• 1
  • 2
2011-03-13, 19:43
Medlem
jag undrar hur ja ska fritera kycklingfil, kan man skra dem i sm bitar och panera i typ strbrd, sen fritera dem i 170--190 grader i typ 10 minuter ? ntt tips hur ja ska gra, eller lter det vettigt? : )
Citera
2011-03-13, 21:13
Medlem
StigAllans avatar
Testa http://www.ica.se/Recept/frityrsmet-320009/
Citera
2011-03-14, 00:17
Medlem
Non plus ultras avatar
inte fr stora bitar och inte fr varm olja till att brja med,
vnd dem sen i majs eller rismjl och sedan i frityrsmeten.

min favoritsmet bestr av majs/rismjl blandat 50/50, sodavatten, konc apelsinsaft och chili. salta och peppra mjlet ist fr smeten och "rr" runt kycklignen lite i oljan fr att f en yta och slippa att den fastnar i korgen.

men l + mjl blir en bra frityrsmet. se till att den har rtt konsistens bara. jag kr p knn men finns skert rtt proportioner nnstans
Citera
2011-03-14, 15:05
Medlem
Kattolfs avatar
Nr jag gr nuggets s brukar jag doppa bitarna frst i kryddat mjl (salt, svartpeppar, cayennepeppar, spiskummin och paprikapulver), sedan uppvispat gg och till sist smulade osockrade cornflakes. Blir krispigt och gott.
Citera
2011-03-14, 15:44
Medlem
ska man steka frst innan man friterar bitarna? OBS ja orkar inte gra smet osv (A) ville komma ltt undan
Citera
2011-03-14, 16:12
Medlem
Non plus ultras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Nr jag gr nuggets s brukar jag doppa bitarna frst i kryddat mjl (salt, svartpeppar, cayennepeppar, spiskummin och paprikapulver), sedan uppvispat gg och till sist smulade osockrade cornflakes. Blir krispigt och gott.

jag har lagat blckfisk i bara mjl och vispad ggvita och dom blir vldigt fluffiga och knapriga, r samma med ett helt gg?

ska dessutom ltt prova med cornflakes, lt riktigt gott!
Citera
2011-03-15, 10:52
Medlem
SportquattroS1s avatar
Blanda mjl med lite bakpulver och de kryddor du gillar, hll i l och rr runt. Rr ner vispad ggvita. Doppa fgel/fisk/ktt/whatever. Hll det i ytan tills det flyter fint, kan ta nn sekund.
Citera
2011-03-15, 13:53
Medlem
Synas avatar
En hjdare r att doppa chickennuggets i mjl+salt och kryddor efter tycke. Sen doppar man dom i uppvispat gg fr att sedan rulla dom i krossade flsksvlar(som finns att kpa p willys snacksavdelning) Krispigare och godare panering n s r svrt att f till. Se till att inte krossa flsksvlarna alltfr mycket. Vi vill ha lite textur i paneringen.
Citera
2011-03-16, 14:59
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Vad r syftet med det uppvispade gget?

Sjlv har jag svrt att f smet ver hela kycklingen, inte hela vrlden dr men nr man gra Chili chease s skriker oljan om osten lcker

Tips dr?
Citera
2011-03-16, 16:17
Medlem
Panko mjl som man kper i nrmaste asienstore r den stora hemligheten .
Citera
2011-03-16, 16:36
Medlem
Synas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Vad r syftet med det uppvispade gget?

Om du syftade p mina nuggets med krossade flsksvlar s r vl ggets huvudsyfte att f de krossade svlarna att fastna vid kycklingen. Dom blir iallafall vldigt krispiga och enomt goda vill jag utlova!
Citera
2011-03-16, 16:43
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syna
Om du syftade p mina nuggets med krossade flsksvlar s r vl ggets huvudsyfte att f de krossade svlarna att fastna vid kycklingen. Dom blir iallafall vldigt krispiga och enomt goda vill jag utlova!

N menade inte dig, dr frstod jag att det var fr att f saker och fastna men lste att ngon hller i vispad ggvita i smeten, lst det p andra stllen ocks.

Det smakar ju inget s tnkte det hade ngot magiskt syfte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in