Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-13, 19:43
Medlem
jag undrar hur ja ska fritera kycklingfilé, kan man skära dem i små bitar och panera i typ ströbröd, sen fritera dem i 170--190 grader i typ 10 minuter ? nått tips hur ja ska göra, eller låter det vettigt? : )
Citera
2011-03-13, 21:13
Medlem
StigAllans avatar
Testa http://www.ica.se/Recept/frityrsmet-320009/
Citera
2011-03-14, 00:17
Medlem
Non plus ultras avatar
inte för stora bitar och inte för varm olja till att börja med,
vänd dem sen i majs eller rismjöl och sedan i frityrsmeten.

min favoritsmet består av majs/rismjöl blandat 50/50, sodavatten, konc apelsinsaft och chili. salta och peppra mjölet ist för smeten och "rör" runt kycklignen lite i oljan för att få en yta och slippa att den fastnar i korgen.

men öl + mjöl blir en bra frityrsmet. se till att den har rätt konsistens bara. jag kör på känn men finns säkert rätt proportioner nånstans
Citera
2011-03-14, 15:05
Medlem
Kattolfs avatar
När jag gör nuggets så brukar jag doppa bitarna först i kryddat mjöl (salt, svartpeppar, cayennepeppar, spiskummin och paprikapulver), sedan uppvispat ägg och till sist smulade osockrade cornflakes. Blir krispigt och gott.
Citera
2011-03-14, 15:44
Medlem
ska man steka först innan man friterar bitarna? OBS ja orkar inte göra smet osv (A) ville komma lätt undan
Citera
2011-03-14, 16:12
Medlem
Non plus ultras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
När jag gör nuggets så brukar jag doppa bitarna först i kryddat mjöl (salt, svartpeppar, cayennepeppar, spiskummin och paprikapulver), sedan uppvispat ägg och till sist smulade osockrade cornflakes. Blir krispigt och gott.

jag har lagat bläckfisk i bara mjöl och vispad äggvita och dom blir väldigt fluffiga och knapriga, är samma med ett helt ägg?

ska dessutom lätt prova med cornflakes, lät riktigt gott!
Citera
2011-03-15, 10:52
Medlem
SportquattroS1s avatar
Blanda mjöl med lite bakpulver och de kryddor du gillar, häll i öl och rör runt. Rör ner vispad äggvita. Doppa fågel/fisk/kött/whatever. Håll det i ytan tills det flyter fint, kan ta nån sekund.
Citera
2011-03-15, 13:53
Medlem
Synas avatar
En höjdare är att doppa chickennuggets i mjöl+salt och kryddor efter tycke. Sen doppar man dom i uppvispat ägg för att sedan rulla dom i krossade fläsksvålar(som finns att köpa på willys snacksavdelning) Krispigare och godare panering än så är svårt att få till. Se till att inte krossa fläsksvålarna alltför mycket. Vi vill ha lite textur i paneringen.
Citera
2011-03-16, 14:59
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Vad är syftet med det uppvispade ägget?

Själv har jag svårt att få smet över hela kycklingen, inte hela världen där men när man göra Chili chease så skriker oljan om osten läcker

Tips där?
Citera
2011-03-16, 16:17
Medlem
Panko mjöl som man köper i närmaste asienstore är den stora hemligheten .
Citera
2011-03-16, 16:36
Medlem
Synas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Vad är syftet med det uppvispade ägget?

Om du syftade på mina nuggets med krossade fläsksvålar så är väl äggets huvudsyfte att få de krossade svålarna att fastna vid kycklingen. Dom blir iallafall väldigt krispiga och enomt goda vill jag utlova!
Citera
2011-03-16, 16:43
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syna
Om du syftade på mina nuggets med krossade fläsksvålar så är väl äggets huvudsyfte att få de krossade svålarna att fastna vid kycklingen. Dom blir iallafall väldigt krispiga och enomt goda vill jag utlova!

Nä menade inte dig, där förstod jag att det var för att få saker och fastna men läste att någon häller i vispad äggvita i smeten, läst det på andra ställen också.

Det smakar ju inget så tänkte det hade något magiskt syfte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in