• 1
  • 2
2011-03-13, 21:04
Medlem
Akilles-själs avatar
Ja

1.hur högt kan ni sparka(utan hopp)?

2. Hur rörlig/smidig är du? Typ kan du gå i split, spagat eller sätta bägge handflatorna i marken med raka ben(benen tajt i hop då själklart) etc?

3. Hur länge och ofta har du tränat(och vad)?

4. Har du mycket kraft även i höga sparkar(i jämnförelse med de låga)?

5. Tror du det är möjligt att kunna sparka riktigt högt även om man inte är något vidare rörlig(bara för att man har väldigt bra teknik) ?

6. Vad är erat tips för att få höga solida sparkar?

7. Vad tränar du för kampform?

Mvh: Grabben med jabben
Citera
2011-03-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Ja

2. Hur rörlig/smidig är du? Typ kan du gå i split, spagat eller sätta bägge handflatorna i marken med raka ben(benen tajt i hop då själklart) etc?

5. Tror du det är möjligt att kunna sparka riktigt högt även om man inte är något vidare rörlig(bara för att man har väldigt bra teknik) ?

1: om jag får "gå igenom" med den så kanske runt 190.
2: som ett kassaskåp...
3: 3 år karate ngra ggr i veckan
4: lite mindre
5: möjligt ja, svårt JAAAAAAAAAA!. du måste vara ganska vig för kasta upp benen högt!
6: Stretcha och träna teknik
7: karate
Citera
2011-03-13, 21:13
Medlem
Akilles-själs avatar
Kom på att jag borde tillägga fråga 1 med även hur lång är du!
Citera
2011-03-13, 21:15
Medlem
Idiotpods avatar
På den tiden när jag tränade mycket så kunde jag sparka en kille som var prick 2 meter i huvudet.

Då, så kunde jag gå ned i split, spagat, sätta handflatorna i backen ståendes och lite andra småsaker.
Bland annat att man satt med fotsulorna mot varandra och var då några få cm ifrån golvet med knäskålarna. Hälarna satt mot bollarna.

20-25 timmar i veckan, muay thai när jag var aktiv, 2.5 år. Förr mycket mycket inlines, bmx samt lite parkour.

När det är som högst så är det klart mindre kraft än i en lägre spark. Kanske 35% mindre tryck kändes det som.
Ifall personen var lika lång som jag (1.80) så behöll jag det mesta utav kraften.

Bara för att det sitter i huvudet så sitter det inte i kroppen, dvs, personligen tror jag att man måste träna upp sin rörlighet för att kunna göra det.

Sparka många höga sparkar! Tänka på teknik, kolla på Cro Cop.

Tränade Muay Thai.
Citera
2011-03-13, 21:25
Medlem
J.k.ds avatar

1. Skulle tippa på 185-190
2. Kan inte gå i split eller spagat, men anser mig själv ganska smidig.
3. Tränat karate i 3 år, håller inte på längre.
4. Ja men inte i närheten av låga.
5. Jag tror som TS, att man måste träna på rörlighet. Fast det är mycket teknik
6. Stretch och teknik.
7. Yui Shin Kai.
Citera
2011-03-13, 22:37
Medlem
Anderrssss avatar
Citat:
Ja

1. Jag är 190 och sparken brukar landa där någonstans.
2. Jag är hyfsat strechad men.. Eller vafan ljuger jag för jag är rätt så normal, stel rygg dock!
3. Ca 2 år Thai Boxning 2-3 gr vecka men uppehåll sommaren.
4.kanske 50% men är det någonting jag har så är det extremt kraftiga low-kicks.
5. Njaa, hur skulle det gå till? Senorna som håller ihop muskeln säger stopp .
6. Strecha och va noga med att koordinera ihop allting med bra timeing.
7. Thaiboxning (se fråga 3)
Citera
2011-03-14, 11:07
Medlem
Krafses avatar
1: Det beror ju på hur man sparkar, men om jag sparkar framåt med benet (så att tårna pekar uppåt alltså) så blir det omkring 180 cm. Då har jag förvisso inte värmt upp, ej heller tar jag i nå vidare i sparken då mina hamstrings är lite möra sen gårdagens träning. Kan säkert komma upp till 190 cm ungefär en bra dag. Min kroppslängd ligger på 184 cm.

2: Jag är absolut inte smidig, snarare tvärtom och det är sannerligen en överraskning att jag fick upp fotjäveln i höjd med mitt eget huvud. Trodde min vighet vad gäller sparkar var bortblåst för längesen, men tydligen inte haha. Att få handflatorna på marken om jag står med fötterna ihop och raka knän är dock inte att tänka på, inte ens i närheten. Det är fan 30 cm kvar till marken och då spänner det fint i baksida lår.

3: lite drygt 1,5 års sprintlöpning (på ren hobbynivå) och sen lite annat mök såsom marklyft, knäböj, vissa arm/överkroppsövningar, och jag har nyligen börjat testa squat jumps också för att förbättra explosiviteten.

4: Detta får man nog mäta på något sätt, lite svårt att veta annars men spontant så känns det som om en spark i någons mage skulle luxera ländryggen på stackaren, (nåja ) men sparkar jag i ansiktet på motståndaren så finns det inte alls samma vikt/kraft bakom sparken. Dock, så kommer foten att färdas mot personens ansikte i en mycket högre hastighet jämfört med en lägre spark, men det anser jag inte är kraft utan bara att de berörda "sparkmusklerna" har mer tid på sig att bygga upp hastighet innan foten når sitt mål.

