2011-03-12, 16:56
Medlem
Jag funderar på om jag ska köpa en ny kamera innan min resa till thailand.
Det jag kommer använda kameran till är att ta bilder i dagtid, men kommer ta mer på kvällen, och kommer även använda den till att göra filmer inomhus ( ) så kameran ska ha någorlunda bra kvalitet inomhus.

Kompakt kameran jag funderar på är Canon ixus 310 som har en bländar öppning på 2 - 5,8. Hade tidigare Canon ixus 300 som i stort sett är samma kamera, förutom touch screenen. Den spelade in helt ok filmer.

DSLR kamerorna jag funderar på är.
Nikon D3100 kit 18-55 3,5-5,6 VR + 55-200 4,0-5,6 VR 6490:-
Canon EOS 550D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS 6290:-

Kommer Nikon D3100 och Canon EOS 550D kameran att slå ut den kompakta kameran med hästlängder med natt och inomhus fotografier/filmer även fast objektiven har 3,5 bländaröppning mot ixusens 2 ?

Har en Fujifilm F31fd sen tidigare så det är inte så att jag är utan kompaktkamera om jag väljer en DSLR.
Citera
2011-03-12, 17:39
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeraph
Kommer Nikon D3100 och Canon EOS 550D kameran att slå ut den kompakta kameran med hästlängder med natt och inomhus fotografier/filmer även fast objektiven har 3,5 bländaröppning mot ixusens 2 ?

Japp, det är enorm skillnad, även med kitgluggen.
Mitt förslag är att du köper en D3100 med kitglugg (18-55 eller 18-105), men hoppar över tele just nu. Köp istället till ett AF-S 35mm 1,8G att ha inomhus och kvällstid. Skarp, liten, lätt, billig och ljusstark.
Eller för all del, köp ett tele också, om du är väldigt sugen på ett sådant, men en fast normal är helt oslagbar för bilder i dåligt ljus.

Canon 550D är ungefär lika bra, men jag tror inte det finns någon motsvarande fast normal till den? Det finns en 50 mm 1,8 som jag tror är bra, men den är lite lång som allroundobjektiv.
Citera
2011-03-12, 18:00
Medlem
Jag funderade på AF-S 35mm 1,8G men var ganska sugen att köpa ett objektiv så man lättare kan ta candid bilder på folk.

Hur är det med ett 35mm objekt, det låter ganska stort. Låter inte som man skulle få plats med så mycket på filmen om man t ex sitter i en soffa och ska filma vid huften.

Antingen blir det zoom objektivet eller det fasta objektivet med 1,8 bländare.
Riktigt svårt att besluta om det :/
Citera
2011-03-12, 19:16
Medlem
Parasights avatar
Tja, 35 mm ger ett utsnitt ungefär som det mänskliga ögat, varken in- eller utzoomat alltså.
Mitt råd är nog att köpa båda. För bilder i dåligt ljus är 35:an överlägsen, och nästan självklar på resan om det är viktigt, men utomhus dagtid är någon av kitzoomarna alldeles utmärkt. VR-funktionen är väldigt trevlig när man filmar också. Vet du att du kommer köpa ett tele senare, köp 18-55, annars kanske 18-105.
Du betalar ju inte mycket extra för ett kit jämfört med bara ett kamerahus heller (om det ens går att köpa ett löst D3100-hus).
Citera
2011-03-12, 20:30
Medlem
Det kommer bli kit linsen på 18-55 och en 35 1.8 lins om jag nu köper nikon d3100.
Ska iväg på mediamarkt och känna lite på den imorgon och se hur den är.

tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in