer i Finder än vad jag egentligen visste. Och jag som trodde jag kunde mycket om Mac, haha. Gick bättre med System 8 på den gamla goda tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in