Citat:
Ursprungligen postat av coralla
Hej
Jag har precis tittat på melodifestivalen och en tanke slog mig, jag tyckte att varenda låt lät som en låt som redan finns.
Det finns sju grundtoner med höjningar och sänkningar.
Då tänkte jag, hur många kombinationer kan det egentligen finnas?
Alltså, när tar musiken slut?
Det borde kunna räknas ut, om inte får mod flytta.
Om vi utgår från vår tolvtonsskala, och att man kan kombinera toner hur som helst, och för att förenkla antar att alla toner kan vara åttondels-, fjärdedels, halv- och helnoter, så kommer vi upp i 48 olika sorters toner. Redan för låtar med bara sju toner har vi hundra olika musikstycken för varje invånare på jorden.
Om vi istället antar att all popmusik görs enbart med tre ackord (t ex C-dur, F-dur och G-dur), och alla ackord hålls i exakt en takt, så blir det ju bara 2000 möjliga varianter av de första sju takterna. Men om taktarten är 4/4, och låtarna går i cirka 150 bpm och är 3 minuter så får vi ju bortemot 5e53 olika kombinationer.
Å andra sidan så bör ju även enstaka delar av låtar som är identiska betecknas som plagiat. Då blir det krångligare att räkna... Hur många olika låtar kan man göra om en viss ackordföljd på, säg, 8 ackord, bara får finnas i en låt var?