2007-04-05, 11:28
Medlem
Josts avatar
Jag köpte en Jensen Royal 140 x 200 plus bäddmadrass för 13000 kr. Helt värd pengarna, har sovit mycket gott i den nu i 3 år.
Citera
2007-04-10, 14:25
Medlem
Lilla Millas avatar
Jag både har proffessionell o personlig erfarenhet av detta. Man bör inte lägga mindre än 12.000 kronor på en (dubbel)säng, då man inte får den avlastning och följsamhet som rekomenderas.Man behöver inte heller lägga mer än 30 tkr. Vad man sen väljer är helt upp till var och en. Det är så personligt, så det går inte att säga vad som är bäst.

Viktigt är dock att man får hjälp att prova ut sin säng av någon som vet vad den sysslar med. En dyr säng är nödvändigtvis inte "rätt" för din kropp bara för att den kostar 40 tkr. Man kan få lika bra avlastning i en som kostar 15 tkr. Vad gäller Hästens är dessa onödigt dyra. Tittar man på innehåll o kvalité finns bättre sängar till lägre priser, men tycker man att rutan är värt det, så... som sagt; smaken är som baken!
Citera
2007-04-18, 03:29
Medlem
gr6810s avatar
Jag hörde en historia för ett tag sedan. Det var från en person som hade träffat en av cheferna på Hilding Anders. De tillverkar BÅDE Hästens och IKEAs sängar, i SAMMA fabrik tydligen. Så skillnaden på sängarna är kanske inte så stor som man kan tro om man litar på TV-reklamen. Min källa frågade varför IKEAs sängar kunde vara så billiga? Och fick som svar att frågan är varför Hästens sängar är så dyra.

Ni som har köpt Hästens sängar och sover bra i dem. Grattis! Och jag vill också passa på att ge ett grattis till de reklammakare som har fått er att köpa de dyra sängarn.

Själv så sover jag i en fantastisk DUX som jag fick för 1000:-
Citera
2007-04-20, 22:14
Medlem
Tignanellos avatar
Jag och sambon köpte en Wonderland Family. Den va rätt dyr (+1500€) men värd varje cent!
Vi har två st 80cm breda madrasser som är i ett stort "tygfodral" så de inte åker från varandra, och ovanpå det en bäddmadrass som är 160cm.
Citera
2007-04-21, 23:50
Medlem
Robinravn.ses avatar
Såg en "blindtest " för ett tag sedan på olika sängar. Tror det va nån dagstidning som gjorde det.
Ett gäng försökspersoner fick provligga olika sängar.
Vad jag aldrig kommer att glömma var att IKEA vann över hästen =)
Citera
2007-04-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag hörde en historia för ett tag sedan. Det var från en person som hade träffat en av cheferna på Hilding Anders. De tillverkar BÅDE Hästens och IKEAs sängar, i SAMMA fabrik tydligen.

Nej, det stämmer absolut inte. Hästens har sin tillverkning, ledningsgrupp och ägare stationerad i Köping.

Mvh:
Thomas
Citera
2007-04-22, 13:45
Medlem
criss avatar
Har för mig att jag sett en liknande tråd här innan.
I alla fall skrev någon i den tråden, att konsumentverket hade gjort tester på sängar. Och det jag kommer ihåg iaf var att Ikeas dyrare sängar, fick samma betyg som hästensängen, men den skillnaden att Ikeasängen kostar mindre än en fjärdedel av priset.
Citera
2007-04-22, 17:31
Medlem
Dannybois avatar
Har haft både Ikea-säng och Tempur-säng men ingen av dom var i närheten av den Hästenssäng jag har nu. Om den känslan beror på att jag pröjsade 60 000 för den och den därför känns bättre eller om den verkligen är bättre tycker inte jag spelar någon roll. Det viktiga är att jag sover som en liten bäbis.
Citera
2007-04-27, 23:21
Medlem
Lilla Millas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag hörde en historia för ett tag sedan. Det var från en person som hade träffat en av cheferna på Hilding Anders. De tillverkar BÅDE Hästens och IKEAs sängar, i SAMMA fabrik tydligen. Så skillnaden på sängarna är kanske inte så stor som man kan tro om man litar på TV-reklamen. Min källa frågade varför IKEAs sängar kunde vara så billiga? Och fick som svar att frågan är varför Hästens sängar är så dyra.

Ni som har köpt Hästens sängar och sover bra i dem. Grattis! Och jag vill också passa på att ge ett grattis till de reklammakare som har fått er att köpa de dyra sängarn.

