Citat:
Ursprungligen postat av 3rdstone
De Niros pendling viktmässigt mellan rollerna som vältränad muskulös boxare och senare i karriären överviktig nattklubbspresentatör är ju också legendarisk i Raging Bull.
Absolut. Det finns ju många exempel på skådisar som gått in mycket hårt för sina roller. De tränar stenhårt, lär sig språk, bantar, bygger muskler, läser på i berörda ämnen, intervjuar folk för att få hjälp med sin rollgestaltning o.s.v. Robert De Niro lärde sig t.e.x att spela nåt instrument (kan det ha varit saxofon tro?) för en filmroll. Nån blir extremt duktig i en idrott för en roll och nån annan går ännu längre. Om jag inte minns fel så skrev Jack Nicholson in sig på ett mentalsjukhus inför huvudrollen i
Gökboet för att samla intryck och få den rätta känslan. Det kan ju iofs vara en Klintbergare men det är iaf vad jag har läst. Tydligen ska han också ha utstått riktiga elchocker under filmen.
Jag vet att Stefan Sauk gillar att förbereda sig. Han har i nån intervju berättat att han hängde med piketpolisen på kvällarna för att lära sig deras jargong, språk, kroppsspråk o.s.v inför rollen som den osympatiske Berg i
I lagens namn efter Leif GW Perssons bok
Samhällsbärarna. Ola Rapace har tränat exceptionellt hårt inför rollen som Bosse Högberg, Persbrandt har tränat stenhårt tillsammans med militärer (Navy Seals?), kört vapenhantering, fysträning, närstrid, förmodligen avancerad bilkörning, dykning och annat också inför de kommande filmerna om Hamilton. Skådisarna i
Arn-filmerna fick väl lära sig rida om de inte kunde det innan och de tränades säkerligen i fäktning/strid, dans, språkbruk, bordsskick och annat som hörde medeltiden till.
I
Lord of the rings-trilogin var det ju makalösa förberedelser. Mycket stridsträning, fys, hantera hästar, språk (alvspråken är inte direkt enkla att lära sig. Viggo Mortensen har tydligen språköra så för honom var det inga större problem medan Liv Tyler hade så svårt för det att hon var tvungen att läsa upp replikerna och senare röstsynkas).
Dustin Hoffman träffade väl förebilden Kim Peek och lärde känna honom inför
Rain man samt lärde sig allt om autistiska människor och fick ju mycket riktigt en Oscar för sin tolkning.
Jag vet inte hur mycket de danska skådisarna förbereder sig, typ Mads Mikkelsen, Kim Bodnia, Nicolai Coster Valdau och Ulrich Thomsen men jag vet att just Kim Bodnia tillhör kategorin method acting-skådisar och att åtminstone tre av dem har en internationell karriär med riktigt tunga kassa succéer bakom sig.