2011-03-12, 22:45
Medlem
Hej

Jag har precis tittat på melodifestivalen och en tanke slog mig, jag tyckte att varenda låt lät som en låt som redan finns.
Det finns sju grundtoner med höjningar och sänkningar.
Då tänkte jag, hur många kombinationer kan det egentligen finnas?

Alltså, när tar musiken slut?

Det borde kunna räknas ut, om inte får mod flytta.
Citera
2011-03-12, 22:49
Medlem
Draganos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coralla
Hej

Jag har precis tittat på melodifestivalen och en tanke slog mig, jag tyckte att varenda låt lät som en låt som redan finns.

tror att taktart, rytm, skala osv gör lite också
Citera
2011-03-12, 23:08
Medlem
Vad är definitionen av när man snott från något tidigare verk?
Citera
2011-03-12, 23:11
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiersdorf
Vad är definitionen av när man snott från något tidigare verk?

Det finns ett envist rykte som stammar från en sketch om att man "får sno fyra takter". Det stämmer inte. Istället är det en bedömning från fall till fall som avgör om en låt har lånat för mycket.
Citera
2011-03-12, 23:19
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coralla
Hej

Om vi utgår från vår tolvtonsskala, och att man kan kombinera toner hur som helst, och för att förenkla antar att alla toner kan vara åttondels-, fjärdedels, halv- och helnoter, så kommer vi upp i 48 olika sorters toner. Redan för låtar med bara sju toner har vi hundra olika musikstycken för varje invånare på jorden.

Om vi istället antar att all popmusik görs enbart med tre ackord (t ex C-dur, F-dur och G-dur), och alla ackord hålls i exakt en takt, så blir det ju bara 2000 möjliga varianter av de första sju takterna. Men om taktarten är 4/4, och låtarna går i cirka 150 bpm och är 3 minuter så får vi ju bortemot 5e53 olika kombinationer.

Å andra sidan så bör ju även enstaka delar av låtar som är identiska betecknas som plagiat. Då blir det krångligare att räkna... Hur många olika låtar kan man göra om en viss ackordföljd på, säg, 8 ackord, bara får finnas i en låt var?
Citera
2011-03-12, 23:41
Medlem
Meskilstunas avatar
Att låtarna låter likadant beror nog också lite på att när en musikskapare gör något "nytt" så provar man sig kanske fram med olika melodier tills man hittar någon som "låter bra" och referensen som man använder sig till när man ska avgöra vad som låter bra och inte kommer säkerligen från nåt undermedvetet minne som då begränsar tonföljder att följa ett mönster som musikskaparen ungefär har hört nån gång, långt tidigare. På så vis kanske alla nya låtar egentligen bara blir en virrvarrig soppa av små-stölder från tidigare verk.

Trots att antalet möjliga kombinationer är extremt enormt stor så blir det ändå att det upprepas för om man spelar toner på måfå så tycker 98% av alla musiklyssnare att det låter konstigt och dåligt.
Citera
2011-03-13, 01:43
Medlem
TonyGrails avatar
Man kan inte säga att musiken tar slut så enkelt. Vi använder bara en astronomiskt liten del av vad som finns tillgängligt vid skapande av melodier, för att inte tala om rhythmerade tonlösa ljud.

Vill man dock enbart lyssna på RixFM och Melodifestivalen så har ABBA redan tagit alla melodier.
Citera
2011-03-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyGrail
Man kan inte säga att musiken tar slut så enkelt. Vi använder bara en astronomiskt liten del av vad som finns tillgängligt vid skapande av melodier, för att inte tala om rhythmerade tonlösa ljud.

Vill man dock enbart lyssna på RixFM och Melodifestivalen så har ABBA redan tagit alla melodier.

Självklart förstår jag att musiken inte kommer att ta slut, men jag är nyfiken på, rent matematiskt om den skulle kunna ta slut, dvs. antalet kombinationer av toner.
Citera
2011-03-13, 09:29
Medlem
knappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Det finns ett envist rykte som stammar från en sketch om att man "får sno fyra takter".

http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in