2011-09-14, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Vid behov kan man minska volymen av radioaktivt vatten genom en process som kallas indunstning. Men det sköter ingenjörerna i Fukushima och inget som allmänheten behöver bry sig om.

Det har förresten inte hänt något av särskilt intresse i Fukushima sedan man upphörde med att kyla reaktorerna med direktinsprutat havsvatten, i slutet av mars i år. Men media och antikärnkraftsfolket behöver sina "stories".
Sitter faktiskt precis och övervakar en indunstningsanläggning, men hur fasiken man ska kunna bygga och klämma in en sån i ett havererat kärnkraftverk kan jag inte begripa. En massa ånga går det åt också, ca. 60 ton/h just nu.
Citera
2011-09-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Sitter faktiskt precis och övervakar en indunstningsanläggning, men hur fasiken man ska kunna bygga och klämma in en sån i ett havererat kärnkraftverk kan jag inte begripa. En massa ånga går det åt också, ca. 60 ton/h just nu.

Man måste inte bygga den i kärnkraftverket, vattnet går att frakta även om det är lite bökigt.
Citera
2011-09-14, 18:54
Medlem
Man tror nu att havsströmmarna kommer att föra de radioaktiva utsläppen i havet tillbaka till Japan!
Cesium in Pacific likely to flow back to Japan in 20-30 years http://mdn.mainichi.jp/mdnnews/news/20110914p2g00m0dm104000c.html

Samt veckans rekord i foliehattsteori: Canadian National Newspaper: David Icke suggests that Manipulative Extraterrestrials who have infiltrated human institutions are behind Fukushima's nuclear disaster: http://www.agoracosmopolitan.com/news/ufo_extraterrestrials/2011/09/01/742.html
Citera
2011-09-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Man tror nu att havsströmmarna kommer att föra de radioaktiva utsläppen i havet tillbaka till Japan!

Orka bry sig. Utsläppen kommer inte att vara mätbara eftersom utspädningen i havet till skillnad från den på land även sker på djupet. Utsläppen i havet är nu knappt mätbara alldeles intill anläggningarna i Fukushima http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11091407-e.html trots att radioaktivitet kan mätas även vid mycket låga nivåer.
Citera
2011-09-15, 08:39
Medlem
Alkemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Orka bry sig. Utsläppen kommer inte att vara mätbara eftersom utspädningen i havet till skillnad från den på land även sker på djupet. Utsläppen i havet är nu knappt mätbara alldeles intill anläggningarna i Fukushima http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11091407-e.html trots att radioaktivitet kan mätas även vid mycket låga nivåer.

Utspädning är väl detsamma som spridning?
Samma mängd radioaktivitet sprids ut över ett större område.

Förorening!
Citera
2011-09-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkemi
Utspädning är väl detsamma som spridning?
Samma mängd radioaktivitet sprids ut över ett större område.

Förorening!

Givet det scenario som nu gäller:
Det har (på ett okontrollerat sätt, både till luft & vatten) släppts ut radioaktiva ämnen från Fukushima,
var du skulle du hellre ha dom än i havet?

/T
Citera
2011-09-15, 21:23
Medlem
Alkemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Givet det scenario som nu gäller:
Det har (på ett okontrollerat sätt, både till luft & vatten) släppts ut radioaktiva ämnen från Fukushima,
var du skulle du hellre ha dom än i havet?

/T

Du menar vilket som är värst, i luften eller i havet?
Kan inte svara på det. Är mängden lika så är det väl lika illa vilket som.
Citera
2011-09-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkemi
Du menar vilket som är värst, i luften eller i havet?
Kan inte svara på det. Är mängden lika så är det väl lika illa vilket som.
Jag tror inte att det är "lika illa", bl.a. av följande skäl:

Nedfall på mark innebär att radioaktiva partiklar under lång tid blir liggande på eller nära ytan.
Detta är skälet till att man ser rapporter om försök att skala av ytlagret matjord för att kunna
odla på kontaminerad jordbruksmark.

Nedfall i vatten innebär (hävdar jag)
1 (vattenlösliga föreningar) att dom späds ut till omätbara nivåer
2 ( olösliga partiklar) att dom så småningom hamnar i bottensedimentet

Jag "väljer" alltså helt klart nedfall i vatten om jag nu ändå måste leva med gjorda utsläpp.

Jag har eftersökt utan resultat vad det är för typ av utsläpp som skett.
Man talar bara om vilka isotoper det handlar om (Jod, Cesium etc), men inte vilka föreningar (om det nu är fråga om det) dessa isotoper ev. har ingått.

/T
Citera
2011-09-16, 10:15
Medlem
Alkemis avatar
I vart fall är både luft och havsvatten goda medium för spridning av de radioaktiva ämnena.
Hög entropi, det är inte önskvärt. Hellre skulle man nog försöka att hålla det någorlunda bundet på plats.

Givetvis kan man inte alltid få som man vill vid en katastrofsituation; fast den egentliga katastrofen var väl enfalden som föregick haveriena.
Citera
2011-09-16, 10:18
Medlem
Alkemis avatar
Forskarna hävdar att härdsmälta kunde undvikas om man hade kylt 4 timmar tidigare.
Samtidigt var Tepco inne på att överge kraftverken totalt och för alltid.

Efterkloka forskare?

Researchers say meltdown could have been avoided.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/15_32.html
Citera
2011-09-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag "väljer" alltså helt klart nedfall i vatten om jag nu ändå måste leva med gjorda utsläpp.

Men havet är inte nån balja med vatten som man kan späda ut hur mycket skit som helst. Utsläppen från Fukushima är långt över vad som är lagligt. Faktum är man vet mycket lite om hur massiva radioaktiva utsläpp påverkar det marina livet. Därför har man ju startat en del forskningsprojekt om detta (som jag medddelade i tråden för länge sen).

Risken är ju att isotoperna tas up i näringskedjan i stor omfattning och till sist hamnar på ditt middagsbord i koncentrerad form...
Citera
2011-09-17, 20:16
Medlem
Japanska strålskyddsmyndigheten NISA kritiserar kärnkraftsbolaget TEPCO för att de lämnar ut översvärtade och censurerade dokument rörande Fukushimahaveriet. De bör lämna ut all information, säger NISAs chef Hiroyuki Fukano: Head of nuclear watchdog criticizes TEPCO over blacked-out documents http://mdn.mainichi.jp/mdnnews/news/20110917p2a00m0na007000c.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in