5: Alla har ju olika förutsättningar men jag tror nog de flesta kan mjuka upp kroppen ganska snabbt och kunna sparka högt utan att sträcka sig. Det första som sträcks brukar väl vara ljumskarna, men de kan man stretcha ganska enkelt. Uppvärmning är också givetvis a och o om man planerar att sparka så högt som möjligt.

6: Antar att man får stretcha, värma upp och öva på eländet?

7: Tränar ingen kampsport, har aldrig gjort och kommer nog aldrig göra heller då jag nästan är helt och komplett ointresserad av kampsport.
Citera
2011-03-14, 22:18
Medlem
LWs avatar
1.hur lång är du och hur högt kan ni sparka(utan hopp)?
jag är ca 170cm & kan sparka en bit över huvudhöjd, ca 190.

Kan inte gå ner i split elr spagat. Kan dock sätta tummarna i golvet när man står med benen ihop. Om jag gungar till lite så kan jag sätta ned handflatorna.

1,5 år. Första året 2-3 ggr/vecka. Senaste halvåret 4 ggr/vecka. Bara Muay Thai. Åker skateboard lite då och då också.

4. Har du mycket kraft även i höga sparkar(i jämförelse med de låga)?
Inte i de högsta, då är det typ hälften så hårt. Annars ungefär lika.

Nej... Man måste ju liksom kunna få upp benet en bit för att kunna sparka en bit. Hårdhet mm är teknik. Höjd är stretching.

Göra höga hårda sparkar i många mängder & stretcha mycket.

Muay Thai.
Citera
2011-03-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ja

Detta var när jag tränade kampsport när jag var yngre. Nu har det dock inte blivit så mycket av den varan.
  1. ca 190 cm (kom upp till min brors ansikte som är på den höjden)
  2. kunde nästan gå ner i split, fick ner knogarna.
  3. tränade först jiu jitsu tre år och gick sedan över till bubishi karate.
  4. inte särskilt stark, max 40% av en mellanhög spark
  5. tror du skulle dra sönder dig själv på det sättet, men visst, några höga sparkar skulle du säkert få till
  6. är inte tillräckligt bra på tekniken för att ge dig konkreta tips
Citera
2011-03-15, 12:22
Medlem
ga_mannens avatar
1: Hmm.. aldrig mätt eller något sådant.. men brukade kunna sparka rundsparkar så att foten var ovanför boxningssäckarna, dvs kanske 5-6 cm över säcken, brukade flasha med det när nybörjarna kom gående när jag var yngre .. Har yxsparkat en kille (ca 190 cm) mitt på skallen en gång.. Han fick ont.

2: Jag är ganska smidig, ingen kinesisk akrobat direkt men har kunnat gå ner i split när jag var yngre men nu är jag en bit ifrån.

3: Har tränat karate i ca 9 år från att jag var 8 år gammal och har på senare tid mer mma och kickboxning dock mycket mer sällan än jag egentligen vill, någon gång i veckan blir det nu..

4: Det är ganska lika.. Mina höga sparkar har ungefär samma tryck som mina kroppssparkar skulle jag säga kanske lite mindre.

5: Så länge du är väl uppvärmd kan du sparka ganska högt om du inte är extremt stel. Var jag sett så verkar det som att i princip alla kan sparka i sin egen huvudhöjd från skratch (lite duttigt och med värdelös teknik) bara de är nog uppvärmda. Sedan är ju den tillkommande tekniken extremt viktig för att göra något av denna grundläggande rörlighet.

6: sparka mycket, sparka högt!

7: Karate, kickboxning, mma och kobudo.
Citera
2011-03-15, 15:04
Medlem

Skulle säga runt 195-205 med axe-kick, runt 190 med rounhouse mot huvud (är 180cm lång själv)

Nej, nej, nej

Muay Thai/Kickboxning 2år, 3-4ggr i veckan, MMA någon månad, BJJ något år för ett tag sedan

inte ens i närheten

Balans är lika viktigt som smidighet

Träna balans och yoga

Muay Thai och MMA
Citera
2011-03-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ja

1. Får väl upp foten en bit över huvudet på huvudet. Drygt 2 meter kanske om jag tummar på lite andra prylar så som gard och kraft

2. Jag är ungefär lika smidig som ett kassaskåp. Skulle väl tro att jag är smidigare än gemene man men i jämförelse med andra där jag tränar så är jag väl ingen gummiman direkt.
Går nästan ner i split. Spagat är jag många, många mil ifrån.

3. Tränat Mauy Thai i kanske 10 år. Boxning sen jag var en liten knatte. All träning har skett på en mycket behaglig motionsnivå förutom några korta svänga till Thailand.

4. I de allra sparkarna, nej. Blir allt för mycket kompenstation i kraft för att ta sig upp. Har dock hyffsat med kraft när jag placerar skenbenet i huvudhöjd på en som är lika lång som jag. Allra mest kraft blir det dock över revbenen och nedåt.

5. Ja, det tror jag. Har alltid tyckt att tekniken är det viktigaste.

6. Sparka, sparka, sparka. Då blir inte bättre på att sparka genom att sitta Flashback.
Kan rekommendera en rejäl omgång på säcken efter varje pass för att verkligen nöta in tekniken.

7. Mauy Thai, Boxning och shitloads of squats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in