2014-03-19, 22:25
Medlem
Hur kan ni lägga tiotusentals på sängar? Vad har ni för inkomst? Jag har haft en budgetsäng från IKEA i snart tio år utan problem med sömn eller ryggen.
Citera
2014-03-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur kan ni lägga tiotusentals på sängar? Vad har ni för inkomst? Jag har haft en budgetsäng från IKEA i snart tio år utan problem med sömn eller ryggen.

Jag har också sovit i IKEA-sängar, under många år begagnade sådana, men är nu 32 år gammal och har börjat få lite ryggproblem. Det, i kombination med att vilja ha en premiumsäng, och det faktum att jag tjänar runt 55 000 kr i månaden till 23% skatt, har fått mig att nu köpa en Hästens-säng för över 100 000 kr.
Citera
2014-04-11, 21:34
Medlem
intesakuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Jag har också sovit i IKEA-sängar, under många år begagnade sådana, men är nu 32 år gammal och har börjat få lite ryggproblem. Det, i kombination med att vilja ha en premiumsäng, och det faktum att jag tjänar runt 55 000 kr i månaden till 23% skatt, har fått mig att nu köpa en Hästens-säng för över 100 000 kr.

Ska bli sambo och går i samma tankar. Vilken modell valde du?
Citera
2014-04-12, 00:22
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag har ett yrke där man spenderar många nätter på hotell, och jag har sovit på alltifrån Hästens till sängar som man önskade var renodlade hängmattor istället för halvdana hängsängar. Visst, jag ogillar hängsängar och sover inte speciellt bra i dylika, men jag har aldrig märkt någon speciell skillnad när jag har sovit på svindyra sängar gentemot sängar i normalpris. För mig är temperaturen och sängkläderna det viktigaste. Blir jag för varm hjälper ingen komfort i världen.

Jag ska ha bra många miljoner undanstoppade innan jag skulle fundera på att köpa säng för sexsiffrigt belopp. Höj- och sänkbar säng som tillägg skulle jag tacka nej till om det kostade mer än 49:50, och då tillhör jag den skaran som gärna pungar ut en femhundring extra för en drickbar flaska whisky.

Citera
2014-04-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesakul
Ska bli sambo och går i samma tankar. Vilken modell valde du?

Det blev till slut en Luxuria, som vi gjorde extra bred och extra lång. Tjejen min var först uppe en prisklass över i modell, men jag gillade inte den och vi valde därför Luxuria, som föll oss båda i smaken. Sen har vi lagt till sängkläder för 3,000 euro extra.
Citera
2014-04-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag har ett yrke där man spenderar många nätter på hotell, och jag har sovit på alltifrån Hästens till sängar som man önskade var renodlade hängmattor istället för halvdana hängsängar. Visst, jag ogillar hängsängar och sover inte speciellt bra i dylika, men jag har aldrig märkt någon speciell skillnad när jag har sovit på svindyra sängar gentemot sängar i normalpris.

Får hoppas jag inte kommer hålla med om detta om några månader! Sängen anländer nu i veckan.

Citat:
Jag ska ha bra många miljoner undanstoppade innan jag skulle fundera på att köpa säng för sexsiffrigt belopp. Höj- och sänkbar säng som tillägg skulle jag tacka nej till om det kostade mer än 49:50, och då tillhör jag den skaran som gärna pungar ut en femhundring extra för en drickbar flaska whisky.

Respekterar givetvis din åsikt, men har för egen del mycket svårt att förstå den.

Jag förväntar mig ha min Hästens-säng i 30 år, ca 1/3 av ett medelsvensson-liv. En så pass lång livstid borgar för att det är en "investering". Andra dyrgripar i hemmet har betydligt lägre livstid - se till bilen, TV-soffan eller stereon - trots det lägger folk i allmänhet även där stora belopp. En kvalitetssäng slår dem alla i termer av livslängd.

Livslängden är viktig i sig, men än viktigare är utnyttjad timme under den livsländen. Som de flesta andra kommer jag spendera 1/3 av mitt liv just i sängen. Jag kommer inte spendera i närheten lika mycket tid i min bil, min TV-soffa eller lyssnades på min stereo. Än en gång lägger medelsvensson gladeligen stora summor pengar på just de artiklarna, men prioriterar ofta bort sängen. För tydlighetens skull vill jag poängtera att jag inte menar att en Hästens-säng är det bästa som finns och att det inte går att få en bra säng för en mindre slant - så är det naturligtvis - men faktum kvarstår att andra inköp ges oförtjänt stor del av plånboken, trots att de inte utnyttjas i närheten lika mycket som sängen. Och även de som nyttjas lika mycket - t.ex. en klocka - anser jag tillför mindre värde än sängen, som trots allt kan förhindra ryggproblem, trötthet etc.

