• 1
  • 2
2011-03-12, 21:32
Medlem
Quarrels avatar
Följande brott tas upp i SVT:s Veckans Brott 15 mars:
SVD: Man anhållen för kvinnomord i Skåne
Citat:
Spaningsledaren Mikael Ramsbjer ville på fredagen varken avslöja hur kvinnan dödats eller något om den misstänkte mannen. Denne anhölls strax före klockan 16 på fredagen av kammaråklagare Christer Ovallius i Malmö.
SVD: Mordmisstänkt i Skåne frisläppt
Citat:
Spaningsledaren Mikael Ramsbjer hos polisen i mellersta Skåne säger att misstankarna kvarstår mot mannen, som suttit anhållen skäligen misstänkt för mord.
Här är en sentida artikel: Skånskan.se: Får tv-hjälp för att lösa Tjörnarpsmordet
Citat:
Skälet till att han plockades in var att en polispatrull hade larmats till Tjörnarpshuset ett halvår tidigare. 30-åringen var då på besök hos den äldre kvinnan och ville ha sex med henne. Hon ville inte och han var stökig men hon lyckades ringa en väninna. Denna slog larm till polis som kom dit och avhyste mannen.
Brottet begicks 15 juni 2006. Finns det några lokala förmågor som kan bidra med mer information? Vem är BO? Vem är den misstänkte? Kan vi hitta bevis mot honom eller någon annan?
Citera
2011-03-12, 22:15
Medlem
Offret bör vara en Solveig Viola Hertzberg 460323. Detta enligt SDB.
Citera
2011-03-12, 22:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Offret bör vara en Solveig Viola Hertzberg 460323. Detta enligt SDB.
Tack för det. Vet du tilltalsnamnet?

Edit: Hittade, det är Solveig: http://gravar.se/H%C3%B6%C3%B6rs%20%...la%20Hertzberg
Citat:
SOLVEIG Viola Hertzberg
Födelsedatum: 1946-03-23
Avliden: 2006-06-15
Gravsattdatum: 2006-10-16
Citera
2011-03-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack för det. Vet du tilltalsnamnet?

Nej tyvärr inte. Tilltalsnamnet är inte markerat i dödboken.
Citera
2011-03-12, 22:34
Medlem
Han ska ju tydligen vara dömd för ett liknande mord tidigare. Jag kommer och tänka på ett mord i Ängelholm 1994 på en 78-årig kvinna. Mannen som dömdes för det mordet åtalades för ett tag sen för våldtäkt. Tråd om det: https://www.flashback.org/t1364372p2
ML som pekas ut i tråden var 30 år vid mordet i Tjörnarp.

Jag vet inte om det är rätt men det kan vara det.
Citera
2011-03-12, 22:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Han ska ju tydligen vara dömd för ett liknande mord tidigare. Jag kommer och tänka på ett mord i Ängelholm 1994 på en 78-årig kvinna. Mannen som dömdes för det mordet åtalades för ett tag sen för våldtäkt. Tråd om det: https://www.flashback.org/t1364372p2
ML som pekas ut i tråden var 30 år vid mordet i Tjörnarp.

Jag vet inte om det är rätt men det kan vara det.
Kan vara. HD.se: Sexmördare åtalad för våldtäkt
Citat:
Sedan mannen frigavs villkorligt från fängelset 1999 har han bott på ett flertal orter i Skåne och Småland. Han har de senaste åren inte gjort sig skyldig till någon allvarlig brottslighet.
Han var alltså utsläppt 2006. Han är född 19750915, vilket gör honom till 30 år 20060615.
Citera
2011-03-14, 16:51
Medlem
Quarrels avatar
Sexmördaren bodde ett halvår före mordet i Höör, 9 km från Tjörnarp. Han flyttade till Lund i början av juni och bodde där, 48 km från Tjörnarp, vid tidpunkten för mordet.
Citera
2011-03-15, 15:48
Medlem
Det är ML som misstänktes för mordet i Tjörnarp.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.23...blev-sexmordad
Citera
2011-03-15, 21:33
Medlem
Samme person som mördade Ingrid i ängelholm.
Vet att han har asiatiskt ursprung, och var placerad på nåt familjehem i kristianstadtrakten. Han rymde därifrån.
Citera
2011-03-15, 21:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Verkar ju vara en trevlig typ den där ML.

Citat:
I höstas åtalades han för en rå våldtäkt i Småland sommaren 2009. På dagen exakt 15 år efter mordet på den 75-åriga kvinnan misstänks han misshandlat och våldtagit en kvinna i Hovmantorp.
Han ska enligt åtalet bland annat ha kört upp en grillgaffel i kvinnans underliv.

Nu är han ju förvisso varken dömd för den våldtäkten eller mordet på Solveig, men det skulle i alla fall vara intressant med lite mer info om honom. Enligt GW i kvällens avsnitt av Veckans brott har ML även en hel del annat på sitt samvete.

Någon som kan fylla på med lite info om vad det är för en kuf?
Citera
2011-03-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flema
Samme person som mördade Ingrid i ängelholm.
Vet att han har asiatiskt ursprung, och var placerad på nåt familjehem i kristianstadtrakten. Han rymde därifrån.

läste tråden som någon hänvisade till i tråden. Sydamerikanskt ursprung skall det nog vara. Jag minns det som asiatiskt. Jag är bekant med familjen, och jag vet att personen gått i samma skola som någon av Ingrids barnbarn. Han hade en gång kommit fram full och svamlat nåt om wählisch.
Citera
2011-03-16, 15:23
Medlem
spoilers avatar
Artikel i dagens HD:

http://hd.se/skane/2011/03/16/angelh...misstanks-for/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto