2011-03-12, 16:22
Medlem
SoftarPauls avatar
Jag har en hårddisk på 80GB. 56GB är ledigt. Av dessa vill jag skapa en partition som jag sedan kan installera Vista på(har skiva). Hur går jag enklast till väga utan att förstöra något av mitt nuvarande innehåll/OS?
Citera
2011-03-12, 16:32
Medlem
eliras avatar
Vad har du nu för OS?
Citera
2011-03-12, 17:06
Medlem
SoftarPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Vad har du nu för OS?
My bad! Ubuntu.
Citera
2011-03-12, 19:10
Medlem
X_surfers avatar
Använd Gparted (system -> Administration -> partitionsredigare) eller gör det från Windowsskivan
Citera
2011-03-12, 23:58
Medlem
SoftarPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Använd Gparted (system -> Administration -> partitionsredigare) eller gör det från Windowsskivan
I Gparted verkar det inte gå att klicka på några alternativ. Via skivan måste jag formatera hårddisken, vilket inte är något alternativ.
Citera
2011-03-13, 02:24
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftarPaul
I Gparted verkar det inte gå att klicka på några alternativ. Via skivan måste jag formatera hårddisken, vilket inte är något alternativ.

Det är för att du inte har avmonterat partitionen i Gparted som du inte kan ändra den.
Har du flera partitioner än 1 st, så är det bara att köra på nån av dom andra i annat fall kan du skapa ett USB-minne och köra Ubuntu från.

Från Windowsskivan kan du även välja att förminska/förstora partitioner, men det faller förmodligen på att Vista inte klarar av att ändra på andra filsystem än Windows egna.
Citera
2011-03-13, 03:24
Medlem
Får man fråga varför Vista?
Citera
2011-03-13, 22:32
Medlem
SoftarPauls avatar
Citat:
Det är för att du inte har avmonterat partitionen i Gparted som du inte kan ändra den.
Har du flera partitioner än 1 st, så är det bara att köra på nån av dom andra i annat fall kan du skapa ett USB-minne och köra Ubuntu från.

Från Windowsskivan kan du även välja att förminska/förstora partitioner, men det faller förmodligen på att Vista inte klarar av att ändra på andra filsystem än Windows egna.
Hur lägger jag över mitt nuvarande Ubuntu på USBn?

Citat:
Ursprungligen postat av SaintsMarket
Får man fråga varför Vista?
Ska koppla in och dela nätverket med mitt Xbox, men lyckas inte så bra med Ubuntu.
Citera
2011-03-13, 22:45
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Hur lägger jag över mitt nuvarande Ubuntu på USBn?

System -> Administration -> Skapa uppstartsdisk, du kommer att behöva tanka ner en iso av Ubuntu också.

Citat:
Ska koppla in och dela nätverket med mitt Xbox, men lyckas inte så bra med Ubuntu.

Borde vara lätt gjort med Samba, har du satt något lösenord då?
Citera
2011-03-14, 00:36
Medlem
SoftarPauls avatar
Citat:
Borde vara lätt gjort med Samba, har du satt något lösenord då?
Samba låter nog som ett alternativ! Ska testa det imorgon. Nej, inget lösen på nätverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in