Av ovan redogjorda anledningar förstår jag inte varför du vill ha flera miljoner investerade innan du ska unna säg 100 K på en säng, som du kommer ha 1/3 av ditt liv och spendera 1/3 av den tiden i. Är ni två stycken kan 100 K täckas med en endaste årlig bonusutbetalning. Pengar som du troligtvis skulle använda till något inköp ändå. Och om de nu skulle sparas, så utgör de ju en väldigt liten del av sparmålen "flera miljoner" - vilket får mig att gissa att sparmålet kommer uppnås oavsett, om det nu är rimligt från första början!
Citera
2014-04-12, 23:40
Medlem
Min kusin köpte en säng från Hästens. Han fick hjälp av en säljare som berättade hur viktigt det var. Den skullev kostat typ 200k ordinarie men fick väldigt bra pris.

Han sov i den typ två veckor men sen slängde han ut den på balkongen. Det var det sämsta han någonsin sovit i och det sämsta köp han gjort. Piss sängar enligt honom. Han sa att om han fick välja mellan att dö av hjärtinfarkt eller av att dö av sov i en Hästens så skulle han välja hjärtinfarkt för det skulle ge en kortare plåga.
Citera
2014-04-13, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ronniehg
Min kusin köpte en säng från Hästens. Han fick hjälp av en säljare som berättade hur viktigt det var. Den skullev kostat typ 200k ordinarie men fick väldigt bra pris.

Han sov i den typ två veckor men sen slängde han ut den på balkongen. Det var det sämsta han någonsin sovit i och det sämsta köp han gjort. Piss sängar enligt honom. Han sa att om han fick välja mellan att dö av hjärtinfarkt eller av att dö av sov i en Hästens så skulle han välja hjärtinfarkt för det skulle ge en kortare plåga.

Så nu står sängen på balkongen och möglar?
Citera
2014-04-13, 09:33
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Får hoppas jag inte kommer hålla med om detta om några månader! Sängen anländer nu i veckan.

Respekterar givetvis din åsikt, men har för egen del mycket svårt att förstå den.

Jag förväntar mig ha min Hästens-säng i 30 år, ca 1/3 av ett medelsvensson-liv. En så pass lång livstid borgar för att det är en "investering". Andra dyrgripar i hemmet har betydligt lägre livstid - se till bilen, TV-soffan eller stereon - trots det lägger folk i allmänhet även där stora belopp. En kvalitetssäng slår dem alla i termer av livslängd.

Livslängden är viktig i sig, men än viktigare är utnyttjad timme under den livsländen. Som de flesta andra kommer jag spendera 1/3 av mitt liv just i sängen. Jag kommer inte spendera i närheten lika mycket tid i min bil, min TV-soffa eller lyssnades på min stereo. Än en gång lägger medelsvensson gladeligen stora summor pengar på just de artiklarna, men prioriterar ofta bort sängen. För tydlighetens skull vill jag poängtera att jag inte menar att en Hästens-säng är det bästa som finns och att det inte går att få en bra säng för en mindre slant - så är det naturligtvis - men faktum kvarstår att andra inköp ges oförtjänt stor del av plånboken, trots att de inte utnyttjas i närheten lika mycket som sängen. Och även de som nyttjas lika mycket - t.ex. en klocka - anser jag tillför mindre värde än sängen, som trots allt kan förhindra ryggproblem, trötthet etc.

Av ovan redogjorda anledningar förstår jag inte varför du vill ha flera miljoner investerade innan du ska unna säg 100 K på en säng, som du kommer ha 1/3 av ditt liv och spendera 1/3 av den tiden i. Är ni två stycken kan 100 K täckas med en endaste årlig bonusutbetalning. Pengar som du troligtvis skulle använda till något inköp ändå. Och om de nu skulle sparas, så utgör de ju en väldigt liten del av sparmålen "flera miljoner" - vilket får mig att gissa att sparmålet kommer uppnås oavsett, om det nu är rimligt från första början!

Med dina tankar och prioriteringar gör du såklart helt rätt. Jag skulle nog t o m råda dig till att slå på stort som du redan har gjort.

För mig som inte märker någon skillnad mellan svindyr och halvdyr säng, så gäller andra prioriteringar.

Edit: Bara för att penningsumman är hög, behöver inte en säng för 100 000 kr vara dyr. Det var ett dåligt ordval.
Senast redigerad av JoeDevola 2014-04-13 kl. 09:36.
Citera
2014-04-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronniehg

Låter som en speciell person
Citera
2014-04-16, 20:43
Medlem
Sådär, då har monteringskillarna varit här och installerat. De fick ta in den genom takterassen med en kran pga storleken!! (220x210 cm) Väl inte vilar den jäkligt stadigt, kan jag säga. Sängen gungar inte när man rör sig, vilket bara det är en enorm förbättring mot alla sängar jag haft tidigare.

Efter kvällens premiärsovande ska jag ge ett försök att besvara trådens frågeställning utifrån egen erfarenhet.
Citera
2014-04-16, 23:58
Medlem
Triremers avatar
Rent estetiskt så kan dyrare sängar vara snyggare/mindre fula än en budgetsäng.

När det kommer till komfort och kvalitet är det dock inte säkert att en dyrare säng är bättre. En granne till mig köpte ett par sängar från Hästen. Ett par veckor senare slängde han ut dem och körde till IKEA och köpte nya sängar eftersom att de från Hästen var värdelösa enligt honom.

Men sängarna från t.ex. DUX kan jag rekommendera. De är riktigt sköna och håller länge. Dessutom är de lite snyggare än en budgetsäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in