2011-08-06, 18:22
Medlem
Jag har en Hästens säng. Den är visserligen gammal men Hästens hävdar ju stolt i sin reklam att den ska hålla länge. Det gör den inte!
Min känns som en hängmatta, helt 'nersutten' som en antik soffa. Så enligt mig är priset inte försvarbart.

Men visst, Den ser lyxig ut.
Citera
2011-08-17, 20:33
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Nån som har någorlunda koll på vad en Hästenssäng väger? Gäller en Adjustable (antar det är typ samma som Comfortable?) på 105 cm eller vad det är, med massage och höj+sänk-bar (dvs en tung motor).

Går det på två pers eller behöver man vara fler?

Såklart letat på deras hemsida men hittar inget om vikten på själva sängen.
Citera
2011-08-18, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Den som funderar på en KungSängen bör invänta deras reor innan köp. Priserna sänks med flera tusenlappar, och i vissa fall halveras priset.
Jag köpte säng för en tid sedan. Dock inte Kungsängen. Men självklart noterade jag deras kampanjer, då de nästan alltid har helsidesannonser. Det finns ett mönster. Varje rea-kampanj varar ca en månad. Därefter tar en ny rea-kampanj vid. De har alltid rea. Åtminstone har det varit så det senaste halvåret. Mitt intryck är att deras rea-priser är deras normala priser.
Citera
2011-08-18, 08:32
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Nån som har någorlunda koll på vad en Hästenssäng väger? Gäller en Adjustable (antar det är typ samma som Comfortable?) på 105 cm eller vad det är, med massage och höj+sänk-bar (dvs en tung motor).

Går det på två pers eller behöver man vara fler?

Såklart letat på deras hemsida men hittar inget om vikten på själva sängen.

Har inte koll på dess vikt, men det står i deras katalog (den tjocka, a.k.a "bibeln").

Men det går att flytta en på två personer, men jag skulle rekommendera att ni bär den uppdelad. M.a.o så lyft bort plymå + bäddmadrass så att ni bara har underredet kvar. Sen kan ni även låna "transportskenor" hos närmsta återförsäljare, dessa fästs under den ställbara/ledade delen så att man kan lyfta den utan att den viker sig. Oavsett hur ni gör så är det ett skitgöra, Hästens ställbara väger bly...
Citera
2011-08-20, 01:10
Medlem
Snurrens avatar
Jag gillar Dux fjädring, men särskilt långlivade är dom inte. En kasserades efter 15 år för den tog kål på min rygg, rena hängmattan. Nu har vi en drygt 10 år gammal Dux kontinental variant men den börjar också sacka vilket känns i min rygg, kära maken tycker att jag är pjåskig, men får man ont i ryggen så får man. I vårt gästrum har vi en ikea Saltnes, och den är helt underbar, rena medicinen för en öm rygg. Jodå, jag sover där ibland för att kurera ryggen. Så frågar ni mig om Dux sängar är värda priset så säger jag nej.
Citera
2011-08-24, 00:18
Medlem
Köpte en Hästens för ca 11 år sedan. Det var deras näst billigaste modell.

HELT ÄRLIGT - Den bli skönare för varje år
Citera
2011-08-24, 09:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag köpte säng för en tid sedan. Dock inte Kungsängen. Men självklart noterade jag deras kampanjer, då de nästan alltid har helsidesannonser. Det finns ett mönster. Varje rea-kampanj varar ca en månad. Därefter tar en ny rea-kampanj vid. De har alltid rea. Åtminstone har det varit så det senaste halvåret. Mitt intryck är att deras rea-priser är deras normala priser.

Ja, KungSängen är som Hemtex, en butik som alltid har REA. Ingen har någonsin köpt en KungSängen-säng till fullpris kan man nog konstatera. Det är lite pinsamt tycker jag, och frågan är hur tillåtet det är egentligen? Jag vet att Konsumentombudsmannen hade synpunkter på just Hemtex reor. Men KungSängen kanske klarar sig på något vänster i och med att de rear saker i perioder... Det känns hur som helst ganska ohederligt.

(Men jag är fortfarande nöjd med sängen jag köpte. På REA förstås.)
Citera
2011-08-24, 10:29
Medlem
multimegas avatar
Jag köper ikea och byter efter några år.
Känns ju asäckligt att ha en 12år gammal säng. Lite som att man inte har samma kalsonger i 12år,
dessutom är kalsongerna enklare att tvätta...

nej, hellre köpa billiga madrasser för 5000:- var 5:e år, än köpa en var 10:e år för 10000:-
Citera
2011-09-26, 11:34
Medlem
Intressant att läsa alla teorier om vilket madrassköp som är det bästa. Faktum är att det finns inget som riktigt är rätt eller fel här. Vi tycker om olika saker, vi har olika förväntningar av produkten osv, men det bästa rådet som jag kan ge är ändå att "våga" lyssna på säljarna ute i butikerna. Den vanligaste missuppfattningen i dagens samhälle måste nog ändå vara att man bär på en övertygelse om att säljarna bara är där för att lura oss. (Att genomskåda dessa "försäljare" borde inte heller rimligtvis vara en svår match). Visar man dock att man har den inställningen så är det nog inte heller konstigt att det snart blir en verklighet. Som kund har man många gånger en förmåga att glömma bort att säljarna faktiskt också är människor. Detta är nog något som man först kommer förstå den dagen som man själv provat på yrket. Som säljare går det inte heller alltid att erbjuda kunderna ett bra köp då många inte är beredda att betala för det idag. Då allt för många kunder säger sig vilja ha det bästa, men samtidigt att det inte får kosta någonting... en ekvation som inte går ihop någonstans.
Citera
2011-09-26, 11:39
Medlem
Absurda överpriser, med marknadsföring som hjärntvättar, gör att mindre begåvade människor helt enkelt tror att det är bäst. Samma taktik som Apple körde/kör med...
Senast redigerad av kundvagnen 2011-09-26 kl. 11:50.
Citera
2011-09-26, 11:49
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Känns lite Apple över det hela, d.v.s. absurda överpriser så mindre begåvade människor helt enkelt tror att det är bäst.

Instämmer helt! Så jävla bra är dom inte så att det motiverar det tokhöga priset. Jag skulle däremot aldrig köpa säng på IKEA eller Jysk. En bra säng kostar och man spenderar ju en hel del tid där. Jag tycker Dux är riktigt bra sängar.
Citera
2011-09-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Instämmer helt! Så jävla bra är dom inte så att det motiverar det tokhöga priset. Jag skulle däremot aldrig köpa säng på IKEA eller Jysk. En bra säng kostar och man spenderar ju en hel del tid där. Jag tycker Dux är riktigt bra sängar.

Omformulerade meningen lite.

Precis! Man får vad får vad man betalar för, till en viss gräns. Tror inte det är så stor skillnad på en säng som kostar 25k hos någon random säng leverantör, än en säng som kostar 40k från t.ex. hästens. Är det värt att betala 15k mer för att märket är Hästens? Hästens gör säkert bra sängar, men sängarna borde vara ännu bättre när dom är så fruktansvärt dyra.

Kan ju givetvis ha fel, men känns ju som att det är så. Känns Apple.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in