2011-03-12, 17:54
Medlem
TebbTubbys avatar
hej.

Micen vill inte fungera, får inget ljud från den alls. Istället hör min vän det som jag spelar på min data (det jag hör från mina headset) riktigt högt och bra men inte min röst. Har kollat runt i inställningar men lyckas inte få det att fungera. Någon som vet vad problemet kan vara? Har boostat upp min mic vol också på typ högsta men han hör fortfarande Bara musiken.

Edit: har fixat detta nu MEN när jag drar upp "mic volym" i realteks mixer panel så brusar det i mina sets för mig fast jag inte har micken på ens. Detta krävs för att man ska höra mig bra, hur fixar jag detta? =/
Senast redigerad av TebbTubby 2011-03-12 kl. 18:52.
Citera
2011-03-12, 17:59
Medlem
AngerHardys avatar
Säker på att du inte har "Stereo Mix" igång?

Startat om datorn?
Kopplat rätt?
Kollat så du inte har micken av?
Bytt drivrutiner?
Citera
2011-03-12, 18:07
Medlem
R-taARDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TebbTubby
hej.

Micen vill inte fungera, får inget ljud från den alls. Istället hör min vän det som jag spelar på min data (det jag hör från mina headset) riktigt högt och bra men inte min röst. Har kollat runt i inställningar men lyckas inte få det att fungera. Någon som vet vad problemet kan vara? Har boostat upp min mic vol också på typ högsta men han hör fortfarande Bara musiken.

Så som jag har fått göra är iaf:

1. Gå in i volymkontrollen, alternativ och egenskaper
2. Välj mixer enhet för ljud in, sen kryssa i alla alternativ under "Visa följande volymkontroller:"
3. Mutea "stereo mix"

Det kanske är så att du muteat mikrofonvolymen eller något annat ? kolla det också
Citera
2011-03-12, 18:22
Medlem
TebbTubbys avatar
hade inte stereo mix igång och när jag gör som retARD säger så visas volymkontrollerna som "gråa" det går alltså inte att höja / sänka dom. Har även provat med det så och det funkar inte. Kan det hjälpa om jag säger att jag har realtek hd-kort historia? Har gått in på mixern där och gjort som en youtubevideo säger och ökat mic volymen men det funkar inte. Nu har jag fått min mic att låta i alla fall MEN den låter extremt extremt tyst + att ljud från min musik hörs fortfarande.
Citera
2011-03-12, 18:36
Medlem
hapdes avatar
Det kan inte ha med själva micen att göra, kolla upp så stereomix inställningarna är standard.
Citera
2011-03-12, 18:42
Medlem
TebbTubbys avatar
Jag verkar ha fixat båda problemen nu. (tror i alla fall att ljudet är högre, ska kolla upp men snubben snart)

Det jag gjorde var att jag gick till realteks mixer och bockade i stereo mix så att jag kunde se den, sedan så tog jag på "mute" där. Och sedan för att fixa andra "lågt mic ljud problemet" gick jag i realteks mixer och fann "mic volym" och bockade i "mic boost".

Edit: när jag har "mic volym" på högsta vilken krävs för att min mic ska höras bra brusar det fast jag inte chattar med någon. evarfor? =/
Senast redigerad av TebbTubby 2011-03-12 kl. 18:46.
Citera
2011-03-12, 18:58
Medlem
Kolla ljudkortsinställningarna, det kanske är något me stereomixen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här