Själv så sover jag i en fantastisk DUX som jag fick för 1000:-

Däremot så tillverkas IKEAS sängar i Hilding AB´s fabrik. Det stämmer. Viktigt att påpeka är dock att det är RÅVARORNA som skiljer. Samma maskiner, helt olika material. Klart att både pris o kvalité skiljer, eller hur?!

Hilding AB är en enorm concern... börja bena upp det och inse att VILA, Koz, Hilding Anders, Scapa Bedding, Jensen alla ägs av samma investmentbolag. Givetvis konkurrerar de på lägre nivåer, men än dock.

Det ÄR skillnad på sängar, men visst... grattis till er som tycker att ni sover bättre o skönare i en IKEA än i en Wonderland Windsor.
Citera
2007-04-27, 23:25
Medlem
Lilla Millas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Har för mig att jag sett en liknande tråd här innan.
I alla fall skrev någon i den tråden, att konsumentverket hade gjort tester på sängar. Och det jag kommer ihåg iaf var att Ikeas dyrare sängar, fick samma betyg som hästensängen, men den skillnaden att Ikeasängen kostar mindre än en fjärdedel av priset.

Dom där testerna ska man akta sej för... Vissa delar av testen är helt oviktiga, då en säng aldrig utsätts för sådana påfrestningar. IKEA´s sängar håller bra.. men har mycke sämre betyg i följsamhet och sättningar i liggytan till exempel. Det är prio ett när man köper säng; att den följer kroppen. Sammanslaget betyg är alltså rätt orättvist.
Citera
2007-04-27, 23:38
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Milla
Däremot så tillverkas IKEAS sängar i Hilding AB´s fabrik. Det stämmer. Viktigt att påpeka är dock att det är RÅVARORNA som skiljer. Samma maskiner, helt olika material. Klart att både pris o kvalité skiljer, eller hur?!

Hilding AB är en enorm concern... börja bena upp det och inse att VILA, Koz, Hilding Anders, Scapa Bedding, Jensen alla ägs av samma investmentbolag. Givetvis konkurrerar de på lägre nivåer, men än dock.

Det ÄR skillnad på sängar, men visst... grattis till er som tycker att ni sover bättre o skönare i en IKEA än i en Wonderland Windsor.
Äh, snicksnack är det i de flesta fall. Jag köpte den dyraste från IKEA, och den är fan så mycket bättre än den DUX den efterträdde. Trots att duxen var avsevärt dyrare.

Att hilding tillverkar IKEAs, Jysks, os.v. upp till de dyraste märkena, spelar heller ingen roll. Det är mycket som spelar in på priset efter att sängen har tillverkats. En IKEA-säng för 6 000 kr kan tänkas vara lika bra som en av ett dyrare märke köpt på en sängbutik med få besökare för 11 000 kr. IKEA är effektivare och har större omsättning än den lilla butiken med få kunder och hög hyra.

Jag har då rakt inte märkt några större skillnader mellan min säng och en i affärerna med låg omsättning. Som säkert är tillverkad med samma maskiner i samma material...
Citera
2007-04-28, 00:22
Medlem
Lilla Millas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Äh, snicksnack är det i de flesta fall. Jag köpte den dyraste från IKEA, och den är fan så mycket bättre än den DUX den efterträdde. Trots att duxen var avsevärt dyrare.

Att hilding tillverkar IKEAs, Jysks, os.v. upp till de dyraste märkena, spelar heller ingen roll. Det är mycket som spelar in på priset efter att sängen har tillverkats. En IKEA-säng för 6 000 kr kan tänkas vara lika bra som en av ett dyrare märke köpt på en sängbutik med få besökare för 11 000 kr. IKEA är effektivare och har större omsättning än den lilla butiken med få kunder och hög hyra.

Jag har då rakt inte märkt några större skillnader mellan min säng och en i affärerna med låg omsättning. Som säkert är tillverkad med samma maskiner i samma material...

Ja det är ju bra att det finns folk som inte tänker tro att det är skillnad. Men det är det.

Det är inte fysiskt möjligt för materialen i sängen (om vi nu säger att de är lika inuti) att följa kroppen om man spänner på ett tjockt ostretchat, dock slitstarkt, tyg. Tyget stretar emot, och fjädrar o stoppningsmaterial får inte jobba fullt ut. Det finns ingen säng på IKEA med ett stretchtyg. Inte en. Bar för att nämna ett exempel.

Vill med det inte säga att alla sover bättre i en viss typ av (läs: dyrare) säng. Jag kan sova bra på mormors gamla tagelmadrass om jag är riktigt trött. Påsår bara att det faktiskt är skillnad på säng och säng, och det kommer man inte ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in