• 1
  • 2
2011-03-13, 14:05
Medlem
Jag försöker dra ner på mitt potatisintag. Dels är jag rätt trött på det eftersom det lätt blir att man har potatis till allt, dels finns det väl nyttigare rotfrukter. Den här tråden handlar om rätter där man i allmänhet använder potatis, men som går lika bra utan.

I sjömansbiffen har jag börjat köra på palsternacka och rotselleri. Blir lika gott och ger en lite fräschare touch. Mos vet jag att man kan göra på t.ex. rättika, eller göra ett blandat rotmos utan potatis.

Svårare är det med stekta/ugnstekta rätter, de som bygger på potatisens kombination av krispighet och lätta sötma. Är det någon som vet ett bra sätt att göra t.ex. rösti, raggmunk eller jansson utan potatis? Vad använder ni isåfall?
Citera
2011-03-13, 14:18
Medlem
Nej, då blir det bara rätter.
Citera
2011-03-13, 14:22
Medlem
christerys avatar
Har inte gjort det men kan tänka att rödbeta (snoka lite på några ryska recept) kan vara en ersättare, och naturligtvis alla andra rötter som finns. Nja inte svartrot (har aldrig sett en så jag vet inte) men, alla andra, med varierande resultat.

Pottisen kom ju hit ganska sent, borde finnas massor med Svenska "ur" recept.

Annars är ris inte så dumt till kött osv. Blir ingen janson rösti eller palt/kroppkakor med det men recept finns. Bulgur, Couscous, qinoa osv...

Finns väl massor av alternativ till potatis om man nu inte prompt skall laga "Riktig jansson" utan potatis.

Varför inte släppa potatis-baserade rätter helt?

Jansson blir inte jansson utan pottis, då blir det nåt annat.

Men lyckas du så rapportera gärna fynden. Finns säkert människor som inte tycker om (eller tål) stärkelse tror jag.
Citera
2011-03-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Svårare är det med stekta/ugnstekta rätter, de som bygger på potatisens kombination av krispighet och lätta sötma. Är det någon som vet ett bra sätt att göra t.ex. rösti, raggmunk eller jansson utan potatis? Vad använder ni isåfall?
Inom Lchf-metoden byter de ofta ut potatis mor rättika. Googlar du kan du hitta recept på både raggmunk och "potatisgratäng". Skriv bara lchf+rättens namn i sökfältet så hittar du nog.
Citera
2011-03-13, 14:50
Medlem
Kattolfs avatar
Jordärtskocka och palsternacka funkar fint att ugnssteka. Tänk dock på att dessa jordfrukter i allmänhet är sötare än potatis, så balansera kryddningen efter det.
Citera
2011-03-13, 18:15
Medlem
Shoukis avatar
Rotfruktsgratäng är, som tidigare tagits upp, en utmärkt potatisfri rätt! Fungerar med de flesta rotfrukter. Ugnstekt potatis kan med fördel bytas mot ex.vis palsternacka, morot eller kålrot.

Kålrot är för övrigt den ursvenska rotfrukten. Rotmos fungerar utan potatis. Stuvade rotfrukter är en annan rotfruktsrätt som är väldigt god.
Citera
2011-03-13, 18:45
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
I sjömansbiffen har jag börjat köra på palsternacka och rotselleri. Blir lika gott och ger en lite fräschare touch. Mos vet jag att man kan göra på t.ex. rättika, eller göra ett blandat rotmos utan potatis.
What???

Rättika brukar jag äta när jag är för snål för att köpa rädisor.
Det är ju i stort sätt samma sak.

Gör du potaismos på rättika???
Kokar du rättikan då, eller vad?
Citera
2011-03-13, 19:56
Medlem
Chaco Substrals avatar
Sötpotatis funkar till det mesta, och har inte den där "kåliga" smaken som kålrot och palsternacka gärna får. Dock väl kostar sötpotatisen sådär fem gånger mer än vanlig potatis.
Citera
2011-03-13, 20:23
Moderator
evilhoneys avatar
Jag läste för inte så länge sen att man kunde göra ett mos av blomkål istället för potatis, det ska tydligen fungera bra.
Citera
2011-03-13, 22:10
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shouki
Kålrot är för övrigt den ursvenska rotfrukten. Rotmos fungerar utan potatis.
Instämmer! Våra gamla hederliga kålrötter är både välsmakande och nyttiga. Mosa kokta kålrötter ihop med dito morot, grädde och smör så får du ett välsmakande mos som är gott att äta som det är, eller varför inte som gratinerat a´la Duchesse? Förväll roten och ungstek i klyftor, råriv och lägg i sallad, råstek kålrotsskivor och servera med rört smör... En mycket god och tyvärr underskattad knöl denna våran kålrot!
Senast redigerad av Kattolf 2011-03-13 kl. 22:14.
Citera
2011-03-13, 22:20
Medlem
Många tips, tackar.

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
What???

Rättika brukar jag äta när jag är för snål för att köpa rädisor.
Det är ju i stort sätt samma sak.

Gör du potaismos på rättika???
Kokar du rättikan då, eller vad?

Nej jag brukar inte göra det, men visst kan man göra mos på det. Det var väl ett sådant mos med i Halv åtta hos mej förra veckan. Ja, du får nog koka rättikan

Jag följde Lchf-spåret, tack gmn för tipset. Här har vi någon galning som alltså gjort raggmunkar på just rättika:

http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=425.0

Rättika verkar alltså vara grejen till de "hårda" potatisrätterna. Jag skall experimentera och återrapportera.
Citera
2011-03-13, 23:10
Medlem
Citat:
Jag följde Lchf-spåret, tack gmn för tipset. Här har vi någon galning som alltså gjort raggmunkar på just rättika:

http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=425.0

Rättika verkar alltså vara grejen till de "hårda" potatisrätterna. Jag skall experimentera och återrapportera.
Här har du ett par till rårakerecept

http://airamsmat.webblogg.se/2007/oc...roppkakef.html

http://blogg.passagen.se/wolmer/entr...ed_mycket_fett
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in