Citat:
Ursprungligen postat av aelg1
Fattar verkligen inte varför det blir så, har en kompis som inte klarar av att äta ostbågar, för han tycker att dem sticker ut i ryggen på han (?) haha. Vafan mat som mat, det blir ändå mos när man tuggar det.
Haha. När jag var yngre och drack något kallt, speciellt mjölk, kunde jag känna hur vätskan rann längs ryggen(!?). Det kändes så otroligt konstigt... Jag vet att jag frågade på vårdcentraler och sjukhus när jag varit där. Men fick som vanligt det dryga svaret som man oftast får av den svenska vården: 'Jaha. Men det lät konstigt'...
Äpplen innehåller syra, pektin och är rätt så fiberrikt. Detta kan göra det svårt för magen att smälta frukten i magsäcken. Testa att tugga riktigt noga så att mycket saliv blandas med äpplet. I saliv finns nämligen enzym (protein) som hjälper till att "klippa sönder" all föda. Precis som det finns papperssaxar och tygsaxar finns det olika "saxar" i ens enzym som klipper sönder protein, kolhydrater, fett etc.
Testa även att skölja/tvätta äpplet riktigt noga och skala det innan du äter det. Gröna äpplen (skalet) kan vara riktigt jobbiga för vissa. Jag antar att det innehåller med syra eller nå än röda äpplen.