Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-13, 02:31
Medlem
bluecafes avatar
Några av nyheterna kring japan nämner att jordaxeln kan ha rubbats så att dygnet blir kortare.
En googling leder till artiklar om jordbävningen 2004 och 2010 som ska ha haft samma effekt.

T.ex här
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.3...bade-jordaxeln

Ingen går dock in på hur det går till och vad är det som händer med jorden, och vad innebär det i praktiken att "jordaxeln rubbas".

Kan någon som förstår fenomenet förklara vad som händer? Vad är jordaxeln och vad händer när den rubbas? Varför blir dygnet kortare?

Jag tänker mig att dygnet skulle bli kortare om jorden roterar snabbare men det verkar ju inte vara det det handlar om.
Citera
2011-03-13, 02:47
Medlem
En stor bit av jordens massa ändrar position vilket ger upphov till att jordens masscentrum och rotationsaxel förflyttas.

Tänk dig en skridskoåkare som under en piruett släpper ut - drar in armarna vilket ändrar rotationshastigheten.

EDIT: Lite wikisaxat

"Tröghetsmoment är ett mått på motståndet att accelerera en kropps rotation."....
"Tröghetsmomentet för rotation runt en given axel beror av kroppens form och hur massan är fördelad i kroppen:"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6ghetsmoment
Senast redigerad av p00tie 2011-03-13 kl. 02:54.
Citera
2011-03-13, 02:50
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluecafe
Ingen går dock in på hur det går till och vad är det som händer med jorden, och vad innebär det i praktiken att "jordaxeln rubbas".

I praktiken för oss människor i vårt vardagliga liv betyder det absolut ingenting överhuvudtaget.
Citera
2011-03-13, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00tie
En stor bit av jordens massa ändrar position vilket ger upphov till att jordens masscentrum och rotationsaxel förflyttas.

Tänk dig en skridskoåkare som under en piruett släpper ut - drar in armarna vilket ändrar rotationshastigheten.
Jag skulle inte påstå att masscentrum förflyttas, men liknelsen med skridskoåkaren är korrekt.

Det som händer är alltså att spänningar i jordskorpan släpper och att jorden blir rundare, och därför roterar snabbare.
Citera
2011-03-13, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jag skulle inte påstå att vare sig masscentrum eller rotationsaxel förflyttas, men liknelsen med skridskoåkaren är korrekt.

Det som händer är alltså att spänningar i jordskorpan släpper och att jorden blir rundare, och därför roterar snabbare.

Nu var det ett år sedan jag läste mekanik men om jordens i dess "finita slutna volym" får en stor massförskjutning i någon ledd så borde väl masscentrum förflyttas? Kroppar strävar alltid efter att rotera kring den "lättaste" axeln och i och med detta ändras också rotationsaxeln?

När du skriver att jorden "blir rundare" så är det ju just en ändring av tröghetsmomentet.
Citera
2011-03-13, 13:35
Medlem
bluecafes avatar
Tack!

Förstår lite mer nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem