• 1
  • 2
2011-03-13, 02:15
Medlem
Zlaneks avatar
Jag kan äta all frukt förutom äpple! är så jävla förbannad då jag älskar att äta äpplen.
Blir väldigt hård i magen upp mot solaplexus och får som magknip och måste verkligen böja mig och vila för att smärtan ska gå bort. Någon som lider av samma smärta vid förtäring av äpplen? finns det någon lösning?
Citera
2011-03-13, 02:21
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
Prova ät äpple utan skal.
Citera
2011-03-13, 02:32
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinfoiltroll
Prova ät äpple utan skal.

okej ska testa det imorgon. Vågar inte få igång magen igen innan man ska sova
Citera
2011-03-13, 02:51
Medlem
Äter jag ett par äpplen under en dag så blir jag förstoppad,gillar annars ljusgröna äpplen.
Men eftersom magen går i baklås så avstår jag äpplen.
Citera
2011-03-13, 03:07
Medlem
Fattar verkligen inte varför det blir så, har en kompis som inte klarar av att äta ostbågar, för han tycker att dem sticker ut i ryggen på han (?) haha. Vafan mat som mat, det blir ändå mos när man tuggar det.
Citera
2011-03-13, 04:06
Medlem
Eliza CTs avatar
Har du alltid reagerat så här på äpplen? Inga andra buksmärtor och besvär?
De som har besvär med gallblåsan - gallsten, har ofta problem med bl.a. äpplen. Men då gäller det även med andra smärtor.

Om du nu saknar att inte kunna äta äpplen så kanske du kan kombinera din kost med livsmedel som förhindrar förstoppning.
Men börja i första hand att prova skalade. Sedan kanske olika sorter också fungerar annorlunda.
Mvh
Citera
2011-03-13, 04:16
Medlem
StigAllans avatar
Testa att köra äpplet 10 - 15 sek i mikron.
Ska fungera enligt Allergia, har inte testat för jag är utan mikrovågsugn.
Citera
2011-03-13, 04:51
Medlem
Aniki-kuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aelg1
Fattar verkligen inte varför det blir så, har en kompis som inte klarar av att äta ostbågar, för han tycker att dem sticker ut i ryggen på han (?) haha. Vafan mat som mat, det blir ändå mos när man tuggar det.

Haha. När jag var yngre och drack något kallt, speciellt mjölk, kunde jag känna hur vätskan rann längs ryggen(!?). Det kändes så otroligt konstigt... Jag vet att jag frågade på vårdcentraler och sjukhus när jag varit där. Men fick som vanligt det dryga svaret som man oftast får av den svenska vården: 'Jaha. Men det lät konstigt'...

Äpplen innehåller syra, pektin och är rätt så fiberrikt. Detta kan göra det svårt för magen att smälta frukten i magsäcken. Testa att tugga riktigt noga så att mycket saliv blandas med äpplet. I saliv finns nämligen enzym (protein) som hjälper till att "klippa sönder" all föda. Precis som det finns papperssaxar och tygsaxar finns det olika "saxar" i ens enzym som klipper sönder protein, kolhydrater, fett etc.
Testa även att skölja/tvätta äpplet riktigt noga och skala det innan du äter det. Gröna äpplen (skalet) kan vara riktigt jobbiga för vissa. Jag antar att det innehåller med syra eller nå än röda äpplen.
Citera
2011-03-13, 07:18
Medlem
Du får väl helt enkelt låta bli och ersätta det med någonting annat, eftersom du inte verkar tåla skiten.
Citera
2011-03-13, 09:28
Medlem
Allergisk mot annat? Exempelvis björkpollen?
undvik gröna äpplen, satsa på svenska röda äpplen.

men samtidigt, om det är den korsallergin som slagit till brukar problemen snarare sitta i mun-svalj området och inte nere i magen.

Rådet är enkelt: det finns gott om annan god frukt, du får helt enkelt avvänja dig från färska äpplen. det är bästa rådet någon kan ge.

Sekundärt: Drick lite mjölk tillsammans med äpplet, skala det, tvätta det noggrant...
Citera
2011-03-13, 10:06
Medlem
spoilers avatar
Lite tips:

http://blog.svd.se/tradgard/2008/04/...or-allergiker/
Citera
2011-03-13, 19:19
Bannlyst
Jag brukar få spänd hård mage efter jag äter grönt äpple med skal. Det gör så jävla ont då.

Det händer inte om jag tar bort skalen, konstigt nog. Och jag kan äta gula och röda äpplen med skal utan problem.

Kanske ett ämne i skalet som man är allergisk mot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in